Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:20
Ik heb hier al jaren een unifi setup die tot recent perfect zijn werk deed. Maar ik heb nu de laatste tijd een probleem dat de volledige installatie verdwenen is. En als ik volledig verdwenen, dan is het ook wel volledig verdwenen. Geen wifi netwerken want alle access point zijn offline maar ook geen intern bedraad netwerk meer. De twee pc's geven aan dat ze niet verbonden zijn met een netwerk.

De setup is:
  • Gateway Lite
  • Unifi Cloudkey Gen2 Plus
  • 4x AC Mesh
  • 1x US 8 POE 150W
  • 1x US 8 60W
  • 1x Flex Mini
Nu zal die opsomming waarschijnlijk niet echt belangrijk zijn maar ik geef het maar mee.
Ik vind niets terug in logboeken qua oorzaak behalve dat de Gateway Lite om 1u47 offline is gegaan. In de volgende uren zijn de AP's meerdere malen offline en online gegaan om dan definitief offline te blijven
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tqvGe1R.png

Het enigste wat dit probleem oplost, is door de Gateway Lite een tijdje zonder stroom te zetten. Daarna komt alles weer online. Ik heb dit vandaag een viertal keer moeten doen voor alles effectief online kwam.

Nu begrijp ik dat met bovenstaande het zeker moeilijk is om een analyse te maken. Maar als er al iemand zou kunnen zeggen in welke richting ik zou moeten kijken, kan ik misschien al wat verder. Ik vind het vooral zeer vreemd dat, als de gateway offline gaat, ook al de rest offline gaat

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:16
Unifi accesspoints werken autonoom dus als ze allemaal tegelijk offline gaan dan zie ik aantal hypotheses:
- De controller, gateway?, zegt dat ze offline moeten gaan door een config change
- De controller denkt dat ze offline zijn maar dat zijn ze niet
- De poe switch(es) krijgen problemen waardoor accesspoints uitvallen

Hoe zien de uitgevallen ap's eruit? brand het lampje nog?
En de switch?

CISSP! Drop your encryption keys!

• Kenhas
laurens0619 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:41:
Unifi accesspoints werken autonoom dus als ze allemaal tegelijk offline gaan dan zie ik aantal hypotheses:
- De controller, gateway?, zegt dat ze offline moeten gaan door een config change
- De controller denkt dat ze offline zijn maar dat zijn ze niet
- De poe switch(es) krijgen problemen waardoor accesspoints uitvallen

Hoe zien de uitgevallen ap's eruit? brand het lampje nog?
En de switch?
Aan de config zal er door mij in ieder geval niets veranderd zijn. Kan soms een beetje nerdy overkomen bij mensen maar het is nu ook niet zo erg dat ik 1u47 nog netwerken ga configureren ;)

De led's op de access points heb ik eigenljk uitgeschakeld in het kader van "er zijn al genoeg lichtjes die onnodig branden". Heb die nu weer ingeschakeld dus als het nog eens voorvalt, dan kan ik er op letten.

Maar zelfs zonder de access points, zou mijn bedraag intern netwerk toch nog moeten werken? Het is dan wel zonder internet verbinding maar intern zou alles bedraad toch te pingen/bereikbaar moeten zijn?

• laurens0619
Kenhas schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:03:
[...]

Aan de config zal er door mij in ieder geval niets veranderd zijn. Kan soms een beetje nerdy overkomen bij mensen maar het is nu ook niet zo erg dat ik 1u47 nog netwerken ga configureren ;)

De led's op de access points heb ik eigenljk uitgeschakeld in het kader van "er zijn al genoeg lichtjes die onnodig branden". Heb die nu weer ingeschakeld dus als het nog eens voorvalt, dan kan ik er op letten.

Maar zelfs zonder de access points, zou mijn bedraag intern netwerk toch nog moeten werken? Het is dan wel zonder internet verbinding maar intern zou alles bedraad toch te pingen/bereikbaar moeten zijn?
Die config wijziging kan ook gebeuren door een automatische software update bv die snachts iets doet.
Aangezien je switches ook managed zijn door unifi zouden die in theorie ook invloed kunnen hebben.

De meest aannemelijke hypothese vind ik echter brakke switch. Heb je die een powercycle gegeven om het weer werkend te krijgen of alleen de gateway?
De twee pc's geven aan dat ze niet verbonden zijn met een netwerk.
Hebben ze een cable unplugged melding? of een geen internet melding

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 27-11-2025 11:19 ]

• Kenhas
laurens0619 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:12:
[...]

Die config wijziging kan ook gebeuren door een automatische software update bv die snachts iets doet.
Aangezien je switches ook managed zijn door unifi zouden die in theorie ook invloed kunnen hebben.

De meest aannemelijke hypothese vind ik echter brakke switch. Heb je die een powercycle gegeven om het weer werkend te krijgen of alleen de gateway?
[...]

Hebben ze een cable unplugged melding? of een geen internet melding
Auto updates staan in ieder geval uit. Dat had ik al uitgezet om te zoeken of het aan zoiets zou liggen (moest ik eigenlijk in TS gezet hebben).

De vorige keren heb ik enkel de gateway zonder stroom gezet. Deze keer wel de "hoofdswitch" (de 150W) ook zonder stroom gezet maar dat hielp niet. Heb eigenlijk alles zonder stroom gezet om één voor één weer aan te sluiten. Dus eerst enkel gateway, switch en cloudkey. Maar dat maakte al geen verschil uit. Pas na de vierde keer de gateway zonder stroom te zetten (deze keer wel een kwartiertje) kwam alles terug online.

Nu is de gateway wel redelijk essentieel maar toch niet zo belangrijk dat een intern netwerk plat gaat als de gateway niet werkt?
Alles is nu weer online maar als ik nu de gateway zonder stroom zet, blijft alles intern gewoon werken. De access points blijven werken.
Nu krijg ik op mijn pc de melding "geen internetverbinding" maar intern is alles wel bereikbaar. Vanmorgen kreeg ik de melding dat er geen verbinding is met een netwerk

Er is "iets" dat ervoor zorgt dat alles plat gaat. Maar ik weet gewoonweg niet in welke hoek ik het moet zoeken

• laurens0619
Kenhas schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:50:
[...]

Auto updates staan in ieder geval uit. Dat had ik al uitgezet om te zoeken of het aan zoiets zou liggen (moest ik eigenlijk in TS gezet hebben).

De vorige keren heb ik enkel de gateway zonder stroom gezet. Deze keer wel de "hoofdswitch" (de 150W) ook zonder stroom gezet maar dat hielp niet. Heb eigenlijk alles zonder stroom gezet om één voor één weer aan te sluiten. Dus eerst enkel gateway, switch en cloudkey. Maar dat maakte al geen verschil uit. Pas na de vierde keer de gateway zonder stroom te zetten (deze keer wel een kwartiertje) kwam alles terug online.

Nu is de gateway wel redelijk essentieel maar toch niet zo belangrijk dat een intern netwerk plat gaat als de gateway niet werkt?
Alles is nu weer online maar als ik nu de gateway zonder stroom zet, blijft alles intern gewoon werken. De access points blijven werken.
Nu krijg ik op mijn pc de melding "geen internetverbinding" maar intern is alles wel bereikbaar. Vanmorgen kreeg ik de melding dat er geen verbinding is met een netwerk

Er is "iets" dat ervoor zorgt dat alles plat gaat. Maar ik weet gewoonweg niet in welke hoek ik het moet zoeken
Die meldingen in windows zijn zo gebruiksvriendelijk geworden dat ik ook niet meer wat er echt aan de hand is.

Is er logging uit de switch te halen?
Als het weer voorkomt:
- Zie je lampjes op de switch branden?
- Zie je lampe op netwerkpoort branden computer
- Wat zegt windows in netwerk isntellingen? kabel verbonden of niet? Simuluur dit een keer door zelf de kabel los te trekken en kijk welke melding je krijgt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Je gateway is wel essentieel, aannemend dat die DHCP regelt, DNS en de route naar het internet, alsook firewalling.

Als je andere apparatuur geen statische IP-adressen heeft en de gateway is down, dan is het logisch dat alles offline gaat. Ze kunnen immers niet de gewenste informatie ophalen om bij het internet te komen ;)

Kijk dus ook even wat er op een apparaat (pc via kabel) gebeurt wanneer de boel offline gaat.
Doe dan een ipconfig en kijk of je nog wel een IP hebt. Plug dan de kabel uit en in en kijk of je weer een IP krijgt of dat je een APIPA adres krijgt (169.x reeks), dan weet je dat DHCP dood is.

Als je een APIPA krijgt stel je een statisch IP in op je netwerkkaart en probeer je naar je gateway en het internet te pingen. Als beide werken dan werkt je gateway en je internetverbinding naar behoren.

Werkt een van beide niet dan sluit je een factor uit, werken beide niet dan is het issue je gateway (mits direct aangesloten) of switch.

Zo pel je stuk voor stuk de ui af.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Kenhas
@nelizmastr ik wilde natuurlijk een gateway niet wegzetten als iets dat enkel diende om het internet op te kunnen. Maar heb deze middag gateway zonder stroom gezet en een half uur later was nog altijd alles binnen mijn netwerk bereikbaar. Dan weer stroom op gateway want moest natuurlijk nog beetje kunnen werken. Maar omdat alles bereikbaar bleef, had ik het idee dat een gateway daar dus geen invloed op had. Maar het kan natuurlijk ook dat het slechts tijdelijk zou werken. Moest misschien langer wachten.

Alles heeft een vast ip adres maar die zijn natuurlijk ingesteld in de cloudkey, niet in de apparaten zelf.
Op mijn bedrade laptop had ik een 169 ip adres vanmorgen.

@laurens0619 lampjes op switchen blijven gewoon aan en blijven knipperen als een overactieve kerstboom. Ook op de gateway knipperde alles dat het een lieve lust was. Mijn twee laptops zijn al zo "modern" dat er geen lampjes meer zijn bij de netwerkaansluiting.

Ben nu toch aan het twijfelen of ik niet gewoon ga kijken voor een andere gateway. Met Black Friday zijn er wel een paar aanbiedingen voor unifi spul. Dan kan die antieke cloudkey ook met pensioen. Heb eigenlijk nog nooit een probleem gehad met unifi spul maar kan natuurlijk voorvallen. Heb ik het probleem dan nog eens, dan weet ik in ieder geval al dat het niet aan de gateway lag ;)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Kenhas schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:05:

Alles heeft een vast ip adres maar die zijn natuurlijk ingesteld in de cloudkey, niet in de apparaten zelf.
Op mijn bedrade laptop had ik een 169 ip adres vanmorgen.
Die adressen zijn dan eerder reserveringen, daarvoor hebben de apparaten dan de DHCP server nodig op de gateway :)

De CloudKey vertelt alleen maar aan de gateway in dat geval welk adres hij moet uitdelen.
Mijns inziens is het een DHCP probleem waar je last van had.
DHCP leases duren doorgaans wel even, hoe lang kun je in Unifi network zien bij de betr. netwerken.
Vaak staat daar 24 uur als standaard (86400 seconden) of zelfs langer. Ik hanteer zelf 8 uur en korter, dan houdt je de boel een beetje schoon als je wisselende apparaten op je WiFi hebt gedurende de dag.

Qua gateways, tja, persoonlijk zou ik eerder een Cloud Gateway kiezen zodat je niet een losse controller en gateway hebt, maar voor beide kampen valt iets te zeggen. Of vervanging je probleem gaat oplossen zal de tijd leren. Doe je oude gateway in ieder geval niet zomaar weg voordat je zeker weet dat je probleem is opgelost ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:22
- treedt de uitval altijd op een vast tijdstip op
- wat is er recent veranderd/toegevoegd in je omgeving (zonnepanelen, airco, etc)
- heb je een defecte UTP kabel die ergens stoort i.c.m. PoE

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:40
Zitten al die uitvallende apparaten toevallig aan dezelfde switch?

Spel en typfouten voorbehouden

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

FredvZ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:27:
Zitten al die uitvallende apparaten toevallig aan dezelfde switch?
Ja zijn gateway :+ want die gaat ook offline zie verder ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 28-11-2025 10:57 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• FredvZ
Damic schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:02:
[...]

Ja zijn gateway :+ want die gaat ook offline
De Gateway Lite zou ik niet direct omschrijven als een switch ;)

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

FredvZ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:29:
[...]

De Gateway Lite zou ik niet direct omschrijven als een switch ;)
nee dat is waar, maar die gaat precies als eerste offline en dan volgt de rest.

@Kenhas de voeding van de gateway al eens vervangen door iets anders?
zie verder

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:38
Een dhcp server die uitvalt in een netwerk veroorzaakt zeker niet het down gaan van alles.
Als je dhcp server uitvalt houden alle devices hun ipadres dat ze al hebben ook als je leasetijd verstreken is.
Alleen als je iets boot of reboot zal dat device geen Ip-adres kunnen krijgen en een APIPA adres krijgen.
Dus alleen het downgaan van die gateway kan dit nooit veroorzaken.

Ik zie maar een paar opties die mogelijk dit verklaren.
  • De gateway veroorzaakt een Broadcast storm
  • Er is ergens een dubbel Ip-adres in het netwerk
  • De cloudkey geeft een commando om alles down te brengen
  • Je switch is defect
Ik neem aan dat je nog wel de router van je provider hebt, ik zou dus eens die een tijdje gaan gebruiken in plaats van die gateway om te kijken of het dan weg is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• FredvZ
Damic schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:41:
nee dat is waar, maar die gaat precies als eerste offline en dan volgt de rest.
Volgens mij is AC Tuinhuis al offline op het moment dat de gateway offline gaat.

• FredvZ
Kenhas schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:33:
Het enigste wat dit probleem oplost, is door de Gateway Lite een tijdje zonder stroom te zetten. Daarna komt alles weer online. Ik heb dit vandaag een viertal keer moeten doen voor alles effectief online kwam.
Ik denk dat je hier op een dwaalspoor zit.

"Offline" betekent in dit geval dat je Cloudkey geen verbinding meer heeft met het desbetreffende apparaat.

Heb je als eens geprobeerd de switch te herstarten als je dit probleem ervaart? Daar zou ik het namelijk zoeken.

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

FredvZ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:46:
[...]

Volgens mij is AC Tuinhuis al offline op het moment dat de gateway offline gaat.
Ow ja nu zien ik dat. ow ja een CK gen 2 zit op 1 van de poe switches.

• Kenhas
Ik zit op een trein in Duitsland dus antwoorden is minder evident als thuis aan de pc
Ben(V) schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:46:
Een dhcp server die uitvalt in een netwerk veroorzaakt zeker niet het down gaan van alles.
Als je dhcp server uitvalt houden alle devices hun ipadres dat ze al hebben ook als je leasetijd verstreken is.
Alleen als je iets boot of reboot zal dat device geen Ip-adres kunnen krijgen en een APIPA adres krijgen.
Dus alleen het downgaan van die gateway kan dit nooit veroorzaken.

Ik zie maar een paar opties die mogelijk dit verklaren.
  • De gateway veroorzaakt een Broadcast storm
  • Er is ergens een dubbel Ip-adres in het netwerk
  • De cloudkey geeft een commando om alles down te brengen
  • Je switch is defect
Ik neem aan dat je nog wel de router van je provider hebt, ik zou dus eens die een tijdje gaan gebruiken in plaats van die gateway om te kijken of het dan weg is.
Ik gebruik een modem-only, geen route. Ik heb in het verleden wel al een melding gehad van 2 apparaten met hetzelfde ip adres maar dat klopte niet. Als ik de 2 device bekeek, was er een verschillend ip gereserveerd. Ook ging toen niet alles offline. Keek toevallig of er updates waren en zag de melding.
EverLast2002 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:48:
- treedt de uitval altijd op een vast tijdstip op
- wat is er recent veranderd/toegevoegd in je omgeving (zonnepanelen, airco, etc)
- heb je een defecte UTP kabel die ergens stoort i.c.m. PoE
Zijn willekeurige tijdstippen en er is eigenlijk niets veranderd aan netwerk
Ik heb alles losgekoppeld en geprobeerd met enkel gateway, switch, cloudkey en mijn laptop met verschillende kabels. Na viertal keer gateway zonder stroom zetten, kwam alles weer online

Pagina: 1