Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

5070 of 9070xt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Novacitus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:09
Ik zoek een?
Nvideai 5070 of een amd 9070xt

Wat is je budget?
600-650max

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt me niks uit, zolang de kaart maar een zwarte kleur heeft.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Momenteel heb ik AMD 5600x, 32gb ram en een 2080 ti. Ik speel op 1440p 180hz maar merk dat ik na wat langer gamen toch lagg begin te krijgen.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:02
Meestal is de 9070xt sneller dan de gewone 5070. Er zijn echter ook games waarin de 5070 sneller is, zeker als raytracing belangrijk is.

Als je na langer gamen pas lag krijgt ligt het aan de koeling, welke kast heb je? En welke voeding?

[ Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 27-11-2025 14:21 ]

• Novacitus
99ruud99 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:21:
Meestal is de 9070xt sneller dan de gewone 5070. Er zijn echter ook games waarin de 5070 sneller is, zeker als raytracing belangrijk is.

Als je na langer gamen pas lag krijgt ligt het aan de koeling, welke kast heb je? En welke voeding?
Misschien heb ik het verkeerd verwoord, het is niet alleen bij wat langer gamen, maar ook gewoon wanneer ik bijvoorbeeld in battlefield redsec op een drukke plek kom of er gebeurd veel op het scherm (veel explosies of veel rook) dan merk ook zware fps drops. Dit is dan ook terwijl ik net ben begonnen met gamen en de pc nog niet zo lang draait.

Los daarvan bij lange game sessies verslechtert de prestatie nog steeds, maar ik heb een nieuwe case met flink wat fans gehaald + een waterkoeling. Momenteel is de airflow niet al te best. De nieuwe onderdelen komen morgen aan.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00
9070 XT is veel sneller.
Als je framedrops ervaart, is de CPU dan op 100% aan het draaien? Zijn alle temps OK?

• Novacitus
Dekar schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:37:
9070 XT is veel sneller.
Als je framedrops ervaart, is de CPU dan op 100% aan het draaien? Zijn alle temps OK?
Moet zeggen dat ik niet op de cpu gelet heb. De airflow was slecht in me vorige case, maar de temps van de cpu en videokaart ging nooit boven de 73/74 graden.

Me nieuwe spullen komen morgen binnen, ik denk dat ik na deze nieuwe kast, fans en waterkoeling geen airflow problemen meer zou moeten hebben: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnG1cmH2lUqLN9klUVzCP_IsS1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkkVrlabizdBZiSeC5c4vczn.jpg?f=fotoalbum_large

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00
Als je temps niet te heet waren dan zal daar het probleem niet liggen.

• 99ruud99
de koelpasta was niet nodig - die wordt bij de koeler al meegeleverd.
Je zou MSI afterburner kunnen downloaden en laten meedraaien tijdens gamen.
Als niet enkel de GPU peikt maar CPU ook boven 90% zit heeft GPU upgrade weinig nut.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
Dus zonder te meten (meten = weten) ga je spullen aanschaffen waarvan je van tevoren niet zeker weet dat ze jouw 'probleem' gaan oplossen.
Krijgen we dan volgende week een topic: "Nieuwe spullen geïnstalleerd, probleem blijft"?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Novacitus
Yaksa schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:53:
Dus zonder te meten (meten = weten) ga je spullen aanschaffen waarvan je van tevoren niet zeker weet dat ze jouw 'probleem' gaan oplossen.
Krijgen we dan volgende week een topic: "Nieuwe spullen geïnstalleerd, probleem blijft"?
Deze spullen wou ik sowieso hebben, mijn vorige kast was een schaamte om te zien (zij paneel onbtrak gedeeltelijk ivm te grote cpu koeler die ik had). Ook wou ik altijd een x waterkoeling gaan proberen. Dus des ondanks dat ik geen koeling problemen heb, of juist wel zou hebben gehad, zou ik sowieso deze spullen al gaan bestellen.

• Novacitus
99ruud99 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:51:
de koelpasta was niet nodig - die wordt bij de koeler al meegeleverd.
Je zou MSI afterburner kunnen downloaden en laten meedraaien tijdens gamen.
Als niet enkel de GPU peikt maar CPU ook boven 90% zit heeft GPU upgrade weinig nut.
Ah jammer van de koelpasta maarja, zal ooit wel weer handig zijn. MSI afterburner werkt ook gewoon met niet msi onderdelen?

• 99ruud99
Ja! werkt gewoon :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:33

rapture

Zelfs daar netwerken?

Novacitus schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:58:
[...]
Ah jammer van de koelpasta maarja, zal ooit wel weer handig zijn. MSI afterburner werkt ook gewoon met niet msi onderdelen?
MSI Afterburner en RTSS werken op alle hardware. Je gaat de overlay wel moeten instellen totdat je alles in-game kan zien. In BF6 kan je in de game ook een overlay aanzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQpuIJxoOsMBQiiVEnuY3k3_fco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmnwTMmjTZeksLJc08yNisUK.jpg?f=fotoalbum_large

In deze screenshot zie je dat de GPU een frame in minder tijd kan maken dan dat de CPU de berekeningen kan doen. De GPU wacht op de CPU. Met een krachtigere CPU kan meer uit een 6800 XT geperst worden.

• Novacitus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xl1qJxEdH43DdZehiyZbvcqtT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MaOVsKVCpwFSRbCkJwugJemw.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als ik het goed heb, moet de cpu en gpu in dit gedeelte ongeveer gelijk staan? En als de cpu te hoog is en de gpu lager, dan is de gpu het probleem?

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:16
Ik ben een paar dagen geleden van een 2080TI naar een 9070XT gegaan, bevalt uitstekend
Pagina: 1