Thuislaptop voor lichte games en generiek gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Darkwell
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-11 21:12
Heb tijdens de huidige black friday dagen de prijzen een beetje in de gate gehouden om onze (het gaat om twee laptops) laptops te vervangen. Onze 4 jaar oude ROG's zijn wat ons betreft aan vervanging toe. (defect keyboard, thermisch zo geradbraakt dat één problemen heeft bij zware belasting)

Hoewel we voorheen veel GPU "zware" games speelde, CoD bijvoorbeeld, zijn we ondertussen veel meer van af en toe wat meer CPU heavy games. Startcraft 2, Genshin Impact of af en toe Diablo 4. Maar ik zoek naar wat headroom, wie weet wat we in de toekomst weer willen draien.

Omdat het om twee laptops gaat, willen we niet te ver gaan met het budget. Het liefst rond de 1400 euro. Maar mocht het de spec boost waard zijn of er een specifieke goede aanbieding zijn, is 1600 de grens.

De laptop staat eigenlijk permanent thuis. (maar beide op de eettafel, en daarom geen desktop gewenst)

Omdat de laptops niet veel meegenomen worden zoeken we iets met een OK schermformaat. We hebben nu 17" maar kijken naar 16" en 17". Vanuit het verleden is er nog een soort van drang om toch een degelijke GPU te zoeken.
De voorkeur gaat daarom naar 5070ti of 5070 (hier zoek ik advies, is dit overkill? Loont het om naar een 5060 of 5050 te gaan? Kosten lijken niet veel te dalen vanaf een 5070)
Daarnaast heb ik tot op heden gezocht naar WQXGA en 32gb (waar de 5070 waarschijnlijk moeite heeft die resolutie). Een optie die ik nog heb geprobeerd is in specs wat naar beneden voor een OLED scherm, maar daar kwam ik prijstechnisch niet mee weg (zonder de GPU helemaal weg te laten, dat is geen optie)
Vanwege de huidige laptops en de thermische "problemen" die we hebben gehad, intel HX met 2080 super draait echt loeiheet. Is dit iets wat ik ook mee probeer te nemen.

Momenteel neig ik naar een HP Omen
Maar twijfel ik nog over een Gigabyte

Waarbij ik de HP om prijs, gevoelsmatig de kwaliteit en vermoedelijk een betere temperatuur (5070 ipv 5070ti) dus prefereer. De Gigabyte heeft veel van de "juiste" specs, zeker met de 5070ti, maar ik maar me zorgen om waar de eventuele compromis zijn gemaakt.

Sorry voor het wellicht wat onsamenhangende verhaal maar:
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zijn er nog alternatieven? Zit ik nog veel te hoog met de eisen?

Alle reacties

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:31
uitvoering: HP Victus 16-r0355nd als je wil besparen kan ook. Let wel op de lagere resolutie. Dat zal wel meer FPS opleveren.

Als trouwens een laptop loeiheet wordt kan je proberen om een FPS cap in te stellen, zodat de GPU niet continue op maximaal vermogen draait.

[ Voor 26% gewijzigd door Dekar op 28-11-2025 15:01 ]

• Darkwell
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-11 21:12
Hier zijn we voor de HP Omen gegaan.

De Victus was inderdaad nog wel een goede tip, maar met een lager kwaliteit scherm en een oudere gen GPU en CPU vonden we de HP de betere deal.