Vraag

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-12 20:16
Ik krijg de hele dag al een isolatiefout op mijn SAJ R5-6K-T2 omvormer. Het betreft een omvormer met 2 strings waarbij elk tien panelen op het dak liggen. Het herstarten van de omvormer heeft geen zin. Het is vochtig buiten.

Wat ik zo via google vind en AI vind is dat er waarschijnlijik een defect paneel is, of er water in de aansluitingen of kabels zitten. Rest mij verder nog iets dan een installateur te bellen?

Het betreft een nieuwbouwwoning met voorgemonteerde panelen dus de garantie is verlopen, ondanks dat de installatie er net 4 jaar op zit.

Alle reacties

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Isolatiefouten kan meerdere oorzaken hebben.

1. Issue in je omvormer zelf
2. Probleem met aansluitingen onder je omvormer
3. Probleem met water tussen je stekkers buiten, waarbij meest waarschijnlijke eerste en laatste paneel in 1 van je strings doordat verschillende merken/types stekkers is gebruikt
4. Probleem met een of meerdere panelen zelf.

En eigenlijk geen van deze issues is iets wat je zelf kan uitzoeken zonder de juiste apparatuur. Om bijvoorbeeld uit te sluiten of een enkel paneel de oorzaak is heb je een isolatietester nodig die tot 1000V kan injecteren om zo doorslag van bijvoorbeeld folie binnenin een paneel te meten, en dat kan een normale multimeter niet.

Dus je zal een installateur moeten bellen voor hulp.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• filipy23
Ja dat is wat ik al vreesde.

De installatiegarantie van nieuwbouw bedraagt slechts 2 jaar, dus ik zal zelf een installateur moeten contacteren die de installatie niet heeft aangelegd. Zijn daar nog tips voor.

• filipy23
Vreemd. Heb hem na anderhalf uur weer aangezet. En lijkt het weer te werken. Opbrengst natuurlijk zeer laag (50W) want dag is bijna voorbij. Ga het even in de gaten houden.