Mijn vraag
Ik probeer Fedora 43 KDE Plasma op mijn OptiPlex 3020 SFF te zetten nadat Ubuntu 24.04.3 LTS ervoor had gekozen zichzelf te corrupten. Probleem is, Fedora kiest ervoor om niet mee te werken en wil niet opstarten naar de Live Session en gaat in plaats uitvallen nadat het een error geeft in de richting van "parse: command not found".
Ik heb het ook geprobeerd op mijn ThinkPad T495, maar dit geeft hetzelfde resultaat, incl. uitval.
Mijn vraag is, wat kan ik doen zodat die wél meewerkt?
Relevante software en hardware die ik gebruik
De OptiPlex:
- i5-4590
- 2x8GB DDR3 1600
- Quadro P620
- 500GB SATA SSD
- 2TB HDD
- Corrupte Ubuntu 24.04.3 LTS
Mijn ThinkPad T495:
- R5 PRO 3500U
- 8+16GB DDR4 2400
- Vega 8
- 512GB NVMe SSD
- W11 Pro
Andere PC die ik heb rondliggen (Mint PC):
- i7-4770
- 4x4GB DDR3 1600
- GTX TITAN X Maxwell
- Quadro P400
- 500GB SATA SSD
- 500GB HDD
- Mint Cinnamon 22.2
USBs gebruikt:
- 128GB Gen 3.2 SanDisk (Ventoy USB)
- 16GB Kingston op Gen 2.0 (denk ik) (Rufus slachtoffer)
Software gebruikt:
- Ventoy
- Rufus
- Fedora Media Writer
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Getest op meerdere USB sticks die werken
Deze twee USB sticks zijn verantwoordelijk voor meerdere OS-installaties, waaronder Windows, Mint en Ubuntu. De SanDisk is zelfs gebruikt voor OCLP, en de Kingston voor Proxmox en Lubuntu. De SanDisk draait op Ventoy, de Kingston krijgt .isos voorgeschoteld door Rufus.
- Checksum gedraaid op de Mint PC
Buitenom KDE Plasma, heb ik ook Workstation GNOME getest. Die .iso gaf een "OK" aan bij checksum via sha256sum in de Terminal van Mint Cinnamon, zoals aangegeven in de guide op de website. Dit lukte niet bij KDE Plasma, waarschijnlijk omdat ik andere stappen deed bij KDE Plasma dan bij Workstation.
- Getest op ander apparaat
Aldus mijn T495.
- Meerdere malen de .iso gedownload
Ik heb zo'n driemaal de .iso voor KDE Plasma gedownload. Tweemaal van de website zelf, eenmaal via torrent (Transmission op Mint). Ik heb eenmaal de .iso voor Workstation gedownload rechtstreeks van de website, omdat deze een "OK" aangaf.
- `nomodeset` kernel param geprobeerd
Dit hielp niet.
- Fedora Media Writer op de Kingston USB
Ik heb deze opdracht gegeven om een eigen image te downloaden. FMW zei dat de gedownloade image van Fedora 43 KDE Plasma corrupt was. Ik heb ook geprobeerd met 42 via dit, maar het deed niks nadat hij het downloadde.
- Zowel Legacy als UEFI getest op OptiPlex
Geen verschil.
- OptiPlex BIOS geüpdate van A13 naar A20
Ik wist niet dat die op zo'n oude BIOS draaide.
- Andere .isos getest op de Ventoy USB
Start prima op in Ubuntu 24.04.3 LTS en Mint XFCE 22.2.
Ik probeer Fedora 43 KDE Plasma op mijn OptiPlex 3020 SFF te zetten nadat Ubuntu 24.04.3 LTS ervoor had gekozen zichzelf te corrupten. Probleem is, Fedora kiest ervoor om niet mee te werken en wil niet opstarten naar de Live Session en gaat in plaats uitvallen nadat het een error geeft in de richting van "parse: command not found".
Ik heb het ook geprobeerd op mijn ThinkPad T495, maar dit geeft hetzelfde resultaat, incl. uitval.
Mijn vraag is, wat kan ik doen zodat die wél meewerkt?
Relevante software en hardware die ik gebruik
De OptiPlex:
- i5-4590
- 2x8GB DDR3 1600
- Quadro P620
- 500GB SATA SSD
- 2TB HDD
- Corrupte Ubuntu 24.04.3 LTS
Mijn ThinkPad T495:
- R5 PRO 3500U
- 8+16GB DDR4 2400
- Vega 8
- 512GB NVMe SSD
- W11 Pro
Andere PC die ik heb rondliggen (Mint PC):
- i7-4770
- 4x4GB DDR3 1600
- GTX TITAN X Maxwell
- Quadro P400
- 500GB SATA SSD
- 500GB HDD
- Mint Cinnamon 22.2
USBs gebruikt:
- 128GB Gen 3.2 SanDisk (Ventoy USB)
- 16GB Kingston op Gen 2.0 (denk ik) (Rufus slachtoffer)
Software gebruikt:
- Ventoy
- Rufus
- Fedora Media Writer
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Getest op meerdere USB sticks die werken
Deze twee USB sticks zijn verantwoordelijk voor meerdere OS-installaties, waaronder Windows, Mint en Ubuntu. De SanDisk is zelfs gebruikt voor OCLP, en de Kingston voor Proxmox en Lubuntu. De SanDisk draait op Ventoy, de Kingston krijgt .isos voorgeschoteld door Rufus.
- Checksum gedraaid op de Mint PC
Buitenom KDE Plasma, heb ik ook Workstation GNOME getest. Die .iso gaf een "OK" aan bij checksum via sha256sum in de Terminal van Mint Cinnamon, zoals aangegeven in de guide op de website. Dit lukte niet bij KDE Plasma, waarschijnlijk omdat ik andere stappen deed bij KDE Plasma dan bij Workstation.
- Getest op ander apparaat
Aldus mijn T495.
- Meerdere malen de .iso gedownload
Ik heb zo'n driemaal de .iso voor KDE Plasma gedownload. Tweemaal van de website zelf, eenmaal via torrent (Transmission op Mint). Ik heb eenmaal de .iso voor Workstation gedownload rechtstreeks van de website, omdat deze een "OK" aangaf.
- `nomodeset` kernel param geprobeerd
Dit hielp niet.
- Fedora Media Writer op de Kingston USB
Ik heb deze opdracht gegeven om een eigen image te downloaden. FMW zei dat de gedownloade image van Fedora 43 KDE Plasma corrupt was. Ik heb ook geprobeerd met 42 via dit, maar het deed niks nadat hij het downloadde.
- Zowel Legacy als UEFI getest op OptiPlex
Geen verschil.
- OptiPlex BIOS geüpdate van A13 naar A20
Ik wist niet dat die op zo'n oude BIOS draaide.
- Andere .isos getest op de Ventoy USB
Start prima op in Ubuntu 24.04.3 LTS en Mint XFCE 22.2.
De Échte Vanpuffelen