Renovatie jaren 1910-woning: Check warmteverliesberekening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YannickJ
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-12 16:11
Ik ben bezig met de renovatie van een 248 m2 en 1003 m3 hoekwoning uit 1910 in het westen van het land. Het dak is vervangen en geïsoleerd met 160mm PIR. Bijna de hele gevel is met een voorzetwand en 120mm PIR geïsoleerd. De vloer op de begane grond is vervangen door een Havebo broodjesvloer van Rd 5 voor 60 m2 en Rd 3,7 voor 12 m2 (om nog een beetje kelderhoogte te behouden ;-). Hier wordt vloerverwarming ingelegd. In de gang ligt granito en marmer op zand, dit blijft ongeisoleerd.

Het enkelglas aan de straatkant op het noorden vervangen we nog door HR++-glas, met glas in lood dat in dubbel glas wordt gezet. Aan de tuinkant op het zuiden komen er nieuwe kozijnen met HR+++-glas, waarbij we het glas in lood in triple glas willen laten zetten. Daarnaast wordt type D-ventilatie geïnstalleerd.

Wat nog resteert zijn definitieve keuzes over de dimensionering van de warmtepomp en de Jaga-radiatoren op de bovenverdiepingen. Er zit nu geen CV in en we hebben er niet voor de verbouwing gewoond dus de Koevlaas-formule kan ik helaas niet gebruiken. Ik heb in Ubakus een warmteverliesberekening gemaakt waaruit een maximale verwarmingscapaciteit van 6,76 kW komt. Dan zou ik bijvoorbeeld op een 8 kW Daikin Altherma uitkomen. Ik twijfel alleen of dit niet een erg laag getal is voor een woning van deze grootte en leeftijd, ondanks de isolatiegraad. Zie bijgevoegd de berekening, denken jullie dat ik misschien iets over het hoofd heb gezien?

Als ik kijk naar capaciteit van radiatoren op een website als cvtotaal.nl dan komt daar bij een uitstekende isolatie een capaciteit van 60W/m3 uit, op basis van de warmteverliesberekening zou je tien keer lager moeten uitkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKnCWxqm9UDBDKws6bGP84A4uiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pC91gBxeoK19fLq9vvCebX05.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fb_54-yrTbxrkQLDa5YFmTADmfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/peM8Lxm01Kl7h33tvBd4NcPV.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:14
Met 8kw heb je alleen je warmteverlies.
- ventilatie verlies, kieren/spleten? Dauerluften of wtw?
- warmwater

Hier in een jaren 50 woning met ong zelfde oppervlakte en ook stveige naisolatie op een amber 12kw uitgekomen

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:54
Ik ben benieuwd welke tool je hebt gebruikt?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• YannickJ
brokenp schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:25:
Met 8kw heb je alleen je warmteverlies.
- ventilatie verlies, kieren/spleten? Dauerluften of wtw?
- warmwater

Hier in een jaren 50 woning met ong zelfde oppervlakte en ook stveige naisolatie op een amber 12kw uitgekomen
Daarmee wordt rekening gehouden in deze tool lijkt het, met opslag voor kieren waar ik de maximale waarde heb genomen en de WTW. Warm water dan weer niet, tegelijkertijd heb je daar ook bij -12 nog ruimte voor volgens deze berekeningen.
inquestos schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:35:
Ik ben benieuwd welke tool je hebt gebruikt?
Deze tool: https://www.ubakus.de/nl/rc-waarde-calculator/

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:54
Weet je dat zeker? Ik ken de warmteverlies berekeningen van ubakus, maar ik ken en zie geen calculator voor warmtevraag?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• YannickJ
Ik heb deze calculator voor warmtevraag gebruikt: https://www.ubakus.de/nl/berechnung/waermebedarf/

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-11 20:50
Die heb ik een paar jaar geleden ook gebruikt. In probeerde de voorspelling van mijn oude huis te matchen met mijn echte verbruikt, om zo in te schatten of mijn voorspelling voor mijn nieuwe huis klopte.

Ik kwam telkens iets te laag uit. Uiteindelijk concludeerde ik dat er een verliespost mist in Ubakus: de ongecontroleerde ventilatie verliezen. Het installeren van een systeem D ventilatisysteem zorgt er natuurlijk niet voor dat alle kieren, spleten en andere openingen opeens verdwenen zijn. (NB dit is niet de 'opslag koudebrug' die erin staat. Dat heeft te maken met thermische aansluitingen met bouwkundige elementen als de fundering etc).

Helaas is het nogal lastig in te schatten hoe groot het warmteverlies hierdoor is. Maar bij een oud huis is het flink, tenzij je echt aandacht hebt besteed aan de luchdichtheid van alles.

Zet in ubakus voor de grap eens de warmteterugwin efficiëntie op 0. Dan krijg je een grof idee wat lucht lekkage kan doen.

Die berekening op CV-totaal slaat nergens op. Maar er staat dan ook bij dat ie niet geschikt is voor lage temperatuur verwarming. Waarschijnlijk is dat meer gedimensioneerd met het idee dat je een kamer binnen een kwartier op temperatuur moet kunnen krijgen.
Pagina: 1