Product betaald met iDeal, geen bevestiging gekregen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:14
Afgelopen week bestelde ik een eenvoudig sierraad voor ongeveer € 45 bij een vrij grote, Luxemburgse, winkel (staat ook in de Tweakers-pricewatch en heeft daar vrij goede recensies).

Ik betaalde met iDeal, maar daarna gebeurde er iets geks: ik kwam niet op een bevestigingspagina maar terug op de homepage. Het bedrag is wel van mijn rekening afgeschreven. Ik heb vervolgens de winkel in kwestie gemaild om om opheldering te vragen, maar die gaven aan niets ontvangen te hebben en ook geen bestelling in hun systeem te zien. Na een paar keer heen en weer mailen (met screenshot van mijn bank-app) kreeg ik uiteindelijk deze mail terug:
Goedemiddag,

We hebben noch de betaling noch de bestelling ontvangen.

Met vriendelijke groet
[naam van medewerker]
Ik vind het best zonde van die € 45, maar bij wie moet ik nu zijn? Mijn bank? Toch bij die winkel? Als ik met creditcard besteld had, dan was het natuurlijk eenvoudig geweest (en dat doe ik ook altijd als ik winkels enigszins schimmig vind, was hier niet het geval). Iemand tips hoe dit aan te vliegen?

omniscale.nl

Alle reacties

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het kans zijn dat het bedrag gereserveerd is, maar niet afgeschreven. Zou dan na een week weer moeten worden vrijgegeven. Ziet het er in je bankieren app identiek uit als andere afschrijvingen?

Je eigen bank kan je er waarschijnlijk ook mee helpen :)

[ Voor 13% gewijzigd door eamelink op 27-11-2025 16:45 ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:45

E-Vix

Nu met sneeuw!

Die webwinkel zal waarschijnlijk een betaalprovider gebruiken. Ik zou daar even contact mee opnemen. Die zouden jouw betaling wél moeten kunnen zien. Waarschijnlijk staat de naam van die provider in je afschrijving. Anders kan je hem ook vinden door een nieuwe bestelling (en niet af te ronden) te doen en op de betaalpagina kijken waar deze naar toe linkt.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:01
Dit is bij mij ook een keer gebeurd toen ik met iDeal bij Google (Play) betaalde. Uiteindelijk kwam het geld na een week weer terug op mijn bankrekening.

Jouw bank zou je, net zoals @eamelink zegt, waarschijnlijk ook mee kunnen helpen.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:14
De bank is helaas niet zo behulpzaam, dit zegt de virtuele assistent van de ING:
Als de iDEAL-betaling wel is afgeschreven van je rekening, kun je direct contact opnemen met de webwinkel om samen het probleem op te lossen. De webwinkel zoekt dan uit wat er mis is gegaan. De webwinkel of organisatie moet contact opnemen met de eigen bank om uit te zoeken wat er mis is gegaan. Je kunt in de omschrijving van jouw betaling het iDEAL-transactienummer vinden en doorgeven.
Ik heb dus nóg maar een keer de winkel gemaild om te vragen of ze ook even bij hun betaalprovider willen checken. Ik zal even kijken wat hun reactie nu is.

omniscale.nl

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:04
Same here, maar "mijn" winkel had er ervaring mee en gaf aan dat het geld vanzelf binnen een week teruggestort zou worden, dit was inderdaad het geval na een dag of 4.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:13
posttoast schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:52:
De bank is helaas niet zo behulpzaam, dit zegt de virtuele assistent van de ING:

[...]

Ik heb dus nóg maar een keer de winkel gemaild om te vragen of ze ook even bij hun betaalprovider willen checken. Ik zal even kijken wat hun reactie nu is.
Probeer het eens via een mens bij de ING.

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:30
Zoals al aangegeven wordt dit normaal gesproken automatisch gecorrigeerd en teruggeboekt, en anders navraag bij de betaalprovider van de verkopende partij navraag laten doen.

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:54
Dit zelf ook al een aantal keer meegemaakt en zoals meer mensen aangeven stond het bedrag meestal binnen 4-5 dagen terug op mijn rekening.

De betaalprovider kan dan jouw betaling niet aan een transactie koppelen en dus wordt het automatisch teruggestort.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Pagina: 1