Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Buitenzijde PIR, geen folie binnenkant?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vreemdeling
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:29
Struinend over het internet geeft iedereen aan dat er folie nodig is aan de binnenkant. Nu kon ik 2 maanden geleden nog veel voorbeelden vinden van HSB met PIR aan de buitenzijde, maar deze week lukt me dat niet.

Als ik het advies van Ubakus volg, dan is er geen folie nodig, zie onderstaand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHDTkszknvGroxVpQz0VpaIS7D4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2nTjmG8HAMjNfOnufLMruqkR.png?f=fotoalbum_large

Dampremmende folie heeft een slechte invloed op de droogreserve, dus was ik op zoek naar klimaatfolie in Ubakus (en geen idee wat de naam van klimaatfolie in Ubakus is). Als ik de folie weg laat, krijg ik bovenstaand resultaat.

De PIR muur staat al, afgetapet met aluminium tape en grote kieren hebben een klodder pur gekregen. Het geheel was net niet 100% luchtdicht, maar we proberen er zo dicht mogelijk bij te komen.

Wat is jullie mening? Kan de folie wegblijven?
Wat is de naam van klimaatfolie in Ubakus?

Alle reacties

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Welk materiaal zit er aan de buitenzijde (cijfer 7), en welke μd waarde heeft het?

• Vreemdeling
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:29
Buitenzijde is eigenlijk een composiet afwerking, maar die kon ik in Ubakus niet vinden. Het is composiet Rhombus. De PIR-wand wordt dus beschermd door deze laag composiet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7E0TwlULnZKszM4haFynTj1ujps=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/ATn7FTvdlZqMnsBKW7nS348b.webp?f=user_large

• willem7q
  • Niet online
Als de buitenbekleding dampopen is, m. a. w. cijfer 6 wordt een geventileerde spouw, dan is een dampscherm aan de binnenzijde niet nodig.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:56
Daar hoeft toch geen folie? De buitenkant is met 110mm pir zo goed geïsoleerd dat er niets te condenseren valt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• willem7q
  • Niet online
Folie aan de binnenzijde is juist extra belangrijk bij goed geïsoleerde muren, om inwendige condensatie te vermijden. Maar niet als de buitenzijde dampopen is, dan kan het vocht weg naar buiten.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:53
In Ubakus even zoeken op ‘folie’ of kijk even in het menu ‘onderdelen katalogus’ daar staan voorbeelden.
O.a. “waterkerende dampdoolatende folie”

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:44

Wuursj

want worst is al bezet

Ja aan de binnenzijde, voor een damdichte laag pir een wol aanbrengen zonder folie kan goed tot bepaalde hoogte. Grofweg kan de Rd waarde van de wol de helft zijn van het PIR na de dampdichte laag zonder problemen. Door de PIR valt het condensatiepunt in normale omstandigheden dan niet in het wol maar in het PIR, voorbij de damdichte laag aan de binnnenkant van het PIR (en er dus geen condensatie is). Als je te dik voor de damdichte laag isoleert, valt het condenensatiepunt wel in het wol en kan je wel vochtproblemen krijgen. Maar dan moet je dus wel vrij dik gaan.

Het precieze punt kun je opzoeken met Ubakus zoals je al doet. Maar die berekening gaat er wel vanuit dat de dampdichte laag aan de binnenkant ook echt dampdicht is.

Overigens staan er wel een aantal klimaatfolie's in Ubakus. Pro clima intello plus is bijvoorbeeld een goede klimaatfolie die er wel in staat.

Overweeg ook om een andere wol te gebruiken. Bijvoorbeeld houtwol is wat vergevingsgezinder wat betreft vocht, isoleert beter tegen warmte in de zomer, zakt minder snel uit dan glas wol, doet veel meer tegen geleid en jeukt minder bij het aanbrengen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1