Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe Xbox, PS of geen nieuwe console?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Nieuwe console of niet? En zo ja, welke? Al een jaar of twintig game ik op een Xbox; op dit moment een Xbox One. Ik twijfel al een tijdje om een nieuwe console te kopen, omdat niet alle nieuwe games te spelen zijn op de Xbox One. En ook omdat ik ein-de-lijk mijn Bsc heb gehaald, dus ook een soort van cadeautje voor mijzelf.

Eigenlijk was het kopen van een Xbox X een no-brainer, maar (i) die zijn niet meer te koop en (ii) ik vind de prijs van Ultimate exorbitant hoog. Dan blijven er twee opties over: geen nieuwe console of overstappen naar PS5 (ik heb geen principiële bezwaren, alhoewel het voelt als Android vs. IOS).

Overwegingen en vragen
- Op de Xbox speelt mijn zoon Minecraft (via Game Pass, dus niet gekocht) en speelt dat ook online met vrienden. Kan ik alles wat hij ooit heeft gemaakt en gekocht ‘meenemen’ naar PS5? Ik las iets over Realms, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe dat werkt. Ik heb ook geen verstand van Minecraft. Zelf nooit gespeeld
- Ik speel zelf graag FH5 en met FH6 op komst, hoop ik dat die ook naar PS komt. Zo niet, dan zou ik dat wel echt jammer vinden. Anderzijds, die zal ook niet op een Xbox One te spelen zijn tegen die tijd
- Andere racespellen vind ik ook leuk, maar er zijn voldoende alternatieven op PS5
- Abonnement van PS (PP Extra) is een stuk goedkoper en voor mij als casual gamer lijkt het een prima alternatief
- We spelen allebei veel Fortnite. Die accounts kunnen we gewoon overzetten, neem ik aan?
- Ik kan niet wachten op ETS2 op console. Komt voor beide consoles uit, maar zal niet te spelen zijn op een Xbox One verwacht ik
- Game Pass heeft ook EA Sports, maar dat is voor mij totaal niet belangrijk
- Mijn Logitech-stuurtje werkt op een PS5 ga ik vanuit
- Mijn tv is een Samsung RU8000

Als ik het zo voor jullie opschrijf is eigenlijk de enige vraag: PS5 Pro of een Slim?

Alle reacties

• Jonathan2011
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:41
Is Xbox Series S een optie? Nog te koop bij o.a. bol. Ook is Game Pass premium misschien voldoende en die heeft dezelfde prijs als het oude 'Ultimate' (je kan nu nog de oude prijs via pre-paid kaarten krijgen).

Heb zelf een Series S en bijv. Indiana Jones draait er fantastisch op, Forza uiteraard ook.

Heb toevallig wel hetzelfde hoor, zit ook op Xbox en Game Pass biedt vaak net niet die ene game die ik wil spelen. En om hem dan te kopen op een platform dat niet zo goed gaat, dan is PS5 misschien fijner. Al krijg je bij veel spellen ook een PC versie op Xbox (Play Anywhere).

Minecraft ken ik niet zo goed, maar Realms (wel een betaalde dienst) zou inderdaad je game kunnen overzetten (mits je hetzelfde account gebruikt op je PS5 uiteraard).

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Misschien zeg ik nu iets raars: ik ben deze generatie keihard teleurgesteld door zowel Microsoft als Sony. Als je de Metacritic Top 50 erbij pakt, zijn de beste games van de afgelopen 5 jaar voor het overgrote deel third parties. Exclusives van deze generatie zijn minder goed en ze komen minder vaak uit dan voorgaande generaties. Als ik een andere suggestie mag doen: PC. De aanschaf is initieel wat duurder. Maar het aanbod van games is vele malen groter, alle grote Xbox en PlayStation-games zijn ook gewoon beschikbaar. De games zijn vaak veel goedkoper. Stores als Steam en Epic hebben elk seizoen grote sales. De backwards compatibility is perfect (je hoeft niet te wachten tot Rockstar een keer een 60fps patch voor de PS5/XSX uitbrengt, bijvoorbeeld), je hebt mod support. Ik heb mijn XSX en PS5 verkocht en game alleen nog maar op PC en Switch 2 (Nintendo games).

En je Logitech stuurtje werkt ook nog eens. En waarschijnlijk niet op de PS5.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Jonathan2011
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:41
Ben wel benieuwd, wat heb je gekozen @Sleepoog ? Heb geen antwoord gegeven op je laatste vraag, maar denk dat PS5 Slim zou kiezen tussen die twee. Geen nieuwe console is uiteraard ook een prima keuze.

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Ik heb nog niets gekozen; heb alleen maar meer twijfels. Meenemen van Minecraft is een must. En ik wil (uiteindelijk) FH6, GTA6 en ETS2 kunnen spelen. Overstappen zou pas hoeven als deze spelen uit zijn gekomen.

Qua abonnementen zou Xbox Essentials ook voldoende zijn, zie ik. Voor nu in ieder geval. Online gamen + Minecraft in de bibliotheek.

Qua verschil tussen PS Pro en Slim: zou ik het verschil überhaupt zien?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mog schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:07:
Als ik een andere suggestie mag doen: PC. De aanschaf is initieel wat duurder. Maar het aanbod van games is vele malen groter, alle grote Xbox en PlayStation-games zijn ook gewoon beschikbaar. De games zijn vaak veel goedkoper. Stores als Steam en Epic hebben elk seizoen grote sales. De backwards compatibility is perfect
Dit ja. Met, afhankelijk van zn leeftijd, als extra pluspunt dat zoon 'm kan gebruiken voor school. En/of leren omgaan met iets anders dan een simpel mobiel device.

Migreren van Minecraft is migratie dan AFAIK doodeenvoudig: Realms op Xbox, log in / upload de wereld naar Realms. Installeer Minecraft op de PC en log in met dezelfde MS account.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1