Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fedora 43 wil niet installeren op OptiPlex 3020 SFF

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RealVanpuffelen
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 28-11 11:32

RealVanpuffelen

Embedded DisplayPort

Topicstarter
Mijn vraag
Ik probeer Fedora 43 KDE Plasma op mijn OptiPlex 3020 SFF te zetten nadat Ubuntu 24.04.3 LTS ervoor had gekozen zichzelf te corrupten. Probleem is, Fedora kiest ervoor om niet mee te werken en wil niet opstarten naar de Live Session en gaat in plaats uitvallen nadat het een error geeft in de richting van "parse: command not found".
Ik heb het ook geprobeerd op mijn ThinkPad T495, maar dit geeft hetzelfde resultaat, incl. uitval.

Mijn vraag is, wat kan ik doen zodat die wél meewerkt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
De OptiPlex:
- i5-4590
- 2x8GB DDR3 1600
- Quadro P620
- 500GB SATA SSD
- 2TB HDD
- Corrupte Ubuntu 24.04.3 LTS :henk

Mijn ThinkPad T495:
- R5 PRO 3500U
- 8+16GB DDR4 2400
- Vega 8
- 512GB NVMe SSD
- W11 Pro

Andere PC die ik heb rondliggen (Mint PC):
- i7-4770
- 4x4GB DDR3 1600
- GTX TITAN X Maxwell
- Quadro P400
- 500GB SATA SSD
- 500GB HDD
- Mint Cinnamon 22.2

USBs gebruikt:
- 128GB Gen 3.2 SanDisk (Ventoy USB)
- 16GB Kingston op Gen 2.0 (denk ik) (Rufus slachtoffer)

Software gebruikt:
- Ventoy
- Rufus
- Fedora Media Writer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Getest op meerdere USB sticks die werken
Deze twee USB sticks zijn verantwoordelijk voor meerdere OS-installaties, waaronder Windows, Mint en Ubuntu. De SanDisk is zelfs gebruikt voor OCLP, en de Kingston voor Proxmox en Lubuntu. De SanDisk draait op Ventoy, de Kingston krijgt .isos voorgeschoteld door Rufus.

- Checksum gedraaid op de Mint PC
Buitenom KDE Plasma, heb ik ook Workstation GNOME getest. Die .iso gaf een "OK" aan bij checksum via sha256sum in de Terminal van Mint Cinnamon, zoals aangegeven in de guide op de website. Dit lukte niet bij KDE Plasma, waarschijnlijk omdat ik andere stappen deed bij KDE Plasma dan bij Workstation.

- Getest op ander apparaat
Aldus mijn T495.

- Meerdere malen de .iso gedownload
Ik heb zo'n driemaal de .iso voor KDE Plasma gedownload. Tweemaal van de website zelf, eenmaal via torrent (Transmission op Mint). Ik heb eenmaal de .iso voor Workstation gedownload rechtstreeks van de website, omdat deze een "OK" aangaf.

- `nomodeset` kernel param geprobeerd
Dit hielp niet. :(

- Fedora Media Writer op de Kingston USB
Ik heb deze opdracht gegeven om een eigen image te downloaden. FMW zei dat de gedownloade image van Fedora 43 KDE Plasma corrupt was. Ik heb ook geprobeerd met 42 via dit, maar het deed niks nadat hij het downloadde.

- Zowel Legacy als UEFI getest op OptiPlex
Geen verschil.

- OptiPlex BIOS geüpdate van A13 naar A20
Ik wist niet dat die op zo'n oude BIOS draaide. 7(8)7

- Andere .isos getest op de Ventoy USB
Start prima op in Ubuntu 24.04.3 LTS en Mint XFCE 22.2.

De Échte Vanpuffelen

Beste antwoord (via RealVanpuffelen op 26-11-2025 22:13)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Fedora 43 is nogal bleeding edge, dus dat is altijd spannend zo kort na release.

Zou je een andere DE kunnen proberen?

Anders kun je nog Fedora 42 proberen en die upgraden naar 43. Wellicht is er inmiddels een update package voor dit issue uitgebracht of in ontwikkeling die nog niet in de installer zit.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Fedora 43 is nogal bleeding edge, dus dat is altijd spannend zo kort na release.

Anders kun je nog Fedora 42 proberen en die upgraden naar 43. Wellicht is er inmiddels een update package voor dit issue uitgebracht of in ontwikkeling die nog niet in de installer zit.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:36

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het feit dat het aangeeft niet de checksum te kunnen valideren zegt eigenlijk al genoeg. Download eens de ISO zelf en check daarvan de checksum. Als die overeenkomt, kan je met het dd commando de ISO naar de stick schrijven (doe dus de device node van de stick, niet de eventuele partitie die erop staat).

Wat deed 'Workstation' eigenlijk toen je die probeerde te starten na het schrijven op stick? Of heb je die alleen gedownload en verders niks mee gedaan?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• RealVanpuffelen

RealVanpuffelen

Embedded DisplayPort

Topicstarter
nelizmastr schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:33:

Ik wou 42 proberen via FMW, maar deze liep vast voor één of ander reden bij het schrijven naar mijn Kingston USB. Ik heb nog niet de .isos geprobeerd te downloaden via torrent of iets. FF kijken of hij nu wel meewerkt via FMW, maar ik hoop dat ik dit werkend krijg via .iso.

[ Voor 6% gewijzigd door RealVanpuffelen op 26-11-2025 21:59 ]

De Échte Vanpuffelen

• RealVanpuffelen

RealVanpuffelen

Embedded DisplayPort

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:37:
Het feit dat het aangeeft niet de checksum te kunnen valideren zegt eigenlijk al genoeg. Download eens de ISO zelf en check daarvan de checksum. Als die overeenkomt, kan je met het dd commando de ISO naar de stick schrijven (doe dus de device node van de stick, niet de eventuele partitie die erop staat).

Wat deed 'Workstation' eigenlijk toen je die probeerde te starten na het schrijven op stick? Of heb je die alleen gedownload en verders niks mee gedaan?
De validatie komt omdat hij telkens de file niet kon vinden, waarschijnlijk omdat ik "~/Downloads/" voor de namen toevoegde i.p.v. `cd ~/Downloads/` en dan de commando draaien. De tweede heb ik gedaan bij Workstation.

Workstation heb ik gedownload en getest via Ventoy. Rufus nog niet. Op beide apparaten deed die hetzelfde.

De Échte Vanpuffelen

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Probeer deze eens, https://mirror.nl.leasewe...op-Live-43-1.6.x86_64.iso

Maar zelfs qemu/kvm komt het onstabiel over kwa installer.
Dus misschien de Gnome versie installeren en dan KDE er naast en KDE daarna als default gebruiken.

ICE ICE Baby

• RealVanpuffelen

RealVanpuffelen

Embedded DisplayPort

Topicstarter
djmuggs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:02:
Probeer deze eens, https://mirror.nl.leasewe...op-Live-43-1.6.x86_64.iso

Maar zelfs qemu/kvm komt het onstabiel over kwa installer.
Dus misschien de Gnome versie installeren en dan KDE er naast en KDE daarna als default gebruiken.
Nog nooit eerder DE gewisseld met Linux, dus ik denk dat ik het laat als een last resort. Hopen dat @nelizmastrs idee om 42 te proberen werkt.

De Échte Vanpuffelen

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

DE wisselen is vrij makkelijk, gewoon dnf install @kde-desktop.
Daarna uitloggen of beter een reboot, bij inlogscherm voor KDE kiezen.

Don't be scared, learn and live a little bit :)

[ Voor 16% gewijzigd door djmuggs op 26-11-2025 22:13 ]

ICE ICE Baby

• RealVanpuffelen

RealVanpuffelen

Embedded DisplayPort

Topicstarter
Ok, zo te zien werkt Fedora 42 via FMW. Ik kom in de Live én de installer. @nelizmastr, dankjewel. Hiermee kan ik voorlopig opschieten!

De Échte Vanpuffelen

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

RealVanpuffelen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:13:
Ok, zo te zien werkt Fedora 42 via FMW. Ik kom in de Live én de installer. @nelizmastr, dankjewel. Hiermee kan ik voorlopig opschieten!
Mooi dat F42 wel werkt kwa installer.
Daarna even de Dist upgrade guide volgen :)

Ohwjah, deze PC is begonnen als F39 desktop en intussen F43.
Intussen mobo, cpu en amd gpu vervangen met zelfde NVME zonder enige pijn.
Linux is simply lovely

[ Voor 10% gewijzigd door djmuggs op 26-11-2025 22:21 ]

ICE ICE Baby

• RealVanpuffelen

RealVanpuffelen

Embedded DisplayPort

Topicstarter
djmuggs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:15:
[...]

Mooi dat F42 wel werkt kwa installer.
Daarna even de Dist upgrade guide volgen :)

Ohwjah, deze PC is begonnen als F39 desktop en intussen F43.
Intussen mobo, cpu en amd gpu vervangen met zelfde NVME zonder enige pijn.
Linux is simply lovely
Zekers. Ik ben begonnen met Mint XFCE op een HDD op diezelfde OptiPlex (een WD Green nogwel!) en ben langzamerhand dat ding aan het upgraden als Linux projectje. Het werd tijd dat ik een nieuw vorkje van Linux ging proberen dat niet onder Ubuntu zat.

De Échte Vanpuffelen

Pagina: 1