Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:01
hoi allemaal,

ik heb voor het eerst mijn fotobestanden als RAW bestanden bewerkt en ik wil ze nu exporteren naar JPG om ze naar een fotocentrale te sturen om ze te laten afdrukken. Maar ik bedenk mij dat mijn laptopscherm niet gecallibreerd is.

Nu vraag ik mij af: is dit aan te raden eerst te doen, en dan alle correcties nogmaals na te gaan met gecallibreerd scherm? Of is het overdreven om de monitor te callibereren?

Voorheen stuurde ik altijd de JPG bestanden van de camera op naar de centrale en maakte ik mij hier niet druk over. Maar omdat ik nu zelf o.a. witbalans en belichting zelf corrigeer, bedenk ik mij dat dit misschien niet logisch is om op een on-gecallibreerd scherm te doen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dit ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit van (de kalibratie van) je scherm. Ik zou persoon nu niet honderden foto's corrigeren op een scherm waarvan je inet weet wat het doet, en dan af laten drukken.
Wellicht eerst een subset doen en dan kijken of de foto op het scherm genoeg lijkt op je afdruk?

Ik heb ook geen gecalibreerde schermen hier, maar gebruikte vaak een macbook pro. Die heeft een beduidend betere kleurbalans dan het TN-scherm van mijn desktop.