Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe werk pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hier zal ik dagelijks m'n werk op doen (en privé zaken). Daarbij houd ik van veel ruimte op m'n scherm(en). Ik zal in elk geval veel online meetings bijwonen en verzorgen, wat wel neer komt op streamen. (Dus met OBS de gewenste achtergrond regelen, 'ns van camera wisselen, etc., met nog allerlei bronmateriaal en notities open.) Verder staat er aan 'zwaarder werk' zo nu en dan wat CAD op het menu, maar dat is wel een bijzaak. Gamen is geen ding.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het mag echt wel door de 1500 euro (incl. OS en alleen voor de pc zelf) maar slik dat ik zelfs door de 2000 (b)lijk te gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb eigenlijk alle randapparatuur al. (Alhoewel, waarschijnlijk koop ik nog 'n nieuwe muis.) Belangrijk daaronder is dat ik net deze monitor heb besteld:
1MonitorsSamsung Odyssey G7 G75F 40" Zwart€ 789,-€ 789,-
en dat ik gebruik maak van speakers die via SP/DIF (optisch) zijn aangesloten.

Daarnaast is er een prompter, twee webcams, een streamdeck, een goede mic... Afijn, van alles om aan de USB te hangen :).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Tja, ik merk dat ik er nogal uit ben. Ooit wist ik in detail van alle hardware, maar in m'n boek daarvoor stond geloof ik met trots de Pentium voorgesteld. Zeker sinds de vorige build, in 2014, heb ik het niet echt bijgehouden.

Die heeft ooit als nog 16Gb geheugen gekregen. En sinds dit jaar barst ik uit de 128Gb SSD. Veel hoeft dat evenwel nog steeds niet te worden, want alles op de NAS bevalt uitstekend. Wel lijkt integrated graphics inmiddels toch wat te knellen en wordt ik niet vrolijk die enkele keer dat ik toch een solid model aanvlieg (vooral het renderen duurt....)

Heb je nog bepaalde voorkeuren?
Ik ben flink met de verschillende BBGs in de weer gegaan om een systeem naar mijn wensen / specs samen te stellen. De lijst ziet er nu zo uit:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9900X Boxed€ 378,99€ 378,99
1MoederbordenASRock Phantom Gaming B850I Lightning WiFi€ 192,99€ 192,99
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 5060 Ti 16GB GDDR7 OC Edition€ 424,90€ 424,90
1BehuizingenFractal Design Era 2 Grijs€ 129,90€ 129,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Pro (Multi, ESD, OEM)€ 100,-€ 100,-
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 279,-€ 279,-
1VoedingenSilverstone SFX Series SX800-LTI€ 179,90€ 179,90
1Interne SSD'sWD_Black SN8100, geen heatsink, 2TB€ 193,19€ 193,19
Totaal€ 2.057,86
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zoek een - bij doorsnee gebruik - stille pc, die niet al teveel ruimte inneemt en er ok uitziet. Zuinigheid - bij doorsnee gebruik - is ook heel belangrijk, want hij staat dag in dag uit aan de komende 10+ jaar.

Ja: z'n twee voorgangers zijn elk meer dan 10 jaar meegegaan (met bescheiden upgrades). Dus degelijk en kan er voorlopig tegen zijn relevant.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik kan echt van alles en nog wat over het hoofd gezien hebben, dus kijk s.v.p. mee op wat niet samen gaat, niet logisch / niet compleet is, of tegen mijn uitgesproken doelen in lijkt te gaan.

Ik zal aangeven waar elke keuze vandaan is gekomen:

De processor komt zo uit de BBG voor een productieve processor. Het valt me op dat er graphics in zitten, die ik niet zal gebruiken. Geeft een net iets ander model dan wellicht meer waarde voor hetzelfde bedrag? En er zit 'n koeler 'gratis' bij. Maar is die ook een beetje stil? En hoe hoog eigenlijk, dat heb ik ook nog niet opgezocht, maar ik heb daar wel een harde grens.

Het moederbord komt vanuit de BGG voor een mini-ITX systeem, danwel de BGG voor zulke borden. Die laatste gaat graag duurder, maar ik zie niet zo'n voordeel voor mij. (Ik zal geen WifI gebruiken, noch allerlei uitbreidingskaarten, noch meerdere SSDs.) Wel zocht ik dus een model met SP/DIF uit.

De videokaart vind ik lastig. Ik ga niet gamen, wel streamen en ik houdt van veel pixels voor mijn neus. Ik zocht naar beste prestaties net boven de 400 euro, met sowieso (minstens) 16Gb aan boord. Dat lijkt de RTX 5060 Ti te zijn. Asus (maar niet specifiek deze) wordt daarbij stil genoemd en deze had de wat hogere klok binnen z'n directe buren (op prijs en spec). Zo kwam ik vooralsnog hier uit.

De kast is een hele bewuste keuze. Ga er maar vanuit dat die vast staat.

Dit OS, daar zit ook NL bij toch, in dat 'multi'?

Het geheugen is wat er nu nog qua 32Gb bijpassend uit de link daarvoor van Tweakers komt. Kan morgen net een andere zijn en zal ik zeker kopen zodra ik zeker van deze build ben.

Voor de voeding vinkte ik maar 'ns 'titanium' aan en daar rolde dit uit. Tevens las ik dat een SFX-L een 120mm fan betekent, die rustiger is dan de kleinere in een SFX. Schrok wat van de prijs, maar hij blijkt niet anders dan voor de BGG aanraders. (Maar waarom sloegen die deze dan eigenlijk over?)

En dan de SSD. Daar heb ik een heatsink op het MB voor, toch? En dan de grootte. Tja.. 0,5TB klinkt mij ook al aardig, maar hier lijkt nu toch wel een optimum te liggen qua prijs. Hier denk ik er toch wel sterk over 60 euro uit te sparen door 1TB te pakken. Wat is wijsheid?

Alvast bedankt!
---

Edits, met name n.a.v. de feedback.
Toegevoegd
1VoedingenCorsair SF750 (2024)€ 170,27€ 170,27
Verwijderd
uitvoering: Silverstone SFX Series SX800-LTI

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 27-11-2025 11:19 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Hoe kom je erbij dat de 9900X met koeler wordt geleverd? Zo'n boxed koelertje gaat een 9900X never nooit koel houden daarom komen X cpu's zonder koeler in de boxed versie. Voor zo'n dikke cpu kan je niet om een AIO heen in zo'n kleine behuizing. uitvoering: NZXT Kraken Plus 280, Zwart bijvoorbeeld.

Die Silverstone voeding is haast antiek. Komt uit 2017 en kan niet mee met de huidige ATX3.1 specs. uitvoering: Corsair SF750 (2024) presteert heel wat beter ook al is die iets minder efficiënt. Daarnaast ook stiller. Zie het testrapport van de Silverstone en van de Corsair.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:45
Ik zou bij zo'n zware build afzien van ITX, omdat het teveel beperkingen met zich meebrengt en flink duurder is dan mATX om het goed te doen. Enkele suggesties:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 283,99€ 283,99
1MoederbordenASRock Phantom Gaming Z890M Riptide WiFi€ 222,99€ 222,99
1VideokaartenPalit GeForce RTX 5070 Ti GamingPro-S€ 729,-€ 729,-
1BehuizingenASUS Prime AP201 Zwart€ 76,90€ 76,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 Digital Pro Zwart€ 76,91€ 76,91
1VentilatorsArctic P14 Pro PST, 1-pack, Zwart, 140mm€ 6,91€ 6,91
1Geheugen internPatriot Viper Xtreme 5 RGB MPOWER PVXR548G64C32KM€ 278,34€ 278,34
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 850W€ 100,49€ 100,49
1Interne SSD'sKingston Fury Renegade G5 2TB€ 188,88€ 188,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.964,41
Intel cpu met 20 cores, goede interne gpu met quick sync.
Intel Z890 moederbord met zware stroomvoorziening, geschikt voor 3x M2 SSD's, goede audiochip met SPDIF.
Compacte mATX behuizing met mesh front, zodat de voeding vanaf de voorkant lucht kan aanzuigen. Het alternatief: de Lian Li A3 is aan de voorkant dicht. Ook met glazen zijpaneel leverbaar: https://www.asus.com/nl/m...Prime-AP201-MicroATX-Case
Goedkopere Kingston G2 eveneens PCIe5.0 met cache.
Snellere semi-passieve RTX5070Ti met 16Gb Vram.
ATX3.1 Tier-A Gold voeding met 12VHPWR connector voor de RTX videokaart en 7jaar garantie. Slechts 14cm diep.
Flinke AK620 cpu-koeler met 6 heatpipes. De Pro uitvoering heeft stillere fans. Digitale temperatuur aanduiding, maar dan is een glazen zijpaneel wel nuttig.
Snel 6400CL32 48Gb geheugen met Intel XMP ondersteuning.
Koop voor Windows 11 Pro een online key.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:30
In de kleine Fractal kast is een waterkoeler een goed idee als je een higher end CPU wilt, maar de Kraken die @Uszka noemt past niet in de kast. Volgens de specs op de product sheet via de website van de fabrikant mag deze niet groter zijn dan 307 x 140 mm. Ik kan geen passend 280 exemplaar vinden, ook die van Fractal zijn te lang. Een goed koelende Arctic Liquid Freezer III Pro 240 past wel in dit kastje. (Pricewatch geeft iets andere maten, maar ook daarmee vind ik geen paasend 280 exemplaar. Check goed voor je bestelt!)

• Gwaihir
  • Niet online
Uszka schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:29:
Hoe kom je erbij dat de 9900X met koeler wordt geleverd?
Dank!

Dat is wat 'boxed' voor mij al vele jaren betekent. Relatief nieuwe ontwikkeling en / of specifiek AMD? Het kwam in mij niet op, maar nu snap ik waarom tray niet goedkoper is dan boxed.
Die Silverstone voeding is haast antiek. Komt uit 2017 en kan niet mee met de huidige ATX3.1 specs. uitvoering: Corsair SF750 (2024) presteert heel wat beter ook al is die iets minder efficiënt. Daarnaast ook stiller. Zie het testrapport van de Silverstone en van de Corsair.
Ah, goede docs, super! Hoe vind je die van elke voeding?

Gek genoeg ontbreekt de titanium meting (verbruik nabij idle) in het meetrapport van de Silverstone. En die leeftijd verklaart vast waarom er alleen 115V rendement in pricewatch en testrapport staat.

• Gwaihir
  • Niet online
Jullie zien dit dus als een 'zware' build? Interessant. Ik dacht dat ik met een 180W GPU zoveel warmteontwikkeling liet liggen t.o.v. wat er zoal aan GPU gebruikelijk is, dat een 55W 'extra' op de CPU nauwelijks wat voorstelt. In een 2x 80W Xeon kast had ik indertijd ook 'maar een paar fans' en stock koelers. (Maar ik ging me gaandeweg wel aan het geluid van dat ding ergeren, bedenk ik me...).

Afijn, nu eerst maar 'ns aan CPU-koeling puzzelen dan. Een AIO zou wel moeten passen, als ik een SFX voeding gebruik (dus geen SFX-L).

@martyw @Uszka

@Woezik De kast ondersteund alleen Mini-ITX borden.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Boxed wordt sinds de Ryzen 7000 series niet meer geleverd met koelers. Die zul je dus los moeten kopen.
In het algemeen denk ik dat je voor jouw gebruik best wel een overkill systeem koopt. Sowieso is er wel wat te besparen:
uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI prima moederbord met PCIe 5.0
uitvoering: Sapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB prima kaart met 16GB vram
uitvoering: Corsair RM750e (2025) Zwart Ruim voldoende voeding en €80 goedkoper. Kan zelfs eventueel nog naar 650W

Daarnaast is dan de vraag of de CPU echt zo stevig moet zijn voor af en toe wat cad. Ik zou zelf ook daar gewoon lekker voor een uitvoering: AMD Ryzen 5 9600X Boxed gaan denk ik, scheelt bijna €200.
Qua koeler is deze altijd prima en niet te duur: uitvoering: Arctic Freezer 36 (Black)

youtube.com/@hisrep

• Gwaihir
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:42:
In het algemeen denk ik dat je voor jouw gebruik best wel een overkill systeem koopt.
Mooi! In 't algemeen weet ik een pc op de een of andere manier toch regelmatig weer aan het werk te zetten / 't ding en mezelf te tergen. Dus voor waar ik alle dagen achter zit, heb ik graag marge.

Twee pc's terug was een zwaar workstation. Dat heb ik niet meer nodig. Maar van vorige PC heb ik altijd het gevoel gehouden wat te licht te zijn gegaan.
Sowieso is er wel wat te besparen:
uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI prima moederbord met PCIe 5.0
Geen SP/DIF. Dat is wel een must.
uitvoering: Corsair RM750e (2025) Zwart Ruim voldoende voeding en €80 goedkoper. Kan zelfs eventueel nog naar 650W
Gold. Da's no way. Minimaal platinum.
Daarnaast is dan de vraag of de CPU echt zo stevig moet zijn voor af en toe wat cad. Ik zou zelf ook daar gewoon lekker voor een uitvoering: AMD Ryzen 5 9600X Boxed gaan denk ik, scheelt bijna €200.
Qua koeler is deze altijd prima en niet te duur: uitvoering: Arctic Freezer 36 (Black)
Goede punten. In overweging. Ik merk dat ik het zéér onlogisch vind een CPU te kopen die veel goedkoper is dan de GPU. Ik moet toch de verhouding voor 'non-gaming' zien te vinden en leun daarbij zwaar op die BBG.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Punt is vooral dat tegenwoordig op de GPU het écht zware werk plaats vindt bij diverse productiviteitsdingen. Dit is trouwens nog wel een goede om mee te nemen: https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/

Misschien inderdaad dan toch voor de lichtste nvidia gaan die je zelf al had met 16GB. Dus je processor en GPU zijn eigenlijk al best prima.
Platinum voeding: uitvoering: Seasonic FOCUS GX ATX 3 (2024) 850W

Voor jouw gebruik zou ik het qua CPU echt wat minder stevig doen denk ik, tenzij dat CAD er af en toe echt serieus aan te gaat. Maar wat ik zo lees zal een processor van +- €20 echt prima voldoen.

youtube.com/@hisrep

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:30
Gwaihir schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:39:
Jullie zien dit dus als een 'zware' build? Interessant. Ik dacht dat ik met een 180W GPU zoveel warmteontwikkeling liet liggen t.o.v. wat er zoal aan GPU gebruikelijk is, dat een 55W 'extra' op de CPU nauwelijks wat voorstelt. In een 2x 80W Xeon kast had ik indertijd ook 'maar een paar fans' en stock koelers. (Maar ik ging me gaandeweg wel aan het geluid van dat ding ergeren, bedenk ik me...).
De warmte die de CPU produceert moet door de CPU koeler afgevoerd worden, de kast moet in staat zijn de totale warmte die in de kast geproduceerd wordt door alle componenten samen kwijt te raken. Een 180 Watt CPU heeft een hele zware luchtkoeler nodig, maar dat gaat niet in deze kleine kast, de radiator van de AIO blaast de warme lucht direct aan de bovenkant van de kast eruit.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik weet niet helemaal of ik het eens ben met dat zware luchtkoelers nodig zijn, de 9900 is inderdaad zeker een zware CPU maar het gebruik lijkt dat niet te zijn. Een Arctic Freezer is dan heus voldoende.

youtube.com/@hisrep

• Gwaihir
  • Niet online
Opmerkelijk! Ik zocht 'm geljk maar op voor Fusion, want daar werk ik momenteel mee. Die zegt eigenlijk hetzelfde: single threaded performance telt het zwaarst.
DeNachtwacht schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:29:
Ik weet niet helemaal of ik het eens ben met dat zware luchtkoelers nodig zijn, de 9900 is inderdaad zeker een zware CPU maar het gebruik lijkt dat niet te zijn. Een Arctic Freezer is dan heus voldoende.
Ik kan er inderdaad mee leven als 't ding 'met reden' zo nu en dan staat te blazen...

Voor zowel zo'n koeler als een AIO: komt dat compleet, of moet ik bijv. nog naar koelpasta, klemmetjes, o.i.d. omzien?

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 27-11-2025 11:32 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Koeler komt met koelpasta. Een AIO ook. Daarbij geldt wel ook weer dat ik daar zelf voor deze workflow niet zelf voor zou kiezen. Een AIO is nuttig als je flink lang constante load hebt op de CPU zoals tijdens renderen, maar niet voor af en toe. Bovendien is in het prijssegment onder de €100 een AIO vaak gewoon redelijk vergelijkbaar met een goede luchtkoeler en heb je onderaan de streep toch altijd meer onderdelen dus ook meer tweaken (je zal toch de pomp goed af moeten stellen enz.)

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1