Beste Tweakers leden,
Een kleine introductie is misschien wel aan de orde
Ik ben een beetje nalatig geweest met de overstap naar windows 11. Een heeeele tijd geleden (ergens in 2021 bij een eerdere aankondiging van Microsoft) liep ik vast met die tpm2.0, wat er aan de hand was weet ik niet meer… Toen heb ik het op de lange baan geschoven. Ik dacht, ik doe de laatste moment wel een bios update en klaar. Zo gezegd zo gedaan… Begin oktober wil ik dit afhandelen, en kom ik tot de conclusie dat mijn cpu niet meer ondersteund wordt. Intel 7e generatie, te oud-build van 2017, oeps dit had ik niet zien aankomen
Het gaat om volgend systeem:
Jaren heb ik de veranderingen in hardware wereld op de voet gevolgd, mijn pc’s heb ik altijd zelf samengesteld en gebouwd. Elke 2 jaar een nieuwe build…
Tot 5 jaar geleden, toen zijn we aan gezinsuitbreiding begonnen
Dat is dus ook de hoofdreden dat deze pc ondertussen 8 jaar oud is. Kleine kindjes vragen veel tijd en geld.
De pc draait stabiel, nooit een upgrade aan gedaan (geluk gehad met de gekozen compontenten nooit iets stuk gehad), niets aan veranderen-geen tijd voor, een half uurtje tijd, gamen maar
Daarom vind ik het ook zo moeilijk om er afstand van te doen, het kan toch niet dat deze gewoon voor de vuilbak is?
Oké, even alles op een rijtje. Ik zal wel moeten investeren als ik met de tijd mee wil!?
Ik ben dus helemaal niet meer op de hoogte welke onderdelen te kiezen. Echter even hier door het forum bladeren en de BBG brengt al veel wijsheid. Alsook een nieuwe collega op mijn werk is wel wat op de hoogte. Al doet hij enkele uitspraken waar ik niet helemaal akkoord mee ben, dit later ter verduidelijking.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op Ultra settings en 1440p en 144Hz (huidig scherm).
De games die ik speel zijn onder andere Fallout 4 en 76, Skyrim (ik tel de dagen af om aan The Elder Scrolls VI te mogen beginnen) Battlefield 6 en Cyberpunk 2077 staat nog mijn verlanglijstje. Half-Life 3, de geruchten van afgelopen week
Videobewerken of streamen van games doe ik niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Nog niet over nagedacht, natuurlijk geen gekke kosten zoals 1000euro extra voor 1procent snelheidswinst.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
-Monitor; Eizo Foris FS2735, 27inch/1440p/144Hz, moest deze stuk gaan binnen het jaar overweeg ik wel om over te schakelen naar een 4K monitor.
-Kast; be quiet! Dark Base 900
-Toetsenbord, muis.
-Optische drives LG GH24NSD1
- windows 10 licentie heb ik, deze installeren en laten upgraden naar windows 11? Is dat een goed idee?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Samen met mijn collega kom ik tot de volgend wenslijst
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Al die RGb toestanden hoeft voor mij niet, 1x per jaar een kerstboom zetten is voor mij voldoende.
Een stil systeem met superieure koeling.
Een goede stabiele voeding vind ik ook heel belangrijk!
De keuze voor het geheugen vind ik een moeilijke...
Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.
Wat verwacht je van ons?
Zo bijvoorbeeld een uitspraak van mijn collega:
- je moet een AIO voor je cpu nemen, met de huidige luchtkoeling krijg je de gekozen cpu niet gekoeld. (ik heb nog nooit watercooling gehad, wil dit wel proberen. Het massieve gewicht van een luchtkoeler aan het moederbord doet mij nadenken)
- je kast kan je niet meer gebruiken, deze bied geen of weinig airflow.
Wat is jullie mening aub
Wat kan/moet anders.
Met vriendelijke groet, Kevin
Een kleine introductie is misschien wel aan de orde
Ik ben een beetje nalatig geweest met de overstap naar windows 11. Een heeeele tijd geleden (ergens in 2021 bij een eerdere aankondiging van Microsoft) liep ik vast met die tpm2.0, wat er aan de hand was weet ik niet meer… Toen heb ik het op de lange baan geschoven. Ik dacht, ik doe de laatste moment wel een bios update en klaar. Zo gezegd zo gedaan… Begin oktober wil ik dit afhandelen, en kom ik tot de conclusie dat mijn cpu niet meer ondersteund wordt. Intel 7e generatie, te oud-build van 2017, oeps dit had ik niet zien aankomen
Het gaat om volgend systeem:
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i7-7700K Tray | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Asus Prime Z270-A | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda, 1TB st | € 87,07 | € 87,07 |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Dark Base 900 (Zwart) | € 239,09 | € 239,09 |
| 1 | Monitors | Eizo Foris FS2735 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 116,84 | € 116,84 |
| 1 | Optische drives | LG GH24NSD1 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM550x Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne SSD's | Crucial MX300 2,5" 525GB | € 141,51 | € 141,51 |
| 1 | Interne SSD's | Crucial MX300 m.2 275GB | € 0,- | € 0,- |
| Totaal | € 584,51 | |||
Tot 5 jaar geleden, toen zijn we aan gezinsuitbreiding begonnen
De pc draait stabiel, nooit een upgrade aan gedaan (geluk gehad met de gekozen compontenten nooit iets stuk gehad), niets aan veranderen-geen tijd voor, een half uurtje tijd, gamen maar
Daarom vind ik het ook zo moeilijk om er afstand van te doen, het kan toch niet dat deze gewoon voor de vuilbak is?
Oké, even alles op een rijtje. Ik zal wel moeten investeren als ik met de tijd mee wil!?
Ik ben dus helemaal niet meer op de hoogte welke onderdelen te kiezen. Echter even hier door het forum bladeren en de BBG brengt al veel wijsheid. Alsook een nieuwe collega op mijn werk is wel wat op de hoogte. Al doet hij enkele uitspraken waar ik niet helemaal akkoord mee ben, dit later ter verduidelijking.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op Ultra settings en 1440p en 144Hz (huidig scherm).
De games die ik speel zijn onder andere Fallout 4 en 76, Skyrim (ik tel de dagen af om aan The Elder Scrolls VI te mogen beginnen) Battlefield 6 en Cyberpunk 2077 staat nog mijn verlanglijstje. Half-Life 3, de geruchten van afgelopen week
Videobewerken of streamen van games doe ik niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Nog niet over nagedacht, natuurlijk geen gekke kosten zoals 1000euro extra voor 1procent snelheidswinst.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
-Monitor; Eizo Foris FS2735, 27inch/1440p/144Hz, moest deze stuk gaan binnen het jaar overweeg ik wel om over te schakelen naar een 4K monitor.
-Kast; be quiet! Dark Base 900
-Toetsenbord, muis.
-Optische drives LG GH24NSD1
- windows 10 licentie heb ik, deze installeren en laten upgraden naar windows 11? Is dat een goed idee?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Samen met mijn collega kom ik tot de volgend wenslijst
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Tray | € 436,85 | € 436,85 |
| 1 | Moederborden | MSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI | € 289,99 | € 289,99 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 5080 16G GAMING TRIO OC | € 1.359,99 | € 1.359,99 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 3 XL Solid Zwart | € 168,- | € 168,- |
| 1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer III Pro 420 Zwart | € 100,56 | € 100,56 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K | € 399,- | € 399,- |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 13 M | 1000W | € 154,01 | € 154,01 |
| 1 | Interne SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 159,- | € 159,- |
| Totaal | € 3.067,40 | |||
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Al die RGb toestanden hoeft voor mij niet, 1x per jaar een kerstboom zetten is voor mij voldoende.
Een stil systeem met superieure koeling.
Een goede stabiele voeding vind ik ook heel belangrijk!
De keuze voor het geheugen vind ik een moeilijke...
Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.
Wat verwacht je van ons?
Zo bijvoorbeeld een uitspraak van mijn collega:
- je moet een AIO voor je cpu nemen, met de huidige luchtkoeling krijg je de gekozen cpu niet gekoeld. (ik heb nog nooit watercooling gehad, wil dit wel proberen. Het massieve gewicht van een luchtkoeler aan het moederbord doet mij nadenken)
- je kast kan je niet meer gebruiken, deze bied geen of weinig airflow.
Wat is jullie mening aub
Met vriendelijke groet, Kevin