Ik heb recent een rijwoning gekocht in Vlaanderen. Achteraan is er een oude, niet-vergunde veranda die grenst aan de keuken. Het plan is om die volledig aan te pakken en samen met de keuken één grote open leefkeuken te maken die geïntegreerd wordt in de rest van de woning. Daarnaast zou het toilet, dat nu ook helemaal achteraan zit, verplaatst worden naar de gang.
Concreet gaat het om volgende werken:
1. volledige dakrenovatie achteraan, incl. lichtkoepel
2. plaatsen van een schuifraam
3. afbreken van 2 draagmuren en vervangen door draagbalken
4. 2 nieuwe muren + nieuwe opening in bestaande muur voor het verplaatste toilet
Budget: ±130k, veranda en keuken samen wordt ca 16 m².
Ik heb sowieso een architect nodig voor de omgevingsvergunning en een stabiliteitsingenieur voor de draagstructuur maar ik twijfel tussen:
1) Meerwaarde Ik twijfel of de extra kost van een architect in mijn situatie zijn geld waard is. Mijn plan ligt vrij duidelijk vast, dus ik zoek minder een conceptueel ontwerp en vooral technische correctheid + goede uitvoering en opvolging daarvan. Gezien mijn beperkt budget wil ik geen onnodige kosten doen.
2) Onafhankelijkheid Als ik een architect kies die door de aannemer wordt voorgesteld, vraag ik mij af hoe onafhankelijk die in de praktijk echt zal zijn. Juridisch is die niet verbonden aan de aannemer, maar speelt er in realiteit geen belangenconflict? Als ik zelf een architect contracteer, voelt dat veiliger qua belangenbehartiging.
Echter merk ik dat het moeilijk is om een architect te vinden die enkel de bouwaanvraag wil doen zonder verdere opdracht. Is dat ongebruikelijk of zelfs not done?
Mijn vragen aan jullie:
Concreet gaat het om volgende werken:
1. volledige dakrenovatie achteraan, incl. lichtkoepel
2. plaatsen van een schuifraam
3. afbreken van 2 draagmuren en vervangen door draagbalken
4. 2 nieuwe muren + nieuwe opening in bestaande muur voor het verplaatste toilet
Budget: ±130k, veranda en keuken samen wordt ca 16 m².
Ik heb sowieso een architect nodig voor de omgevingsvergunning en een stabiliteitsingenieur voor de draagstructuur maar ik twijfel tussen:
- werken via een algemene aannemer die alles coördineert, en die ook architect + ingenieur regelt (kost hiervoor ±10k),
- alles via een architect laten lopen, die ontwerpt, coördineert en opvolgt. Volgens één offerte zou de architect + ingenieur alleen al ±28k kosten.
1) Meerwaarde Ik twijfel of de extra kost van een architect in mijn situatie zijn geld waard is. Mijn plan ligt vrij duidelijk vast, dus ik zoek minder een conceptueel ontwerp en vooral technische correctheid + goede uitvoering en opvolging daarvan. Gezien mijn beperkt budget wil ik geen onnodige kosten doen.
2) Onafhankelijkheid Als ik een architect kies die door de aannemer wordt voorgesteld, vraag ik mij af hoe onafhankelijk die in de praktijk echt zal zijn. Juridisch is die niet verbonden aan de aannemer, maar speelt er in realiteit geen belangenconflict? Als ik zelf een architect contracteer, voelt dat veiliger qua belangenbehartiging.
Echter merk ik dat het moeilijk is om een architect te vinden die enkel de bouwaanvraag wil doen zonder verdere opdracht. Is dat ongebruikelijk of zelfs not done?
Mijn vragen aan jullie:
- kiezen jullie liever onafhankelijk een architect, of via de aannemer?
- is mijn twijfel rond onafhankelijkheid terecht?
- is het realistisch om enkel een architect voor vergunning + technisch dossier in te schakelen?