Buitenmuur wordt binnenmuur: wat is de juiste voorzetwand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vreemdeling
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-12 14:17
Veel gezocht en veel informatie over enkelsteens muren of een voorzetwand tegen een bestaande binnenmuur, maar net niet dit. Toch denk ik dat dit veel voorkomt met alle HSB's die achter een woning gezet worden.

Begin dit jaar hebben wij een jaren 50 woning gekocht en aan de achterzijde met HSB een uitbouw gemaakt. Hierdoor is een deel van de gevel een binnenmuur geworden. Dit is feitelijk een koude brug, maar destijds is hiervoor gekozen om het tempo erin te houden (ondertussen liggen we al lang niet meer op die planning).
De HSB staat, is redelijk goed geïsoleerd (dak 14cm PIR, aangevuld met glaswol 9cm). Voor deze combinatie gekozen in verband met maximale bouwhoogte.

Voor de steensmuur wil ik voorzetwand zetten met rachels, maar wat is de juiste opbouw?
Kan er vocht door de bakstenen heen komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rb504y4r_s9LqNBGMmaqxObOtlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MksqbKsB6NOAlJP37V1PK25B.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:26
Als dit als een serieuze uitbouw wordt gebruikt, zorg dan dat je in de gevel boven de uitbouw lood tot op het binnenspouwblad aanbrengt. Anders zal er gegarandeerd vocht in de gevel trekken en afdalen naar beneden in je aanbouw.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:41
zit er klimaatfolie onder je glaswol?
ga je de gehele muur van buiten naar binnen halen of blijft er een gedeelte buiten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Waar is de folie? Er had folie gemoeten op de plek waar nu al een stuk HSB muur staat.
En wat is de opbouw van de bestaande gevel?

Juiste opbouw bij een halfsteense muur zonder spouw:

Buitengevel
Folie waterdicht damp-open
HSB, met steenwol
Folie Dampremmend
OSB
Gipsplaat / stucplaat

En zo min mogelijk HSB vastschroeven aan de gevel. Gebruik de vloer en het plafond hiervoor.

• No Hands
BlueKeenan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:46:
Waar is de folie? Er had folie gemoeten op de plek waar nu al een stuk HSB muur staat.

Buitengevel
HSB, met steenwol
Folie Dampremmend
OSB
Gipsplaat / stucplaat

En zo min mogelijk HSB vastschroeven aan de gevel. Gebruik de vloer en het plafond hiervoor.
volgens mij zit er aan de andere kant van dat metselwerk binnenruimte. dan is folie nergens voor nodig lijkt mij.

• Vreemdeling
No Hands schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:21:
[...]

volgens mij zit er aan de andere kant van dat metselwerk binnenruimte. dan is folie nergens voor nodig lijkt mij.
Klopt, aan de andere zijde zit de woonkamer.

Als er vocht van buiten komt, dan komt het door de bakstenen muur naar beneden toe.

• Vreemdeling
No Hands schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:15:
zit er klimaatfolie onder je glaswol?
ga je de gehele muur van buiten naar binnen halen of blijft er een gedeelte buiten?
Buitenmuur is PIR (en daarvoor langs een composiet bekleding).

Het is de kopse kant van onze woning (ongeveer 6 meter hoog). De muur komt alleen op de begane grond naar binnen.

• Vreemdeling
BlueKeenan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:46:

Buitengevel
HSB, met steenwol
Folie Dampremmend
OSB
Gipsplaat / stucplaat

Het wordt dus een binnenmuur met aan de ene zijde woonkamer en aan de andere zijde een hal / bijkeuken.

Als er een vochtprobleem is, dan komt het door water dat condenseert op de koudere muur. Of dat er via die muur vocht door de poriën van boven naar beneden komt.

• No Hands
Vreemdeling schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:38:
[...]

Het is de kopse kant van onze woning (ongeveer 6 meter hoog). De muur komt alleen op de begane grond naar binnen.
mijn vraag ging over het dak.

• Vreemdeling
No Hands schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:09:
[...]

mijn vraag ging over het dak.
Dakopbouw is: bitumen - PIR 14cm - bitumen - OSB 18 - glaswol 9cm - gips.
Folie kan nog geplaatst worden, maar volgens Ubakus is dat niet nodig. Hierover heb ik toevallig nog een ander topic.

• No Hands
Vreemdeling schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:22:
[...]

Dakopbouw is: bitumen - PIR 14cm - bitumen - OSB 18 - glaswol 9cm - gips.
Folie kan nog geplaatst worden, maar volgens Ubakus is dat niet nodig. Hierover heb ik toevallig nog een ander topic.
Prima, dan heb je er in ieder geval naar gekeken en Ubakus akkoord.

• No Hands
Vreemdeling schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:38:
[...]

Dan moet je het dus eigenlijk wel isoleren alsof het een buitengevel is qua isolatiedikte. anders is het voor altijd een koude muur. Dus zo dik mogelijk pir en gips op die gevel plakken bijvoorbeeld.

• Vreemdeling
No Hands schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:27:
[...]

Dan moet je het dus eigenlijk wel isoleren alsof het een buitengevel is qua isolatiedikte. anders is het voor altijd een koude muur. Dus zo dik mogelijk pir en gips op die gevel plakken bijvoorbeeld.
Bedankt, dat past in mijn plan.

Als ik de muur volledig PIR maak, kan er praktisch geen vocht naar binnen komen. Moet ik dan nog iets met folie doen? Of kan ik deze muur simuleren in Ubakus?

• No Hands
Vreemdeling schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:59:
[...]

Bedankt, dat past in mijn plan.

Als ik de muur volledig PIR maak, kan er praktisch geen vocht naar binnen komen. Moet ik dan nog iets met folie doen? Of kan ik deze muur simuleren in Ubakus?
Ik zie niet in waar folie moet komen folie is om vocht van buiten tegen te houden of vocht van binnen te voorkomen dat het condenseert. Dat gebeurt beide niet. Het enige vocht waar jij je zorgen om moet maken is vocht uit het stuk gevel wat er nog boven zit en buiten is, dus loodslab erin en zorgen dat je voegen allemaal goed zijn.

Pagina: 1