Hoi, vriendelijk bedankt voor de uitgebreide reacties en de grote hoeveelheid informatie!
Ik stuur mijn foto's altijd naar profotonet, waar ik heel tevreden over ben. Voorheen dus JPGs uit mijn Olympus E-PM2 camera, maar dit keer bedacht ik mij, omdat ik ook altijd een RAW bestand naast de JPG schiet, dat ik ook zelf eens met de RAW bestanden kan ontwikkelen, omdat ik begrijp dat een aantal mensen dit prefereert omdat je dan meer controle hebt op zaken als witbalans e.d.
Ik ben slechts beginner en gebruik nu Rawtherapee omdat ik Linux gebruik en de voorkeur geef aan open-source software. Ik weet er nog weinig van, maar ik kan wel op dit ongecallibreerde scherm (laptopscherm van een Lenovo Thinkpad E14) de afbeelding dusdanig bewerken dat ik hem er prettiger vind uitzien dan de door de camera gemaakte JPG - die ik trouwens ook zeker acceptabel vind, ookal staat de camera op auto witbalans en laat ik de belichting ook vaak automatisch bepalen - de toetsjes en interface van deze camera zijn dusdanig klein voor mijn grote handen dat volledig handmatige bediening onhandig is voor mij- slechts incidenteel schiet ik op volledig handmatige instellingen, maar dan nog gebruik ik wel autofocus.
Voorheen maakte ik altijd fotoboeken bij Profotonet, waar ik erg tevreden over ben, maar om de kosten wat te drukken en omdat ik opzie tegen het digitaal samenstellen van dit boek overweeg ik nu 10x15 cm afrukken bij dezelfde centrale te bestellen en ze zelf in een fotoalbum te plakken.
Ik zit wat met het dillema dat ik enerzijds geboeid ben door techniek, maar anderzijds zie ik ook de keerzijde van langdurig achter een beeldscherm zitten. Nu met de donkere dagen vind ik het wel ontspannend om 's avonds even wat foto's te corrigeren, maar ik heb niet altijd het geduld om daarna ook nog een selectie te maken en deze in te delen met album-maak-software. Eigenlijk vind ik het fotograferen zelf het leukst.
Door mijn beperkte kennis van de technische zijde van digitale fotografie is er dus wat twijfel of het allemaal wel goed gaat. Ik vind jullie idee om wat proefafdrukken te laten maken heel goed, dat ga ik eerst doen. Ik exporteer dan wat foto's met verschillende instellingen ter vergelijk en ik bestel dan ook de door de camera geproduceerde JPG ter vergelijk.
Als er dan nog twijfel of onduidelijkheid is kan ik altijd nog besluiten tot callibratie over te gaan. Ik zal ook rekening met srgb houden: het output profile staat standaard op "RTv4_sRGB". Zou dit afdoende zijn voor mijn situatie (afdrukken op fotopapier 10x15)? Ik lees in de handleiding van mijn editor:
"Wide-gamut output profiles such as RTv4_Large are generally used if you export to a 16-bit or higher bit-depth format for further editing in another application. If you will be sending your image for printing, a wide-gamut output profile is also recommended, since some printers may have wide gamuts (at least in certain colors).
You should have a wide-gamut monitor if you want to work with wide-gamut profiles, otherwise you're flying in the dark."
(bron:
https://rawpedia.rawtherapee.com/Color_Management)
Als ik het goed begrijp, heeft het geen zin om voor een hogere bitdiepte (dan de standaard 8 bit) en een ander output profiel zoals RTv4_Large te gaan, zolang je niet een beeldscherm hebt dat geschikt is om hier mee te werken, wat denk ik in mijn geval het geval is (mijn laptopscherm is denk ik niet een wide-gamut monitor).
[
Voor 26% gewijzigd door
john7119 op 28-11-2025 13:18
]