Nieuwe Vaillant ketel - enorme drukverschillen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eddeddedd
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 17:51
Nadat onze oude CV-ketel opeens kapot was, hebben we een nieuwe kocht die woensdag is geinstalleerd. Een Vaillant Ecotec Plus 25-32 CW 4. + nieuw expansievat, vuilafscheider en snelvulunit. De snelvulunit heeft een drukmeter; analoog met een wijzertje.

We hebben het besteld bij een groot, bekend, goed beoordeeld, volledig gecertificeerd bedrijf. De monteur was (voor zover ik kon beoordelen) erg vakkundig en secuur. Hij legde de snelvulunit uit en wees naar de drukmeter die 1.9 bar aangaf en zei: "hier zie je de druk" vervolgens wees hij naar de display van de ketel waar rechtsonder stond "1.9 bar Druk" en zei "maar die kun je hier ook zien.".

De verwarming was toen nog koud. Hij had de verwarming alleen even aangezet in combinatie met de warme kraan om alles te testen. Ik mocht hem meteen gebruiken, dus ik heb de thermostaat op 19.5 gezet, met een deel van de 9 radiatoren in het huis open. Het werkte prima. dat was om 13:45

Om 17:15 was ik boven bezig om alles rond de ketel op te ruimen, toen ik tot mijn schrik zag dat het display 2.8 bar aangaf. Dat leek me een behoorlijk stijging en een behoorlijk hoge druk. Het vreemde was dat het wijzertje van de drukmeter op de snelvulunit op 2.2 bar stond. Nou ja "stond"... hij trilde heen en weer rond die stand.

Ik sprak een voicemail in en werd teruggebeld door een monteur die mij het volgende vertelde:
-Dit is normaal, we stellen de druk voor deze ketel altijd hoog in. Hij kan 3 bar aan. U hoeft zich geen zorgen te maken.
-Het trillen van wijzer komt door wat lucht, dat gaat vanzelf over als de ketel zichzelf heeft ontlucht.
-Het verschil tussen de drukmeting die op de display te zien is en die op de analoge drukmeter te zien is, is een bekend iets.
-De analoge drukmeter is ook eigenlijk meer als een backup voor als bijvoorbeeld het display het niet doet.

Ik was gerustgesteld en zette de verwarming weer aan. Druk liep weer langzaam op. Een paar uur later ging ik nog eens kijken. Toen stond de druk op de display op 2.9 bar. daarnaast stond een ⚠. Ook bovenaan stond een ⚠. Daarnaast knipperde het icoontje van de vuldruk. Volgens de handleiding betekent dit: "vuldruk buiten het toegestane bereik.". Ik vond in de handleiding ook waar ik dit toegestane bereik kon vinden in het menu van de ketel. Daar stond: "min 0.8 bar" en "max 2.8 bar". Verder heb ik niks aan de handleiding. Er staat weinig over druk, eigenlijk alleen over wat je moet doen bij te weinig druk. Er staat helemaal niks over de druk op het display, zelfs niet eens dat je het kunt aflezen. Overigens stond de analoge drukmeter intussen op 2.25 bar en hij trilde niet meer.

Nu denk ik: ik ben toch niet gek? Je kunt van mij als gebruiker toch niet verwachten dat ik op een apparaat dat ik een paar uur heb, knipperende waarschuwingen moet negeren? Als ik een gloednieuwe auto koop en op de weg naar huis een oranje lampje op het dashboard zie, laat ik me ook niet afschepen met "Ja dat hoort gewoon". Verder heb ik altijd geleerd dat 3 bar echt veel te hoog is en je daar dus niet te dicht bij wil zitten. Ik kan nergens iets vinden over dat het voor deze Vaillant ketel anders zou zijn.

En waarom zit er zo'n verschil tussen de twee drukmeters? Meet de druk op de display een andere druk op een andere plek, ergens in de ketel bij de pomp ofzo? ergens waar de druk hoger is en hoger mag zijn? Maar waarom geeft die ketel dan zelf wel 2.8 aan als max? En waarom is er dan nergens in de handleiding, op de site van Vaillant of op het volledige internet iets hierover te vinden?

Beste antwoord (via Eddeddedd op 28-11-2025 17:51)

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08:45
Inderdaad even ontluchten na ingebruikname. Dan daalt de druk in koude toestand al genoeg om in normaal bereik te zitten. Als je je echt zorgen maakt kan je ook ongeveer 0.4 bar aftappen maar dan zal je waarschijnlijk snel weer moeten bijvullen. Er zit nu nog echt veel lucht in de leiding wat eruit wilt. Dus maak je geen zorgen en geniet van je warme huis. En laat altijd een radiator open anders kan de cv niks kwijt en schiet die ook snel in storing.

[ Voor 11% gewijzigd door LtApocalypse op 28-11-2025 09:16 ]

Alle reacties

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Stekker eruit en rondje ontluchten.
Ook bij het expansievat.
Je weet zeker dat het vat is vervangen en er genoeg doorstroming is in de installatie?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • Beste antwoord

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08:45
Inderdaad even ontluchten na ingebruikname. Dan daalt de druk in koude toestand al genoeg om in normaal bereik te zitten. Als je je echt zorgen maakt kan je ook ongeveer 0.4 bar aftappen maar dan zal je waarschijnlijk snel weer moeten bijvullen. Er zit nu nog echt veel lucht in de leiding wat eruit wilt. Dus maak je geen zorgen en geniet van je warme huis. En laat altijd een radiator open anders kan de cv niks kwijt en schiet die ook snel in storing.

[ Voor 11% gewijzigd door LtApocalypse op 28-11-2025 09:16 ]

• 99ruud99
  • Nu online
tijdens ontluchten daalt druk sowieso omdat je lucht uit systeem haalt.
Heb je de pomp op maximale stand staan, dat de wijzer trilt?

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Staat er nog ergens een kraan dicht waardoor het systeem zijn afgifte niet kwijt kan?
Sowieso, als het goed is, heb je een overdrukbeveiliging in het leidingwerk zitten. Mocht het teveel worden zou die vanzelf (meestal op 3 bar) open moeten gaan en water moeten beginnen te lozen richting afvoer.
Dus je hoeft niet bang te zijn dat de boel ontploft.

Verder, alle radiatoren in huis openzetten, warmtevraag hoog zetten en ontluchten.
Op alle plekken, dus ook op het expansievat.

Maar installatie monteur heeft de werking van het CV systeem niet getest en afgesteld? Alleen warm water getest en toen was het klaar? Dat is namelijk niet hoe het hoort.

• Eddeddedd
Bedankt voor alle tips! Ik ben in ieder geval zekerder over het feit dat ik niet gek ben
edsandje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:20:
(...) Je weet zeker dat het vat is vervangen en er genoeg doorstroming is in de installatie?
Goed dat je het dubbelcheckt, maar ik weet het 100% zeker, want ik heb het gemeten en het nieuwe, rode expansievat hangt 1 centimeter lager dan het oude, witte expansievat. :) Maar serieus. De oude was echt wit en de nieuwe is knalrood.
BlueKeenan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:34:
Staat er nog ergens een kraan dicht waardoor het systeem zijn afgifte niet kwijt kan?(...)
Net nog even alles bekeken voor de zekerheid, maar nee.
BlueKeenan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:34:
(...) Maar installatie monteur heeft de werking van het CV systeem niet getest en afgesteld? Alleen warm water getest en toen was het klaar? Dat is namelijk niet hoe het hoort.
Hij heeft de verwarming aangezet, ook om te checken of mijn thermostaat met openTherm standaard, goed werkte. En hij heeft de warme kraan aangezet met de verwarming uit en aan, om de driewegklep te testen.

Overigens ben ik er nog steeds van overtuigd, dat dit een echte goeie monteur was. Hij praatte met liefde over zijn vak en met ergernis over collega's die niet secuur zijn. Hij zit al 25 jaar in het vak, waarvan zijn werk de laatste 10 jaar alleen maar bestaat uit het vervangen van CV-ketels. Hij was zelfs perfectionistisch over dat de leidingen strak evenwijdig en recht moeten zijn. Ik heb af en toe gekeken en hij werkte met zo'n vloeiende routine, dat ik denk dat hij het geblinddoekt ook had kunnen doen.

Wat betreft alle tips om te ontluchten.

Goed om te adviseren, maar er zit volgens mij echt nergens meer lucht in.

Ik had het systeem afgelopen weekend nog ontlucht in een (tevergeefse) poging de oude ketel weer aan te krijgen. En de monteur heeft zo gewerkte dat er geen lucht in de leidingen/radiatoren kwam.

Hij zei: "Ik heb het waterniveau tot hier gehouden (vlak onder de ketel), dus als er lucht in de radiatoren zit, heb je dat niet van mij." Inderdaad, zat er net toen ik een rondje maakte nergens meer lucht in.

De ketel zelf ontlucht zichzelf automatisch.

Van het expansievat, weet ik het niet helemaal zeker. Ik dacht dat dan ook automatisch ging. De monteur zei in ieder geval dat ik áls ik ga ontluchten, ik alleen de radiatoren hoef te ontluchten. En op het expansievat zit in ieder geval nergens een plek waar ik het ontluchtingsleuteltje in kan prikken. En zelfs als ik dat mis heb, dan neem ik aan dat de monteur het expansievat heeft ontlucht van tevoren, want hij zei dat ik de verwarming meteen in gebruik kon nemen.

Bovenop zit alleen een bijvulaansluiting, maar die ga ik nooit gebruiken, want we hebben een snelvul unit, dus bijvullen is een kwestie van dat kraantje omzetten tot de druk op de gewenste stand is. Ik neem aan dat daardoor ook geen lucht in het systeem komt.

Het trillen van het wijzertje werd minder en is sinds ergens gister echt helemaal gestopt. Ik nam aan dat de ketel zichzelf nu helemaal heeft ontlucht.

Verdere aanpak

Na het checken of de radiatoren ontlucht waren, stond de druk op het display op 1.9 bar. Misschien net door het aftappen net iets naar beneden afgerond en/of doordat hij wel een flinke tijd is afgekoeld. Ik ga hem straks even goed aanzetten en elke paar minuten checken wat de temperatuur, druk op display en druk op analoge drukmeter is. En waarschijnlijk toch weer bellen met het bedrijf.

Mijn aanname is nu dat de drukmeter in de ketel gewoon iets anders aangeeft. Of dat komt doordat het een goedkope/slechte/kapotte sensor is of dat het echt is dat dit zo hoort, omdat het "interne druk" aan geeft ofzo. Misschien dat de druk vlak na de warmtewisselaar hoger is, al lijkt met het me zo raar dat de druk in een systeem met vloeistof zich niet volledig zou verdelen en als je het dan op twee plekken meet die zo vlak bij elkaar liggen, (de analoge meter zit nog geen 20 cm onder de ketel) dan verwacht je overeenkomstige waarden. Nog vreemder is dat het verschil tussen druk in afgekoelde en verwarmende staat zo'n drie keer zo groot is. Misschien is het net zo'n dramaqueen als ik en maak ik me gewoon te druk.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dan ben ik wel benieuwd hoe je installatie er uit ziet.
Kan je een foto toevoegen?

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:05
Laat maar.....

[ Voor 95% gewijzigd door TweakGP op 28-11-2025 14:19 ]

• Eddeddedd
edsandje schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:07:
Dan ben ik wel benieuwd hoe je installatie er uit ziet.
Kan je een foto toevoegen?
Het is een beetje donker in die hoek, dus ik hoop dat het goed te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iqx9HEYSJxPqrnbzUWo2KfFDZms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bWaYipgNyguzfjGr1ubVAlmT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vosIW1ZabLOCCD4txz-lO40rSNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ioKRPC3SR92D8iYaToL7xGXF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yU-COgVTgoQxKLFGu60wou2ehb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j0MkrrBa5AYSS5wnxGXSSIUN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3hxgb7XHNY4s5j7yzz61E5mi1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6lT0Hbafnxdi6T7jPHGqgpX9.png?f=fotoalbum_large

Dit is dus de snelvul unit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPeCDmrZ0i3ATfTIJ5Mf6hPJA0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaMrEXxM2o8xK3FZ0p8zhsye.jpg?f=fotoalbum_large

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dan valt het toch tegen dat het vuilfilter in de aanvoer zit.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:50
Wat voor koppelingen hebben ze overigens gebruikt voor die meerlagenbuis? Die ketel moet het water door een rietje pompen lijkt het wel.

• Eddeddedd
edsandje schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:39:
Dan valt het toch tegen dat het vuilfilter in de aanvoer zit.
Volgens mij kan dat wel. Ik vond dit op internet. Maar ik weet niet of ik me hier ook allemaal in moet gaan verdiepen. Het wordt een beetje complex zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dS38CyrxrnHTpA_Zy5b8uXklWlY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7mOviaWQ4mj5WwKVGTIsWMG4.png?f=user_large
_JGC_ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:54:
Wat voor koppelingen hebben ze overigens gebruikt voor die meerlagenbuis? Die ketel moet het water door een rietje pompen lijkt het wel.
Ok, nu volg ik het niet meer. Maar het is goed zo.

Net zette ik de verwarming weer flink aan. De display ging binnen een halve minuut van 1.9 bar naar 2.4 bar. Na een half uur flink stoken werd het me te warm. Nu stond de display op 2.7 bar. De 2.8 haalt ie nu niet meer en 2.9 ook niet.

Dus ik denk dat ik beter kan zorgen dat de druk van mijn eigen ketel is en niet verder dit rabbit hole induiken. Ik laat het los.

Dus super iedereen bedankt voor alle antwoorden en inzichten.

Ik ga er maar vanuit dat het wel goed zal zijn. Het is gewoon een opstelling met twee drukmeters die in een compleet andere wereld leven. Ik heb lange garantie op van alles en een onderhoudscontract bij hetzelfde bedrijf. En mochten ze een keer zeggen dat er iets kapot is gegaan omdat de druk te hoog was, dan ga ik net zo lang klagen en zeiken tot ze gratis drie nieuwe expansievaten komen installeren en een turbovulunit, een meerlagen buis met 10 lagen en koppelingen van 6 cm en extra vuilafscheiders op de aanvoer én de invoer en de doorvoer en de hondenvoer.

• Eddeddedd
Je originele post was wel het beste advies hoor.
Pagina: 1