Werklaptop voor simultaan gebruiken van AutoCAD en Photoshop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lapzwans116
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-12 10:25
Beste Tweakers,

Het is tijd om een nieuwe werklaptop aan te schaffen. Ik werk als zzp-er thuis en ook regelmatig in een vakantiehuisje elders. Geen desktop dus.
Nu weet ik al vrij goed wat ik wil, echter twijfel ik toch ineens tussen een ThinkPad en Legion. Uiteraard sta ik ook open voor andere suggesties.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk AutoCAD en Photoshop naast de Office-programma's.

Wat is je budget?
Maximaal zo rond de €3.000,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Staat 80% van de tijd op dezelfde plek, maar gaat ook soms mee de deur uit richting andere werkplekken. Vrijwel altijd zal de laptop met adapter worden gebruikt, dus een ruime batterij is niet noodzakelijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Heb zelf Lenovo hoog staan vanwege goede ervaringen met ThinkPad's in het verleden.
Verdere specificaties:
- Geen geintegreerde videokaart
- 16'' scherm
- min 32GB werkgeheugen
- min SSD van 1 TB
- Nummeriek toetsenbord
- Videokaart min 8GB
- 3+ Ghz processor basis en 4+ turbo

Nu lees ik online in het ene artikel dat een hoge kloksnelheid en aantal cores zeer van belang zijn voor het goede draaien van CAD-programma's, maar in het volgende artikel juist weer een goede videokaart van belang.
Daar zit wat mij betreft het belangrijkste verschil in tussen de ThinkPad en Legion.

Kanshebbers die nu tegen elkaar over staan:
ThinkPad P16s Gen 4 (21QV0010MH) (€2.440)
https://tweakers.net/pric...21qv0010mh/specificaties/

Lenovo Legion Pro 7i Gen 10 (€2.643)
https://www.lenovo.com/nl...16-inch-intel/len101g0039

Lenovo Pro 5i Gen 10 (€1.699)
https://www.lenovo.com/nl...-16-inch-intel/83nn004fmh

Handige links:
AutoCAD system reqs
https://www.autodesk.com/...Specialized-Toolsets.html

Photshop system reqs
https://helpx.adobe.com/n...chnical-requirements.html

Wat zijn jullie ervaringen tussen de ThinkPad en Legion? Of is dit allemaal ruimschoots genoeg voor het gebruik wat ik voor ogen heb?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:06

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Even een twist; tegenwoordig draait autocad ook op de mac, voor photoshop en design staat de macbook natuurlijk altijd al hoog op het favorietenlijstje van content creators. Is een macbook pro niks? De M4 is een beest van een chip en voor €3000 is er echt wel wat moois te vinden.

youtube.com/@hisrep

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/macbook-pro/16-inch

Die eerste met 24Gb valt mooi in het budget, en een kortingsvoucher actie hebben ze nu ook nog lopen. Als je nog iets meer nodig hebt is de 48GB versie ook "soort van" €3000.

youtube.com/@hisrep

• Lapzwans116
Dank je wel voor de suggestie, echter ik zit helemaal niet in het Apple systeem en dat was ik eigenlijk ook niet van plan.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja dan is het wel een stap, ik zou misschien wel eens aanraden een review te zien en eens te verdiepen in de mogelijkheden/beperkingen van de AutoCAD support. Het is vrij nieuw, maar zelf vind ik macbooks in dit prijssegment echt onverslaanbaar door die M4 chip en altijd een stuk mooier/beter dan windows. Je hebt er simpelweg ook minder errors/gezeur mee, maar inderdaad is het wel even wennen hoe het werkt allemaal qua besturing is het her en der anders.

youtube.com/@hisrep

• Lapzwans116
DeNachtwacht schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:15:
Ja dan is het wel een stap, ik zou misschien wel eens aanraden een review te zien en eens te verdiepen in de mogelijkheden/beperkingen van de AutoCAD support. Het is vrij nieuw, maar zelf vind ik macbooks in dit prijssegment echt onverslaanbaar door die M4 chip en altijd een stuk mooier/beter dan windows. Je hebt er simpelweg ook minder errors/gezeur mee, maar inderdaad is het wel even wennen hoe het werkt allemaal qua besturing is het her en der anders.
Dank je wel, ik ga eens op zoek naar een review hiervan.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:10

nelizmastr

Goed wies kapot

AutoCAD wordt niet gevalideerd op Geforce en Radeon kaarten dus een zakelijke notebook met workstation kaart is dan wel je beste optie.

In dat geval zou ik de P16s pakken. Dan heb je een gevalideerde configuratie.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Lapzwans116
nelizmastr schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:24:
AutoCAD wordt niet gevalideerd op Geforce en Radeon kaarten dus een zakelijke notebook met workstation kaart is dan wel je beste optie.

In dat geval zou ik de P16s pakken. Dan heb je een gevalideerde configuratie.
Dank!
Dus inderdaad kijken naar de basiskracht van een enkele core voor AutoCAD?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Lapzwans116 de review van tweakers zelf is mooi eens door te lezen, dan zie je ook hoe goed het scherm is & de performance van de M4 ten opzichte van andere laptops.

Belangrijkste om uit te zoeken is denk ik of AutoCAD echt volledig draait op een nieuwe M4 Pro, of dat het toch nog niet helemaal supported is. Ik weet dat het een paar jaar geleden namelijk nog niet echt geweldig was, maar het lijkt wel te zijn verbeterd. Daarom dacht ik eraan.

youtube.com/@hisrep

• Lapzwans116
DeNachtwacht schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:31:
@Lapzwans116 de review van tweakers zelf is mooi eens door te lezen, dan zie je ook hoe goed het scherm is & de performance van de M4 ten opzichte van andere laptops.

Belangrijkste om uit te zoeken is denk ik of AutoCAD echt volledig draait op een nieuwe M4 Pro, of dat het toch nog niet helemaal supported is. Ik weet dat het een paar jaar geleden namelijk nog niet echt geweldig was, maar het lijkt wel te zijn verbeterd. Daarom dacht ik eraan.
Dat ziet er inderdaad indrukwekkend uit! Bedankt voor het delen
Pagina: 1