Hallo allemaal,
Ik heb wat hulp nodig bij het kiezen van de juiste airco (warmtepomp) voor het verwarmen van een ruimte van ongeveer 65 m² in een woonunit.
Ik heb inmiddels twee bedrijven benaderd en beide zijn langs geweest voor een opname. Hieronder de verschillen die ik tot nu toe heb ervaren:
Bedrijf 1
Langs geweest, situatie bekeken, alles besproken.
Offerte ontvangen per mail, bestaande uit één A4’tje.
Vermeld toestel: Mitsubishi Industries SRK63ZS-WR – 6.3 kW (t/m 200 m³, incl. WiFi)
In bedrijfstelling door STEK-monteur inbegrepen.
Verder geen info vermeld
Geen informatie over garantie.
Prijs: € 2.795 incl. btw en montage
Omdat alleen het type nummer van het buitendeel in de offerte stond vermeld, heb ik via de mail gevraagd naar het type binnendeel.
Als antwoord kreeg ik gemaild:
Binnendeel: SRC63ZR-WF
Buitendeel: SRC63ZR-W
Deze typenummers komen echter niet overeen met de typenummers dat in de offerte stond.
---
Bedrijf 2
Ook langs geweest en de situatie bekeken.
Offerte ontvangen met veel meer documentatie dan bedrijf 1, waaronder:
1× buitendeel: SRC63ZR-W
1× binnendeel: SRK63ZR-WF
Koel vermogen: 1200-7400 watt
Verwarmingsvermogen 800-9300 watt
Verwarmingsvermogen bij -10: 5400 watt
Ook deze heeft wifi.
Prijs: € 3.300 incl. btw en montage
Ook hier geen informatie over garantie vermeld.
---
Mijn twijfels
Bedrijf 2 komt door alle certificaten en meegeleverde documenten duidelijk professioneler over, maar is ook € 500 duurder vergeleken met bedrijf 1.
Mijn vraag is: zijn al deze documenten echt van belang voor mij als klant, of is dit vooral ‘opvulling’ om professioneler over te komen en een hoger prijskaartje aan de airco te kunnen hangen??
Bedrijf 1 is financieel aantrekkelijker (want 500 euro goedkoper), maar:
De offerte is erg karig (1 A4’tje zonder verdere documentatie).
De typenummers die ze later per mail gaven komen niet overeen met de typenummers op de offerte, wat mij wat onzeker maakt over hun nauwkeurigheid.
Wat ik graag van jullie wil weten:
- Hoe zwaar moet ik de slordige typenummers van bedrijf 1 laten wegen?
En ook dat ze verder geen documenten erbij hebben toegevoegd zoals bedrijf 2. Zegt dit wat over de kwaliteit van het bedrijf?
- Is het verstandig om voor het bedrijf met meer certificering te kiezen ondanks deze 500 euro duurder is?
- En hoe belangrijk is het dat er wel/geen garantie duidelijk vermeld staat?
Ik weet niet of ik hier de bedrijfsnamen mag noemen, maar als dat wel is toegestaan dan deel ik ze uiteraard graag voor een beter oordeel.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb wat hulp nodig bij het kiezen van de juiste airco (warmtepomp) voor het verwarmen van een ruimte van ongeveer 65 m² in een woonunit.
Ik heb inmiddels twee bedrijven benaderd en beide zijn langs geweest voor een opname. Hieronder de verschillen die ik tot nu toe heb ervaren:
Bedrijf 1
Langs geweest, situatie bekeken, alles besproken.
Offerte ontvangen per mail, bestaande uit één A4’tje.
Vermeld toestel: Mitsubishi Industries SRK63ZS-WR – 6.3 kW (t/m 200 m³, incl. WiFi)
In bedrijfstelling door STEK-monteur inbegrepen.
Verder geen info vermeld
Geen informatie over garantie.
Prijs: € 2.795 incl. btw en montage
Omdat alleen het type nummer van het buitendeel in de offerte stond vermeld, heb ik via de mail gevraagd naar het type binnendeel.
Als antwoord kreeg ik gemaild:
Binnendeel: SRC63ZR-WF
Buitendeel: SRC63ZR-W
Deze typenummers komen echter niet overeen met de typenummers dat in de offerte stond.
---
Bedrijf 2
Ook langs geweest en de situatie bekeken.
Offerte ontvangen met veel meer documentatie dan bedrijf 1, waaronder:
- NVKL-voorwaarden voor consumententransacties
- Productinformatie Mitsubishi Heavy Industries
- Certificaat Control Union
- NVKL kwaliteitslabel
- VCA-certificaat
- BRL100 F-gassen certificaat
1× buitendeel: SRC63ZR-W
1× binnendeel: SRK63ZR-WF
Koel vermogen: 1200-7400 watt
Verwarmingsvermogen 800-9300 watt
Verwarmingsvermogen bij -10: 5400 watt
Ook deze heeft wifi.
Prijs: € 3.300 incl. btw en montage
Ook hier geen informatie over garantie vermeld.
---
Mijn twijfels
Bedrijf 2 komt door alle certificaten en meegeleverde documenten duidelijk professioneler over, maar is ook € 500 duurder vergeleken met bedrijf 1.
Mijn vraag is: zijn al deze documenten echt van belang voor mij als klant, of is dit vooral ‘opvulling’ om professioneler over te komen en een hoger prijskaartje aan de airco te kunnen hangen??
Bedrijf 1 is financieel aantrekkelijker (want 500 euro goedkoper), maar:
De offerte is erg karig (1 A4’tje zonder verdere documentatie).
De typenummers die ze later per mail gaven komen niet overeen met de typenummers op de offerte, wat mij wat onzeker maakt over hun nauwkeurigheid.
Wat ik graag van jullie wil weten:
- Hoe zwaar moet ik de slordige typenummers van bedrijf 1 laten wegen?
En ook dat ze verder geen documenten erbij hebben toegevoegd zoals bedrijf 2. Zegt dit wat over de kwaliteit van het bedrijf?
- Is het verstandig om voor het bedrijf met meer certificering te kiezen ondanks deze 500 euro duurder is?
- En hoe belangrijk is het dat er wel/geen garantie duidelijk vermeld staat?
Ik weet niet of ik hier de bedrijfsnamen mag noemen, maar als dat wel is toegestaan dan deel ik ze uiteraard graag voor een beter oordeel.
Alvast bedankt voor het meedenken!
[ Voor 4% gewijzigd door mtsberk op 29-11-2025 00:55 ]
Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.