Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• mischa1972
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:58
Eerst maar even de situatie schetsen.
Ik heb een goed jaar geleden een hybride warmtepomp (Elga Ace 6kW) naast mijn Remeha Avanta 27C laten hangen. Meteen na de installatie hoorde ik al ruisen in de leidingen, waarop de installateur van de HWP het vermogen terug geschroefd heeft. Dit verminderde het ruisen, maar nam het niet geheel weg. Het gevolg van deze aanpassing was, dat ik vrijwel de gehele winter een behoorlijke partij bijverwarming op gas heb gehad, wat de gasrekening behoorlijk opstuuwde. Samen met iemand van Remeha heb ik richting het einde van de winter de HWP opnieuw ingesteld, wat het ruisen verergerde, maar het voordeel had, dat ik de volle 6kW van de HWP kon gebruiken en dus minder gas stookte. De Remeha-persoon adviseerde mij om een buffervat bij te plaatsen, waarmee het ruisen weg zou zijn. Dat heb ik nog niet gedaan.

De samenstelling van het verwarmingscircuit is als volgt:
Benedenverdieping:
ca 50m2 vloerverwarming, die het warm genoeg krijgt.

Bovenverdieping:
Rad.1 - 260cm x 60cm type 21 (kamerinhoud ca 44m3) Slaapkamer
Rad.2 - 160cm x 60cm type 21 (kamerinhoud ca 23m3) Kantoorruimte
Rad.3 - 95cm x 60cm type 22 (kamerinhoud ca 20m3) Kantoorruimte

Zolder:
1 radiator - 160cm x 90cm vermoedelijk type 22

Alle radiatoren staan wagenwijd open, ook de waterzijdige inregeling is af fabriek helemaal open. Voordat ik overstapte, heb ik mijn huis een forse tijd laten draaien op een verwarmingstemperatuur van 50 graden, wat het huis gemakkelijk warm hield.

Na dit relaas dan toch mijn vraag: Zou ik met LTV-radiatoren beter in staat zijn om de bovenverdieping te verwarmen, als ik dan ook nog een buffervat plaats om van de leidingruis af te komen?Ik lees veel verschillende verhalen over LTV, van uitstekende resultaten tot gedrag dat vergelijkbaar is met een airco als bijverwarming (HWP uit = koude radiatoren) omdat LTV's slechts weinig water bevatten en dus snel afkoelen.
Een alternatief zou zijn om alle overgebleven radiatoren te vervangen door type 33 en een buffervat bijhangen.

Wat denken jullie?

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:23
Ik vraag me af wat een buffervat gaat doen. In serie gaat het geen geluid wegnemen, parallel moet er een extra pomp bij. Als ik de handleiding opzoek moet de 6KW unit 1,06m3/uur pompen. Dat zou zonder leidingruis gewoon door een 22mm staal systeem met 15mm aftakkingen moeten kunnen.
Verder heb je geen kleine radiatoren boven hangen. Ja het kan 2x zoveel door T21 door T33 te vervangen, maar als je bovenverdieping ook maar een beetje geïsoleerd is moet je het met deze dingen ook gewoon warm kunnen krijgen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mischa1972 Ruisen kan ook door sommige ventielen en door slecht ontbraamde leidingen veroorzaakt worden. Wel lastig te vinden en verhelpen kost tijd = geld.
De warmteafgifte achteraf verbeteren is vaak een stapsgewijs proces.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mischa1972
@_JGC_
Geen idee, dit was het idee van iemand van Remeha die als dagtaak het optimaliseren van (H)WP-en heeft. Volgende week komt er een installateur langs om de situatie te bekijken.

@dunklefaser
Ik heb alleen de bijna 40 jaar oude ventielen vervangen door nieuwe Heimeier Eclipse kranen vervangen. Deze staan af fabriek helemaal open en zijn waterzijdig nog niet ingeregeld. De T-stukken die de leidingen door lieten lopen naar de benedenverdieping zijn vervangen door bochten, dus van slecht afgebraamde leidingen kan geen sprake zijn als er van tevoren in de volledige installatie geen ruis was.

Ik ben benieuwd wat de installateur zegt. Ik twijfel vooral of ik bij capaciteitsvergroting zou moeten denken aan de wissel naar type 33 radiatoren om meer warmte te kunnen bufferen of naar LTV om de warmte beter kwijt te kunnen door middel van de kleinewisselaar in combinatie met ventilatoren.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:09
mischa1972 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:51:
@_JGC_
Geen idee, dit was het idee van iemand van Remeha die als dagtaak het optimaliseren van (H)WP-en heeft. Volgende week komt er een installateur langs om de situatie te bekijken.

@dunklefaser
Ik heb alleen de bijna 40 jaar oude ventielen vervangen door nieuwe Heimeier Eclipse kranen vervangen. Deze staan af fabriek helemaal open en zijn waterzijdig nog niet ingeregeld. De T-stukken die de leidingen door lieten lopen naar de benedenverdieping zijn vervangen door bochten, dus van slecht afgebraamde leidingen kan geen sprake zijn als er van tevoren in de volledige installatie geen ruis was.

Ik ben benieuwd wat de installateur zegt. Ik twijfel vooral of ik bij capaciteitsvergroting zou moeten denken aan de wissel naar type 33 radiatoren om meer warmte te kunnen bufferen of naar LTV om de warmte beter kwijt te kunnen door middel van de kleinewisselaar in combinatie met ventilatoren.
Als je de maximale watertemperatuur kunt begrenzen op 40C. Dan kun je de vloerverdeler op de BGG vervangen door een type met weinig weerstand pomploos model.
Hierna zal de verschildruk veel kleiner zijn voor de pomp waardoor de flow onhoorbaar wordt.
Dus: heb je inderdaad een vloerverwarmingsverdeler met pomp nu?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mijn ervaring is dat de radiatoren geen geluid maken, en ook je leidingen nauwelijks, maar dat de kranen en voetventielen lawaai maken. Het heeft dus geen zin om radiatoren te vervangen als de kraan nog steeds herrie blijft maken.

Zelf heb ik een warmtepomp door een enkele T33 radiator lopen met een stuk van 3 meter 15mm leiding. Geen centje pijn bij 10l/min. Gaat de warmtepomp ontdooien dan hoor je het wel heel duidelijk 20-30l/min.

Het klinkt alsof je warmtepomp altijd dezelfde flow heeft ongedacht of die nu 6 kW of maar 3 kW moet leveren? De mijne zou in theorie dynamisch moeten zijn (regeling op deltaT), maar ervaring leert dat ie altijd op 10l/m staat.

Helaas kan ik niet zeggen welke kranen/ voetventielen stil zijn. Navragen naar een type met een grote doorlaat.

• Dre
  • Niet online

Dre

Voor warmtepompen adviseer ik radiatoren te nemen met veel massa, water c.q. staal. Liefst T33. Een convector is niet zo geschikt omdat die veel te weinig massa (=buffer) hebben.

• mischa1972
@Dre : Ik denk ook niet dat het de radiatoren zijn die geluid maken. Waar het nu wel van komt, hoop ik met de installateur te kunnen achterhalen. De WP is buitentemperatuur-geregeld. Je laatste opmerking is exact waarom ik twijfel aan de convectoren. Minder (water)massa koelt sneller af, maar warmt ook sneller op. Ik dacht aan de T33 om een rustiger systeem te creeren.

@Technician- : Volgens mij haalt het systeem deze temperatuur nooit. Zelfs toen ik alleen de ketel er nog aan had hangen, kreeg ik deze niet boven de 45 graden, hoewel de CV-temperatuur toen nog op 50 graden stond. De vloer voelt wel lekker warm aan en de woonkamer wordt ook goed warm.

Ik heb de temperatuurmeting in de woonkamer hangen en deze staat 24 uur op dezelfde temperatuur ingesteld.

• Technician-
mischa1972 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:35:
@Dre : Ik denk ook niet dat het de radiatoren zijn die geluid maken. Waar het nu wel van komt, hoop ik met de installateur te kunnen achterhalen. De WP is buitentemperatuur-geregeld. Je laatste opmerking is exact waarom ik twijfel aan de convectoren. Minder (water)massa koelt sneller af, maar warmt ook sneller op. Ik dacht aan de T33 om een rustiger systeem te creeren.

@Technician- : Volgens mij haalt het systeem deze temperatuur nooit. Zelfs toen ik alleen de ketel er nog aan had hangen, kreeg ik deze niet boven de 45 graden, hoewel de CV-temperatuur toen nog op 50 graden stond. De vloer voelt wel lekker warm aan en de woonkamer wordt ook goed warm.

Ik heb de temperatuurmeting in de woonkamer hangen en deze staat 24 uur op dezelfde temperatuur ingesteld.
Volgens mij snap je mijn vraag niet.
Welk type vloerverdeler heb je? Kun je een foto sturen?
Want als deze minder weerstand en meer flow kan doen zakt de flow door de rest (vooral eclipse is gevoelig voor hoge flow) en verhoog je je effcientie en los je je geluidsprobleem op.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Persoonlijk vind ik een benodigde CV invoer van 50o Celsius nog aan de hoge kant om op alléén een WP over te kunnen (of te willen) stappen. Een Hybride WP zal daar altijd nog behoorlijk wat gas bij nodig gaan hebben doordat het WP deel idealiter meestal aan 35o á 40o werkt,

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• mischa1972
@Technician- : Ik begrijp je vraag wel, mogelijk begrijp je mijn antwoord niet. Ik geef aan dat ik zelfs voordat ik de WP had met de ketel als voeding op 50 graden CV-temperatuur moeite had om de 45 graden te bereiken voor de vloerverwarming. Nu, met de WP op laten we zeggen 35 graden, ga ik dat dus zeker niet halen.

Misschien praten we langs elkaar heen, maar ik leer graag bij ;-) . Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van de verdeler.

@Will_M : Waar haal je die info vandaan? Wellicht was mijn reactie onduidelijk. Hierboven staat ie nog eens, maar wellicht duidelijker verwoord.

• mischa1972
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKj3455BtNikU61cA8wOCexrxKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjgsWRr9DfRuN0kVXvGk1pNb.jpg?f=fotoalbum_large

• mischa1972
Ik heb ook nog even nagezocht: Met een ingestelde temperatuur van 40 graden op de thermostaatknop voor de vloerverwarming in de aanvoer bereikte ik in de aanvoer een temperatuur van ca 30 graden en 28 in de retour.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heb je niet het advies gekregen om de verdeler(s) van je vloerverwarming te laten vervangen door varianten waar géén pomp in opgenomen is? Nu liggen de stekkers van je pomp(en) er alleen uit waardoor deze stil staan en daarmee heb je alsnog onnodig extra weerstand in het gehele circuit.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Technician-
Deze verdeler is heel makkelijk om te bouwen naar pomploos door het linkerdeel eraf te schroeven en de leidingen rechtstreeks op de verdeler te laten zetten.
Er zitten al vrij grote kranen aan nu (dn20) maar die hebben alsnog meer weerstand dan wanneer het pomploos wordt aangesloten.

Dus dat zou ik eerst aanpassen.
En al er dan nog iets hoorbaar is de maximale pompdruk iets lager instellen, maar waarschijnlijk is dat dan niet meer nodig

• mischa1972
@Will_M : Dit was tijdens de installatiefase, voordat alles ontlucht was en de pomp ingeprikt was. Alle pompen (in de verdeler, in de ketel en in de WP) zijn gewoon aangesloten. Ik heb het advies gekregen om juist wel een pomp op deze mengverdeler te zetten omdat dit nodig zou zijn om het water sneller te kunnen mengen als de ketel bij zou springen met een hogere aanvoertemperatuur als die van de WP.

@Technician- : Dat zou dan een klusje zijn voor in het voorjaar. Ik voel er nu weinig voor om het risico te lopen dat ik lucht het systeem in jaag en ik het huis niet meer goed warm krijg. Het zou overigens mooi k#t zijn als ik die pomp niet nodig heb. Ik heb het systeem pas 2 jaar geleden laten aanleggen (2e week oktober 2023).

• mischa1972
Ik hoor overigens geen leidingruis in het systeem van de vloerverwarming, noch bij de verdeler. Ik hoor dit alleen op de bovenverdieping.

• Dre
  • Niet online

Dre

Die pomp bij de VV-verdeler moet er zo snel mogelijk uit. Zou het direct dit weekend doen (als je het zelf kan of handige mensen kent). Kost alleen maar stroom (pomp) en rendement (slechte COP door hogere temperatuur).

En de thermostaatknop op de VV-verdeler (links) heeft vaak een kleine doorlaat, dus veel weerstand. Waardoor er meer water naar je radiatoren gaat.

Dit is echt een heel makkelijke verdeler voor het ombouwen naar pomploos.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 29-11-2025 08:15 ]

• mischa1972
Heel erg bedankt voor de tip van de pomp. Ik heb voor dit weekend al een planning, dus die actie stel ik even uit. Ik begrijp echter de prioriteit. Ik stelde mijn initiële vraag om te bepalen wat voor mij de beste keuze zou zijn om het ruisen in de leidingen te verminderen en de warmteopbrengst op de bovenverdieping te verhogen.
Begrijp ik het nu goed dat het weghalen van de verdeler pomp beiden zou kunnen oplossen of is het weghalen van de VP alleen maar een poging om het ruisen te verminderen?
Ik vermoed dat de warmte-opbrengst op de bovenverdieping ook beter wordt als ik mijn radiatoren vervang door T33 radiatoren, wat een fors stuk goedkoper zal zijn als overstappen naar LTV-radiatoren.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:37
ik zou in deze casus eerder een ltv verdeler met een grotere thermostaatkraan en groter voetventiel plaatsen.
omdat de cv ketel wel 50 graden stookt..(wat ook nog soort van nodig is voor de radiatoren) verder om in te gaan op het topicadviezen..je kan wel de pomp en thermostaatkraan en voetventiel verwijderen maar dan
moet je ook de cv ketel begrenzen op 40 graden... anders wordt je vloer te warm..het is hier eigenlijk of a of b.
(zonder pomp mengt je vloerverdeler niet meer.en gaat er dus 40 graden rechtsreeks je vloer in...)

• Technician-
mischa1972 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:29:
Heel erg bedankt voor de tip van de pomp. Ik heb voor dit weekend al een planning, dus die actie stel ik even uit. Ik begrijp echter de prioriteit. Ik stelde mijn initiële vraag om te bepalen wat voor mij de beste keuze zou zijn om het ruisen in de leidingen te verminderen en de warmteopbrengst op de bovenverdieping te verhogen.
Begrijp ik het nu goed dat het weghalen van de verdeler pomp beiden zou kunnen oplossen of is het weghalen van de VP alleen maar een poging om het ruisen te verminderen?
Ik vermoed dat de warmte-opbrengst op de bovenverdieping ook beter wordt als ik mijn radiatoren vervang door T33 radiatoren, wat een fors stuk goedkoper zal zijn als overstappen naar LTV-radiatoren.
Ik zou het in 2 stappen doen, eerst pomp eruit en verdeler aansluiten direct op de leiding, dan je max pompdruk wat verlagen, je stomingsgeluiden zijn dan opgelost.
Dan eens rustig kijken op marktplaats en wat T33 scoren en boven vervangen lekker in het voorjaar.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kun je niet beter radiatoren vervangen door haga’s als je toch aan de slag gaat?

Dan kun je uiteindelijk overstappen naar LTV.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• mischa1972
ZeRoC00L schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:15:
Kun je niet beter radiatoren vervangen door haga’s als je toch aan de slag gaat?

Dan kun je uiteindelijk overstappen naar LTV.
Ik denk dat je Jaga bedoelt? Deze hebben als nadeel dat ze minder water bevatten en daardoor minder buffercapaciteit hebben. De verwarming boven loopt parasitair mee met de vloerverwarming, dus als ik ga verwarmen, wil ik die warmte graag zo lang mogelijk in die radiatoren opslaan.

@miciel : De ketel heeft tot nu toe nog niet gedraaid voor de CV. Op dit moment loopt nog alles via de WP. Ik heb er derhalve geen moeite mee om de CV-temperatuur te verlagen. Eigenlijk is dat al een tip die op dit moment niks kost ;) . Zoals reeds aangegeven is de installatie pas 2 jaar oud. Je zult begrijpen dat ik dan niet meteen wil beginnen met de helft ervan eruit te mikken en de rest te vervangen.

@Technician- : Hoe verlaag ik de pompdruk? Ik zie alleen een mogelijkheid om het debiet te verlagen en dat is mij door Remeha ten zeerste afgeraden.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:42
mischa1972 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:01:
[...]

Ik denk dat je Jaga bedoelt? Deze hebben als nadeel dat ze minder water bevatten en daardoor minder buffercapaciteit hebben. De verwarming boven loopt parasitair mee met de vloerverwarming, dus als ik ga verwarmen, wil ik die warmte graag zo lang mogelijk in die radiatoren opslaan.

@miciel : De ketel heeft tot nu toe nog niet gedraaid voor de CV. Op dit moment loopt nog alles via de WP. Ik heb er derhalve geen moeite mee om de CV-temperatuur te verlagen. Eigenlijk is dat al een tip die op dit moment niks kost ;) . Zoals reeds aangegeven is de installatie pas 2 jaar oud. Je zult begrijpen dat ik dan niet meteen wil beginnen met de helft ervan eruit te mikken en de rest te vervangen.

@Technician- : Hoe verlaag ik de pompdruk? Ik zie alleen een mogelijkheid om het debiet te verlagen en dat is mij door Remeha ten zeerste afgeraden.
Je verwarmt toch gewoon 24/7 met de WP? Dan maakt beetje verschil in buffercapaciteit niet uit tussen een T33 en een Jaga. Beide gaan een verbetering geven, wat uiteindelijk het beste resultaat geeft qua afgifte is makkelijk uit te rekenen. Je hebt VV beneden, daar zit meer dan genoeg water in voor een defrost.

En wat betreft de investering van 2 jaar geleden en dan zaken niet aan willen passen is een typisch voorbeeld van sunken cost fallacy. Emotioneel is het niet onlogisch, maar als je het sommetje maakt kom je tot de conclusie dat het financieel je niet bepaald in de kaart speelt. Het systeem nog 3 jaar suboptimaal laten functioneren met als gevolg hogere draaikosten en dan alsnog het geld uitgeven of gewoon nu 1x slikken het goed oplossen en ook de komende 3 jaar al lagere kosten hebben.
Pagina: 1