Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Novacitus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:09
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel battlefield redsec, apex legends, arc raiders en league of legends, en stream deze games ook afentoe. Ik wil alles gewoon zonder enige vorm van lag kunnen spelen 120+ fps.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€650 max.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik een am4 amd 5600X, 32gb ram 2800, 2080ti. Nu is mijn vraag of ik beter met mijn budget kan investeren in een am5 bord met een amd 9600x en ddr5 ram, of beter voor een nieuwe gpu gaan, een amd 9070xt of een nvidea 5070?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur merken, zolang onderdelen maar zwart zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, het moet dus geschikt zijn voor streamen, maar het belangrijkste is dat ik op 1440p 180hz refresh rate vlekkenloos kan gamen op high settings.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies of ik beter voor de gpu upgrade kan gaan, of voor de complete AM5 upgrade.

Beste antwoord (via Novacitus op 27-11-2025 14:58)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:41

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

uitvoering: Acer Predator BiFrost Radeon RX 9070 XT OC 16GB
Dit is een mooie deal nu, €600 inclusief verzendkosten. Het is zelfs de overgeklokte versie. Je kan je 2080 TI nog verkopen dus bent uiteindelijk nog goedkoper uit.

Dat gaat nog prima samen werken, de 5600X is een tikje aan de trage kant, en het geheugen ook, maar je hebt wel 32GB dus dat komt wel goed. Je zal echt in vrijwel elke game, en zeker dit soort games, de 120FPS wel gaan halen en 180FPS ook wel in veel spellen, maar ja het is ook heel simpel, zelfs met een top AM5 systeem haalt de RX 9070 XT dat in de nieuwste spellen simpelweg niet, daarvoor moet je echt naar een RTX 5080 en dat budget heb je gewoon niet. En dat raakt dus ook aan je andere vraag; voor een AM5 systeem upgrade heb je ook het budget niet dus daarnaar kijken heeft geen zin. Als je overal echt 180FPS wil zul je simpelweg (fors) moeten doorsparen voor een RTX 5080 systeem van zo'n €2000.

Kortom ik zou lekker hiervoor gaan. Van de verkoop van de 2080Ti krijg je dan voldoende terug om, als dat nodig is, de voeding te vervangen want je hebt wel een goede 650W voeding nodig minimaal.

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-11-2025 14:27 ]

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dit is een mooie deal nu, €600 inclusief verzendkosten. Het is zelfs de overgeklokte versie. Je kan je 2080 TI nog verkopen dus bent uiteindelijk nog goedkoper uit.

Dat gaat nog prima samen werken, de 5600X is een tikje aan de trage kant, en het geheugen ook, maar je hebt wel 32GB dus dat komt wel goed. Je zal echt in vrijwel elke game, en zeker dit soort games, de 120FPS wel gaan halen en 180FPS ook wel in veel spellen, maar ja het is ook heel simpel, zelfs met een top AM5 systeem haalt de RX 9070 XT dat in de nieuwste spellen simpelweg niet, daarvoor moet je echt naar een RTX 5080 en dat budget heb je gewoon niet. En dat raakt dus ook aan je andere vraag; voor een AM5 systeem upgrade heb je ook het budget niet dus daarnaar kijken heeft geen zin. Als je overal echt 180FPS wil zul je simpelweg (fors) moeten doorsparen voor een RTX 5080 systeem van zo'n €2000.

Kortom ik zou lekker hiervoor gaan. Van de verkoop van de 2080Ti krijg je dan voldoende terug om, als dat nodig is, de voeding te vervangen want je hebt wel een goede 650W voeding nodig minimaal.

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-11-2025 14:27 ]

youtube.com/@hisrep

• Novacitus
DeNachtwacht schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:24:

Momenteel heb ik een corsair rm1000 voeding, dus dat scheelt alweer. Is er naast de 5700x3d nog een andere proccesor die mogelijk als upgrade gekocht kan worden?

De 9070 XT dus boven de 5070?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja zeker, simpelweg meer bang for the buck. En tsja, je kan eventueel nog een 2e hands 5700X3D, 5800X3D, 5800XT of 5900X proberen op de kop te tikken ooit. Ik zou gewoon hier eens mee beginnen en kijken of dat niet al voldoende is.

youtube.com/@hisrep

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:06
Novacitus schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:30:
[...]

Momenteel heb ik een corsair rm1000 voeding, dus dat scheelt alweer. Is er naast de 5700x3d nog een andere proccesor die mogelijk als upgrade gekocht kan worden?

De 9070 XT dus boven de 5070?
Ik zou niks meer investeren in AM4 wat niet meegenomen kan worden naar een toekomstige nieuwe build. Dus die 5700X3D links laten liggen. Tenzij je hem heel voordelig tweedehands kan overnemen.

Dus óf je stopt nu je hele budget in een goede videokaart, en vermoedelijk kan je dan de upgrade naar AM5 nog wel even uitstellen,
óf je doet nu de upgrade naar een goede basis op AM5 (7800X3D ofzo) maar weet dan dat dat vooral de moeite waard is als je in de nabije toekomst alsnog voor een nieuwe videokaart gaat.

Ergo: voor nu en met dit budget is die 9070XT deal waarschijnlijk het verstandigste.

Catch a smile out there!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tel daarbij op dat een AM5 upgrade icm de 2080 Ti niet/nauwelijks FPS winst op gaat leveren t.o.v. een RX 9070 XT upgrade.

youtube.com/@hisrep

• Novacitus
Bedankt allen voor de antwoorden, ik denk inderdaad dat ik maar voor een 9070XT ga kijken.

Had graag een 5700x3d willen hebben, maar 2e hands gaan ze helaas voor 200/250, voor dat geld kan je een AM5 proccesor halen dus dat sla ik over.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Precies, die processor is overpriced. Een 2e hands 5900X of 5800XT kan eventueel misschien nog de moeite zijn voor minder dan €150. Maar ik zou simpelweg lekker hiermee beginnen.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1