Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Componentenadvies workstation PC met wat gamen erbij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• davadude
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:15
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige computer is nu ongeveer 9 jaar oud, en begint eerste signalen van problemen te vertonen. Ik heb 9 jaar geleden gekozen voor een duurdere computer met als doel hem '10 jaar' te kunnen gebruiken, en ik ben erg blij geweest met hoe dat is gelopen. Met dat in het achterhoofd wil ik dit ook doen met mijn nieuwe build.

Ik probeer een workstation PC te bouwen welk gebruikt zal worden voor de volgende activiteiten, ook in volgorde van prioriteiten:
  • Programmeren, zowel 'general software development' maar ook programmeren van high-performant system met zowel CUDA, als GPU driver en graphics programming development werk.
  • Het lokaal draaien van grote clusters die infrastructuur en kubernetes omgevingen met honderden containers aan moet kunnen als simulatie.
  • Het maken van muziek met Ableton Live 12+, sample heavy, met input voor graphics koppelingen als onderdeel van het programma (waardoor veel hogere CPU/GPU belasting komt dan normaal).
  • Het bewerken en maken van video's en 3D content, zowel geanimeerd als gerendered.
  • Standaard kantoor en beheerwerk, zoals server beheer en MS Office/boekhouding bedrijf.
  • Gamen, met een mix van CPU-bound oudere spellen (Guild Wars 2, Civ) en nieuwe spellen (Battlefield, simulaties).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een extreem hoog budget, rond de 5000 euro, maar elke cent die niet uitgegeven hoeft te worden is uiteraard fijn. Ik wil goede kwaliteit hebben, maar niet ten kosten van alles en zeker niet te veel hype producten kopen, buiten de GPU.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ben van plan om een 5k2k ultrawide te kopen ergens volgend jaar, wanneer de nieuwe panelen bij meer fabrikanten dan alleen LG zijn gekomen. Qua gamen en video editing is het goed om hier rekening mee te houden.

Alle andere componenten vervang ik. M'n huidige bakbeest heeft het geweldig gedaan, maar is uitgewerkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik verwacht dat ik, buiten een extra stick SSD, geen upgrade aan het systeem zal doen na de initiële aanschaf.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning, ik denk er eerder aan om een lichte underclock/volt te doen, indien dat nuttig is. Ik laat mij hier graag over informeren door iemand met ervaring indien dit nuttig is.

Wat verwacht je van ons?
Het is voor mij erg lang geleden dat ik zelf een systeem heb geassembleerd. Graag zou ik advies inwinnen over de gekozen componenten, of mensen bepaalde ideeën hebben qua kostenoptimalisaties of juist hardware die ze erg kunnen aanraden, en of mensen überhaupt nog adviezen hebben voor deze build. Ook ontvang ik graag advies over of deze moederboard voor mijn usecase geschikt is, ik ben erg in de verwarring gebracht door het verschil tussen x870 en x870e, en de impact hiervan op de GPU en SSD pci lanes.

Alvast veel dank!
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorAMD Ryzen 9 9950X3D (tray of boxed)€ 649€ 649
1MoederbordenTomahawk x870e€ 332€ 332
1VideokaartRTX 5090 32G Ventus 3XOC€ 2599€ 2599
1BehuizingFractal Design Meshify 3TG€ 125€ 125
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S€ 92€ 92
1Geheugen internKingston set van 64GB€ 439€ 439
1Voedingbe quiet Dark Power 14 1200w€ 271€ 271
1Solid state drivesSamsung 990PRO 4TB€ 274€ 274
Totaal€ 4781

Beste antwoord (via davadude op 27-11-2025 19:57)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:21
Die RAM sticks zijn top, maar wel erg duur geworden op het moment ;( (prijzen zijn omhoog geschoten).
MBT CPU koeler - ik zou de non-S pakken, die is gewoon een stukje beter. (zie ook de test van tweakers met een vergelijking van de 2 koelers hier review: De populairste cpu-luchtkoelers - Top 10 uit de Pricewatch getest ). Kost wel 2 tientjes meer, maar die bespaar je straks met je mobo.

Alle reacties

• 99ruud99
Vanwaar de keuze voor een x870e bord?
Deze CPU vraagt wel iets meer dan een enkele ventilator, dus zou niet snel deze CPU koeler kopen.
Welke RAM set heb je exact gekozen? Timings maken flink uit.

Voor rest, dure onderdelen, maar als jij het graag wilt helemaal prima :)

X870e is enkel nodig als je de andere PCIe sloten gaat gebruiken, of HEEL VEEL USB sloten nodig hebt. Als je dit allebei niet gaat doen, pak X870. Aan andere kant scheelt het een paar tientjes.
https://tweakers.net/pric.../2160766;2113522;1874670/ Je ziet dat zefls een B650 bord nog prima is, en zelfs nog meer USB poorten heeft.
Dus enkel bij veel PCIe poorten nodig, of veel PCIe 5.0 SSD's is een x870e nuttig, B650 heeft 1x pcie 5.0 SSD, X870 2x, duurdere x870e heeft nog meer mogelijk, en ook lanesplitting mogelijk.

• davadude
99ruud99 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:23:
Vanwaar de keuze voor een x870e bord?
Deze CPU vraagt wel iets meer dan een enkele ventilator, dus zou niet snel deze CPU koeler kopen.
Welke RAM set heb je exact gekozen? Timings maken flink uit.

Voor rest, dure onderdelen, maar als jij het graag wilt helemaal prima :)

X870e is enkel nodig als je de andere PCIe sloten gaat gebruiken, of HEEL VEEL USB sloten nodig hebt. Als je dit allebei niet gaat doen, pak X870. Aan andere kant scheelt het een paar tientjes.
https://tweakers.net/pric.../2160766;2113522;1874670/ Je ziet dat zefls een B650 bord nog prima is, en zelfs nog meer USB poorten heeft.
Dus enkel bij veel PCIe poorten nodig, of veel PCIe 5.0 SSD's is een x870e nuttig, B650 heeft 1x pcie 5.0 SSD, X870 2x, duurdere x870e heeft nog meer mogelijk, en ook lanesplitting mogelijk.
Dank voor je reactie, alleen je opmerking over X870e en de verschillen helpt al enorm. Ik ben enorm in de verwarring geraakt door het feit dat een aantal documentatiesites opmerken dat GPU lanes vanuit PCIe oogpunt op sommige borden elkaar in de weg gaan zitten, dus schrok daar erg van. Ik zal naar je bord kijken en die in overweging nemen, want ik heb niet bizar veel poorten nodig, en verwacht maar een high speed SSD nodig te hebben.

Qua RAM, ik heb de Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64 gekozen, welke op 6.000MT/s zit. Ik had online begrepen dat dit voor de 9000X3D series een goede combinatie was.

Qua CPU koeler, online begreep ik dat deze Noctua capabel was op de 9950X3D. Heb je adviezen welke ik in overweging zou kunnen nemen?

Acties:
  • Beste antwoord

• 99ruud99
Die RAM sticks zijn top, maar wel erg duur geworden op het moment ;( (prijzen zijn omhoog geschoten).
MBT CPU koeler - ik zou de non-S pakken, die is gewoon een stukje beter. (zie ook de test van tweakers met een vergelijking van de 2 koelers hier review: De populairste cpu-luchtkoelers - Top 10 uit de Pricewatch getest ). Kost wel 2 tientjes meer, maar die bespaar je straks met je mobo.

• davadude
99ruud99 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:37:
De koeler neem ik mee in de bouw, evenals je mobo suggestie. Veel dank, dit helpt enorm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00
Denk dat je even goed een 9950X kan nemen.
Voor wat betreft CPU koeler, als je met PBO het maximale er uit wil persen, dan kan je de uitvoering: Arctic Liquid Freezer III Pro 360 overwegen voor ongeëvenaarde koeling En maximale boost clocks. Dat ding heeft 7 jaar garantie, dus die maakt die 9 jaar wel weer vol. Met een undervolt is een uitvoering: Thermalright Phantom Spirit 120 SE al voldoende.

[ Voor 18% gewijzigd door Dekar op 27-11-2025 14:34 ]

• davadude
Dekar schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:32:
Denk dat je even goed een 9950X kan nemen.
Voor wat betreft CPU koeler, als je met PBO het maximale er uit wil persen, dan kan je de uitvoering: Arctic Liquid Freezer III Pro 360 overwegen voor ongeëvenaarde koeling En maximale boost clocks. Dat ding heeft 7 jaar garantie, dus die maakt die 9 jaar wel weer vol. Met een undervolt is een uitvoering: Thermalright Phantom Spirit 120 SE al voldoende.
Dank voor de input! Ik lees vaak online dat de 9950X(3D) niet per se een liquid cooler vereist, maar als deze goedkoper is en in de case past, dan zie ik geen reden om het niet te doen. Toegevoegd!
Pagina: 1