Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kleinschalig Ubiquiti netwerk voor in nieuwe woning - oké?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RPGforYOU
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:24
Hallo allemaal!

Mijn nieuwbouw is vol in de opbouw en zal ergens volgende zomer effectief klaar zijn. Nu ben ik al week of 2 aan het verdiepen in een deftig netwerk op te zetten.

Korte schets, geen fiber in de straat dus minder dan 1Gbps snelheid dat ik waarschijnlijk zal halen. Betreft nieuwbouw met 2 verdiepen. Ik heb internet enkel nodig voor gewone huis/ thuiskantoor toepassingen, geen zotte dingen.

Bedoeling is om één access point te hebben boven in de gang, tussen alle kamers in, dus die zal in principe met zijn signaal maar door één muur moeten gaan. Dan nog één access point in de living waar de living/keuken één grote ruimte is en de hal/wc/berging door één muur moet gaan +/-. Lijkt mij allemaal nog mooi haalbaar met 2 AP's. Neem aan dat ik dat ook gewoon 1 naam kan geven zodat hij vlekkeloos switch tussen de boven en beneden AP. Misschien een apart network voor de IOT toestellen...

Verder zou ik ook de nieuwe Doorbell Lite willen installeren met een PoE Chime boven de trap zodat ik boven & beneden mee heb in één toestel.

Dus als ik dat configureer kom ik op volgende noodzakelijke uitrusting:

Access Point U6 Plus x2 dan.
Cloud Gateway Max / EU Version x1
PoE Smart Chime x1
Doorbell Lite / Black x1
Switch Lite 16 PoE / EU Version x1

Kom ik op max 29W voor de toestellen. De Lite 16 zou 45 W moeten kunnen leveren dus dat zit dan wel goed. Niet zoveel uitbreidingsmogelijkheden naar POE voor eventueel de toekomst I guess... maar de 8 is wat te klein voor alle andere UTP outlets in de woning.

Is dit een solid verhaal dat ik samen geboxt heb van de laatste 2 weken research over het onderwerp, of sla ik de bal ergens mis?

Alvast bedankt voor feedback! :)

[ Voor 4% gewijzigd door RPGforYOU op 26-11-2025 22:54 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:07
Als je een plattegrond hebt van je woning kan je met software bepalen hoe het bereik gaat zijn van de AP's. Want nu valt er weinig over te vertellen. Een muur van gipsplaat vs een steunmuur met muurverwarming , scheelt nogal :)

Voor rest lijkt het alsof je prima zit, misschien heb je zelfs geen AP's nodig en kan je toe met de wifi van je router, hoe groot is de woning?

• RPGforYOU
99ruud99 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:57:
Als je een plattegrond hebt van je woning kan je met software bepalen hoe het bereik gaat zijn van de AP's. Want nu valt er weinig over te vertellen. Een muur van gipsplaat vs een steunmuur met muurverwarming , scheelt nogal :)

Voor rest lijkt het alsof je prima zit, misschien heb je zelfs geen AP's nodig en kan je toe met de wifi van je router, hoe groot is de woning?
Zijn allemaal steunmuren met bakstenen van 14 cm(+uitplakking). Oppervlakte < 175 m².
Rode puntjes = AP locaties denk ik. Gezien nieuwbouw heb ik wat schrik dat ik er met één router niet zou geraken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uP_6Sn7lCl-BgcG06iXck0udqMA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g4EOxGS5N4FlP8DqSg9GkSzg.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door RPGforYOU op 26-11-2025 23:16 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Klinkt allemaal solide

Persoonlijk heb ik mn accesspoinr voor de bg in de meterkast hangen.
Ja dat is een slechte plek maar goed genoeg voor prima signaal over de hele bg. Geen gbit mrja hoef ik ook niet.

Ook al vind ik unifi de minst lelijke aps die er zijn, het blijft een puist als je die in de woonkamer op het plafond gaat plaatsen :)

Edit: zie nu je plaatje. Bij de trap zou je bv ook je ap kunne plaatsen.
Is aan jou natuurlijk of het je iets uitmaakt

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 26-11-2025 23:17 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:17
Waarom de keuze voor Max en niet Ultra?

EU DNS: 86.54.11.100

• 99ruud99
Dit is in Belgie denk ik, daar izt meestal de modem in de woonkamer, dus is het makkelijk daar de eerste AP op te hangen. Die keuze snap ik volledig. Heb je wifi nodig in badkamer? Want anders gaat 1 module al genoeg zijn denk ik ;)

• RPGforYOU
laurens0619 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:15:

Edit: zie nu je plaatje. Bij de trap zou je bv ook je ap kunne plaatsen.
Is aan jou natuurlijk of het je iets uitmaakt
Ahwel de tuin ligt aan de kant van de keuken, dus ik dacht dan heb ik wat range daar ook? Al is dat belachelijk want terras komt naast de keuken. Beetje schrik dat men AP in de gang niet zover zou gaan tot mijn keuken? Ik heb geen idee van hoe goed deze zouden presteren in zo'n omgeving... dus wat onwetendheid waar ik dat ding best plaats? Zou het liever ook in de gang zetten dan in mijn living maar dan denk ik het moet een muur door wat met het signaal...
c-nan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:40:
Waarom de keuze voor Max en niet Ultra?
De Ultra heeft niet Ubiquiti Protect wat nodig is voor de deurbel heb ik mij laten wijsmaken tijdens mijn zoektocht in het hele verhaal. Ben ik daar dan toch verkeerd in?
99ruud99 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:42:
Dit is in Belgie denk ik, daar izt meestal de modem in de woonkamer, dus is het makkelijk daar de eerste AP op te hangen. Die keuze snap ik volledig. Heb je wifi nodig in badkamer? Want anders gaat 1 module al genoeg zijn denk ik ;)
Modem komt uiterst rechts in de berging dus helemaal niet in de woonkamer. Gaat 1 AP al genoeg zijn voor het hele huis? Gezien ze down directional zijn is dat dan 1 plaatsen boven in de hal? In verdiep zit ik met beton en wapening van +/- 5 cm. Met een PUR en chape van 20 cm in totaal denk ik? Gaat dat signaal daar wel goed doorgaan?

• 99ruud99
Naar je tuin toe heb je enkel 2.4 ghz wifi. Op zich geen probleem, maar hou er even rekening mee. (nadeel van modern glas, dat blokeert de wifi goed).
Ik zou zelf niet enkel een AP boven plaatsen, als je er maar 1 plaatst doe het beneden. Hoe vaak heb je in een slaapkamer wifi nodig vs hoe vaak beneden?

• RPGforYOU
99ruud99 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 01:12:
Naar je tuin toe heb je enkel 2.4 ghz wifi. Op zich geen probleem, maar hou er even rekening mee. (nadeel van modern glas, dat blokeert de wifi goed).
Ik zou zelf niet enkel een AP boven plaatsen, als je er maar 1 plaatst doe het beneden. Hoe vaak heb je in een slaapkamer wifi nodig vs hoe vaak beneden?
Ik dacht gewoon op elk verdiep eentje dan ben ik zeker dat de dekking voldoende is. Goh ja niet veel natuurlijk in de slaapkamer maar je weet dan ook nooit of daar dan toch ergens een smart appliance komt die dat dan misschien wel weer nodig heeft...

Want als je enkel eentje beneden plaatst, gaat die signaal naar boven sturen? Dacht altijd dat die U6+ enkel directional naar beneden 'blazen'.

• 99ruud99
ligt beetje aan hoe je hem plaatst, en de 5.1 gHz zal niet naar boven komen, maar de 2.4 wel, dus max 450 mbps - maar laten we eerlijk zijn, voor wat scrollen in bed en wat smarthome heb je aan 10 mbps ook al zat.

• laurens0619
  • Nu online
Tuin kun je vergeten met nieuwbouw (als de deuren dicht staan)
Wil je daar dekking dan zul je aan een outdoor ap moeten.

Ik zou verder wel per verdieping een ap ophangen idd. Door die binnenmuurtjes komt het wifi signaal wel maar verdiepingsvloeren is drama

• laurens0619
  • Nu online
99ruud99 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 01:25:
ligt beetje aan hoe je hem plaatst, en de 5.1 gHz zal niet naar boven komen, maar de 2.4 wel, dus max 450 mbps - maar laten we eerlijk zijn, voor wat scrollen in bed en wat smarthome heb je aan 10 mbps ook al zat.
Qua snelheid eens qua verbinding niet :P
2.4ghz geeft je in de praktijk max een megabit of 90, geen 450.

En mijn internet verbinding piekt nauwelijks boven de 50mbit dus in principe zou dat genoeg moeten zijn.
Echter een 2.4ghz verbinding is vaak enorm instabiel met latency/packetloos. 40mbit op een 2.4ghz verbinding voelt veel stroperiger aan dat 40mbit op een 5ghz verbinding.

Pagina: 1