Vraag

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb sinds kort vloerverwarming. Hiervoor had ik radiatoren. De vloerverwarming heeft geen eigen pomp of regeling.

Ik merk nu dat, ondanks dat mijn Nest v3 is ingesteld op 18 graden 's nachts, de ketel eigenlijk continu aan het verwarmen is. Het is op moment van schrijven volgens de Nest 19 graden in huis, de thermostaat staat ingesteld op 18 en ik heb sinds middernacht al 1.7m3 gas verbruikt.

Ketel staat ingesteld met een aanvoertemperatuur van 38 graden. Wat kan ik doen om er voor te zorgen dat de ketel alleen levert als de Nest vraagt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intergas 36/30
Nest v3
Homewizard p1 meter

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op YouTube een filmpje gevonden van mijn ketel en de instellingen aangepast conform dat filmpje. YouTube: Instellen Intergas Kombi Kompakt Hre 36/30 cw5 cv-ketel....

Ik heb de Nest ingesteld op vloerverwarming en True radiant uitgezet.

Ik heb mijn schema opnieuw ingesteld. Overdag 20, vanaf 21:00 naar 18.
----
Ik betwijfel of de aanvoertemperatuur nog lager kan, ik merk nu (in een leeg huis) dat de Nest die ingestelde 20 graden niet haalt. Maar het is nog niet de uiteindelijke situatie met meubels e.d. dus ik wacht dat nog even af.

Overigens is het de bedoeling om volgend jaar over te stappen naar een warmtepomp, dus dure aanpassingen aan de installatie ga ik niet doen.

[ Voor 14% gewijzigd door St@m op 28-11-2025 06:37 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

St@m schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 05:49:
Ketel staat ingesteld met een aanvoertemperatuur van 38 graden. Wat kan ik doen om er voor te zorgen dat de ketel alleen levert als de Nest vraagt?
Eeh, wellicht eerst beginnen om te checken dat je Nest configuratie goed werkt? Als je temperatuur ingesteld staat op 18 mag er geen warmte gevraagd worden. Check dus of de warmtevraag daadwerkelijk stopt zodra je de vraagtemperatuur omlaag gooit.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Microkid schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 06:44:
[...]

Eeh, wellicht eerst beginnen om te checken dat je Nest configuratie goed werkt? Als je temperatuur ingesteld staat op 18 mag er geen warmte gevraagd worden. Check dus of de warmtevraag daadwerkelijk stopt zodra je de vraagtemperatuur omlaag gooit.
Dat gebeurt dus overduidelijk niet, dus daarom vraag ik hier om hulp.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je kan proberen de ketel in aan/uit mode te zetten, zodat de keten bij een lage warmtevraag niet op een zacht pitje blijft branden, zoals gebruikelijk bij Opentherm.

[ Voor 110% gewijzigd door Microkid op 28-11-2025 07:04 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:37
Dit lijkt op wat ik meerdere keren met onze Atag CV ketel (icm Atag One thermostaat) heb gehad. Bij het opwarmen van tapwater verwarmt hij ook het CV circuit mee, met als gevolg dat de temperatuur in huis maar op blijft lopen, ondanks dat de ingestelde temperatuur al lang is bereikt.

Bij ons was in alle gevallen de driewegklep in de CV ketel de boosdoener. Ik zeg niet dat dat hier ook het geval is, maar de symptomen lijken wel op wat ik heb ervaren.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
maussert schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 06:59:
Dit lijkt op wat ik meerdere keren met onze Atag CV ketel (icm Atag One thermostaat) heb gehad. Bij het opwarmen van tapwater verwarmt hij ook het CV circuit mee, met als gevolg dat de temperatuur in huis maar op blijft lopen, ondanks dat de ingestelde temperatuur al lang is bereikt.

Bij ons was in alle gevallen de driewegklep in de CV ketel de boosdoener. Ik zeg niet dat dat hier ook het geval is, maar de symptomen lijken wel op wat ik heb ervaren.
Het lijkt me toevallig als er iets kapot is gegaan afgelopen 2 weken, het zou kunnen natuurlijk..
Microkid schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 06:51:
Je kan proberen de ketel in aan/uit mode te zetten, zodat de keten bij een lage warmtevraag niet op een zacht pitje blijft branden, zoals gebruikelijk bij Opentherm.
Ik kan niet vinden hoe ik dat moet doen op de ketel. En je eerdere ChatGPT verhaal.. Tja.. Volgens mijn ChatGPT is dit gedrag heel normaal bij vloerverwarming.

Edit: blijkbaar moet ik in de ketel draden opnieuw aansluiten. Dat schiet niet op als ik niet weet wat ik aan het doen ben. Ik huur wel iemand in als er geen betere suggesties komen.

[ Voor 7% gewijzigd door St@m op 28-11-2025 07:36 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:58
Ik vermoed dat de Nest anticiperend aan het stoken is, met het idee dat vloerverwarming heel traag is en het overdag 20 graden moet zijn.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
St@m schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 06:45:
[...]

Dat gebeurt dus overduidelijk niet, dus daarom vraag ik hier om hulp.
Nee in jouw TS staat dat de ketel het probleem is: Je wil dat opgelost wordt zodat de ketel alleen maar levert als de Nest vraagt. Maar misschien doet hij dat wel, maar vraagt de Nest altijd. Dus helpt het met uitzoeken waar het fout gaat.

Wat doet hij als je de Nest op 15 graden zet? Of als je de Nest in zomer stand zet oid dat hij helemaal de CV uit moet houden? En zonder zelf een Nest te hebben, maar kan het zijn dat juist doordat je hem in vloerverwarmingstand hebt staan hij het niet teveel wil laten afkoelen omdat hij weet dat vloerverwarming traag is met het weer warm krijgen?

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:08
St@m schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:26:
[...]

Het lijkt me toevallig als er iets kapot is gegaan afgelopen 2 weken, het zou kunnen natuurlijk..

[...]

Ik kan niet vinden hoe ik dat moet doen op de ketel. En je eerdere ChatGPT verhaal.. Tja.. Volgens mijn ChatGPT is dit gedrag heel normaal bij vloerverwarming.

Edit: blijkbaar moet ik in de ketel draden opnieuw aansluiten. Dat schiet niet op als ik niet weet wat ik aan het doen ben. Ik huur wel iemand in als er geen betere suggesties komen.
De vloerverwarming zelf kan de vraag niet beïnvloeden dat doet echt de thermostaat. Wellicht dat chat dat aangeeft omdat mensen doorgaans bij vloerverwarming de temperatuur constant houden ivm lange opwarmtijd. Dan heb je snachts ook verbruik maar als je nachtverlaging toepast dan zou de verwarming af moeten slaan. Je kunt eventueel een andere thermostaat eraan hangen kijken of het gedrag hetzelfde blijft zo niet dan weet je dat er iets in de ketel niet goed gaat. Een andere optie is om de tapwater instellingen op eco te zetten. Dan wordt er geen tapwater meer warm gehouden snachts. Als je dan geen verbruik hebt weet je vrijwel zeker dat de 3-weg klep defect is.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met deze temperaturen vind ik persoonlijk de aanvoertemperatuur van 38 graden aan de lage kant. Die kun je prima op 40-45 graden zetten. Zelf zet ik die in de winter op 45 graden.

Daarnaast is het weinig zinvol om elke nacht 2 graden te verlagen. Dat kost meer dan het oplevert. Vloerverwarming kun je prima stabiel houden, tenzij je een week niet thuis bent.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Ok voor de duidelijkheid, 2 maanden terug hadden we nog radiatoren. Alles werkte prima. Nu hebben we dus vloerverwarming, zonder pomp, zonder eigen thermostaat.
Het enige wat ik heb aangepast op de Nest is True Radiant uit en ipv radiatoren vloerverwarming ingesteld. Daarnaast heb ik op de ketel het opstookprotocol gevolgd volgens instructies van de dekvloerboer. Inmiddels is dat wel klaar en staat de aanvoertemperatuur constant op 38 graden (dit was 50 toen ik radiatoren had).
En wat instellingen volgens het filmpje, maar dat gaat over de pompsnelheid.

Nu zag ik dus aan mijn gasverbruik dat ik 's nachts gas aan het verbruiken ben, dat is raar. Dat was niet zo. Ook als ik de Nest uitzet (dus verwarmen uit) verbruik ik gas. De aanvoerleiding is dan ook warm. De ketel is dus aan het verwamen.
Volgens ChatGPT komt dit door het volgende:
Zonder regeling kan vloerverwarming je ketel blijven “activeren”

Als je vloerverwarming geen thermostaat, geen pomp en geen afsluitregeling heeft, staat hij hydraulisch gezien altijd open. Dan gebeurt dit:

De vloer fungeert als permanente afnemer

De ketel ziet continu temperatuurverlies

En blijft periodiek bijstoken
➡️ Ook als Nest géén warmtevraag toont

Dit verklaart perfect dat jij 1,6 m³ gas verbruikt zonder warmtevraag in beeld.
THE_BASE schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:58:
Daarnaast is het weinig zinvol om elke nacht 2 graden te verlagen. Dat kost meer dan het oplevert. Vloerverwarming kun je prima stabiel houden, tenzij je een week niet thuis bent.
Dit schijnt een hardnekkige fabel te zijn, maar ik ben best bereid om hier in de toekomst mee te experimenteren.

De suggestie dat de Nest het idee heeft dat ie vast moet voorverwarmen omdat vloerverwarming ingesteld staat vind ik wel een plausibele. Ik zal het eens terugzetten naar radiatoren om te zien of dat verschil maakt.

Edit: Inmiddels 2.9 kuub verbruikt en het is 20,5 graden beneden.

[ Voor 19% gewijzigd door St@m op 28-11-2025 08:07 ]

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:39
Met deze temperaturen vind ik persoonlijk de aanvoertemperatuur van 38 graden aan de lage kant. Die kun je prima op 40-45 graden zetten. Zelf zet ik die in de winter op 45 graden.

45graden voor vloerverwarming? Als je graag je vloer kapot wilt moet je dat doen. Als TS slim is geweest heeft die voor zijn toekomstige warmtepomp een open verdeler laten installeren en dan gaat er dus ook 45graden water door zijn vloer. Dat wil je absoluut niet, en zelfs de 38graden van TS is aan de hoge kant.

Nest heeft een lerend systeem die zorgt dat als jij instelt dat het om 8:00 20 graden moet zijn dat die vooraf al begint warm te stoken zodat het om 8:00 ook al 20graden is. Dat werkt niet met een warmtepomp/vloerverwarming/lagetemperaruur verwarming. Deze systemen reageren heel traag.

Mogelijk kun je de nest zo instellen dat die dat niet doet. En anders, gewoon op een vaste temperatuur zetten zonder nachtverlaging.

Edit;
Nachtverlaging bij een warmtepomp verbruikt vaak juist meer omdat die harder moet werken om terug op temperatuur te komen met een lagere cop tot gevolg. Daardoor is het zeker bij een geïsoleerd huis goedkoper om hem door te laten pruttelen. Bij een CV zal het enorm van de situatie afhankelijk zijn.

De nest regelt ook op 0.5graad dus dan zou die zo moeten uitgaan.

[ Voor 13% gewijzigd door TerminalNL op 28-11-2025 08:12 ]

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12 14:26
Is de stookcurve van de ketel wel correct ingesteld / aangepast? Je komt van radiatoren en gaat over op vloerverwarming, dus zou die vlakker moeten worden.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
TerminalNL schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:09:
[...]

45graden voor vloerverwarming? Als je graag je vloer kapot wilt moet je dat doen. Als TS slim is geweest heeft die voor zijn toekomstige warmtepomp een open verdeler laten installeren en dan gaat er dus ook 45graden water door zijn vloer. Dat wil je absoluut niet, en zelfs de 38graden van TS is aan de hoge kant.
Klopt, en aangezien het warm zat is beneden heb ik net de aanvoertemp verlaagd naar 35 graden.
Nest heeft een lerend systeem die zorgt dat als jij instelt dat het om 8:00 20 graden moet zijn dat die vooraf al begint warm te stoken zodat het om 8:00 ook al 20graden is. Dat werkt niet met een warmtepomp/vloerverwarming/lagetemperaruur verwarming. Deze systemen reageren heel traag.

Mogelijk kun je de nest zo instellen dat die dat niet doet. En anders, gewoon op een vaste temperatuur zetten zonder nachtverlaging.

Edit;
Nachtverlaging bij een warmtepomp verbruikt vaak juist meer omdat die harder moet werken om terug op temperatuur te komen met een lagere cop tot gevolg. Daardoor is het zeker bij een geïsoleerd huis goedkoper om hem door te laten pruttelen. Bij een CV zal het enorm van de situatie afhankelijk zijn.

De nest regelt ook op 0.5graad dus dan zou die zo moeten uitgaan.
De rest van de dag moet het gewoon 20 graden blijven, ik zal eens in de gaten houden wat 'ie doet. In principe is het nu dus 20,5 graden, dan verwacht ik de aankomende tijd in ieder geval niet dat mijn gasverbruik omhoog gaat.
Flozem schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:18:
Is de stookcurve van de ketel wel correct ingesteld / aangepast? Je komt van radiatoren en gaat over op vloerverwarming, dus zou die vlakker moeten worden.
Eh.. nee, daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Maar ik zal me eens inlezen

[ Voor 9% gewijzigd door St@m op 28-11-2025 08:23 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik vind dat juist heel erg hoog.
Ben hier nog niet boven de 30.5 geweest dit seizoen en het is altijd 21.5-22 in huis.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 25-12 01:31
Geen zin om de ketel uit te zoeken dus kan irrelevant zijn,
Maar heeft de ketel een warm water vat(je) aan boord? Lijkt me dan eerder dat de ketel probeert dit op temperatuur te houden, maar de 3weg klep niet werkt zoals het zou moeten en niet volledig opent of sluit, en hierdoor continu warm water richting afgifte vertrekt.
Heb je nergens in het menu of op het scherm een aanduiding in welke modus de ketel werkt? Bij onze De Dietrich komt er op het scherm bvb een 3 voor verwarmen, en een 2 als er sanitair warm opgewarmd word. Ook hebben wij een eco functie, die het opwarmen van het kleine sanitair warm water vat uitgeschakeld.
Hadden de radiatoren een apparte pomp? Indien wel kan het zijn dat de klep al lange tijd defect is, maar de pomp niet geactiveerd werd bij geen warmtevraag waardoor de radiatoren dus niet warm werden.

Ik gok maar mee maar lijkt me plausible

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

• THE_BASE
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:18:
[...]

Ik vind dat juist heel erg hoog.
Ben hier nog niet boven de 30.5 geweest dit seizoen en het is altijd 21.5-22 in huis.
Excuses, misschien moet ik hier zelf eens gaan experimenteren. Vorig jaar hadden we de aanvoer op 40 graden staan en wilde juist verlagen. Maar toen merkte ik dat het niet meer warm werd met 20 graden. Wellicht de aanvoer naar 35 brengen en temperatuur wat hoger.

Maar wil dit topic niet kapen.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• paQ
  • Nu online

paQ

THE_BASE schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:36:
[...]

Excuses, misschien moet ik hier zelf eens gaan experimenteren. Vorig jaar hadden we de aanvoer op 40 graden staan en wilde juist verlagen. Maar toen merkte ik dat het niet meer warm werd met 20 graden. Wellicht de aanvoer naar 35 brengen en temperatuur wat hoger.

Een nuance kan zijn dat je 45 graden in je verdeler krijgt en dat bijgemengd wordt met retourwater. Maar 40 of meer je vloer in sturen levert naar mijn idee eerder een oncomfortabele warmte aan de voeten op.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:39
THE_BASE schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:36:
[...]

Afhankelijk of je een openverdeler hebt of een die retour bijmengt bij de aanvoer om zo de temperatuur naar de vloer acceptabel te krijgen. Oudere systemen zijn bijna altijd gesloten met bijmengen en een pomp.

• THE_BASE
  • Niet online
Ik had advies ingewonnen en die zei dat het verstandig was te 'boosten' naar 45 graden.

De woning is uit 2016 met een verdeler die retour bijmengt als ik mij niet vergis. Inmiddels de thermostaat op 20.5 gezet (zoals vorig jaar) en de aanvoertemperatuur op 35 graden. We kijken het dit weekend even aan.

Nogmaals mijn excuses voor de verwarrende informatie in dit topic.

• paQ
  • Nu online

paQ

THE_BASE schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:54:
Ik had advies ingewonnen en die zei dat het verstandig was te 'boosten' naar 45 graden.

De woning is uit 2016 met een verdeler die retour bijmengt als ik mij niet vergis. Inmiddels de thermostaat op 20.5 gezet (zoals vorig jaar) en de aanvoertemperatuur op 35 graden. We kijken het dit weekend even aan.

Nogmaals mijn excuses voor de verwarrende informatie in dit topic.
Niet perse verwarrend, maar afhankelijk van het type verdeler.
TS geeft aan over te willen op een WP, dus dan is het maar de vraag of je überhaupt wil gaan mengen. Idealiter stroomt het zo van de WP de vloer in op het juiste Ta.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:52
Post eens een foto van je verdeler. Heeft die een pomp, is het een totaal ander verhaal.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
naftebakje schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:07:
Post eens een foto van je verdeler. Heeft die een pomp, is het een totaal ander verhaal.
Staat letterlijk in de 2e regel van de openingspost dat de verdeler geen pomp heeft.

Sinds 08:07, toen ik op 2.9m3 zat, heeft de ketel afgelopen 2 uur 0.5m3 verbruikt. Dat lijkt me wel iets realistischer.
Aanvoertemperatuur is naar 35 graden gezet en op de Nest heb ik OpenTherm uitgeschakeld en het op aan/uit gezet (weet niet welk effect dat precies heeft). Morgen maar eens kijken wat 'ie in de nacht heeft gedaan.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:12
St@m schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 05:49:
Mijn vraag
Ik heb sinds kort vloerverwarming. Hiervoor had ik radiatoren. De vloerverwarming heeft geen eigen pomp of regeling.

Ik merk nu dat, ondanks dat mijn Nest v3 is ingesteld op 18 graden 's nachts, de ketel eigenlijk continu aan het verwarmen is. Het is op moment van schrijven volgens de Nest 19 graden in huis, de thermostaat staat ingesteld op 18 en ik heb sinds middernacht al 1.7m3 gas verbruikt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intergas 36/30
Nest v3
Homewizard p1 meter

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op YouTube een filmpje gevonden van mijn ketel en de instellingen aangepast conform dat filmpje. YouTube: Instellen Intergas Kombi Kompakt Hre 36/30 cw5 cv-ketel....

Ik heb de Nest ingesteld op vloerverwarming en True radiant uitgezet.

Ik heb mijn schema opnieuw ingesteld. Overdag 20, vanaf 21:00 naar 18.
----
Ik betwijfel of de aanvoertemperatuur nog lager kan, ik merk nu (in een leeg huis) dat de Nest die ingestelde 20 graden niet haalt. Maar het is nog niet de uiteindelijke situatie met meubels e.d. dus ik wacht dat nog even af.

Overigens is het de bedoeling om volgend jaar over te stappen naar een warmtepomp, dus dure aanpassingen aan de installatie ga ik niet doen.
Bij mijn Nest zit een knop op de module die op de ketel is aangesloten en als je daar op drukt, dan kun je de "warmtevraag" handmatig aanzetten.
Misschien staat die bij jou ook aan en moet je die even indrukken om hem uit te zetten.

• paQ
  • Nu online

paQ

St@m schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:15:
[...]

Staat letterlijk in de 2e regel van de openingspost dat de verdeler geen pomp heeft.

Sinds 08:07, toen ik op 2.9m3 zat, heeft de ketel afgelopen 2 uur 0.5m3 verbruikt. Dat lijkt me wel iets realistischer.
Aanvoertemperatuur is naar 35 graden gezet en op de Nest heb ik OpenTherm uitgeschakeld en het op aan/uit gezet (weet niet welk effect dat precies heeft). Morgen maar eens kijken wat 'ie in de nacht heeft gedaan.
Als je de nest op OT heb staan en er is een Tlift van bijv 2 graden, dan gaat ie flink warm draaien.
Mijn ervaring: bij nest met vvw op aan/uit en true radiant aan. Hij leert elke dag bij en past zijn hysterese daarop aan. Als het goed is zie je na enkele dagen dan ook de juiste opwarmduur.

Pagina: 1