Spouwmuur isoleren met voorzetwand - Ubakus check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tinus97
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-12 13:36
Hallo allemaal,

Ik las hier op het forum een aantal topics over gevelisolatie en kwam zo ook de Ubakus tool tegen. Ik ben hier even met aan het stoeien geweest maar wil toch graag checken of ik het bij het juiste eind heb.

Ik ben bezig met renoveren van een jaren '30 woning. Deze woning heeft grotendeels een steensmuur zonder enkele isolatie. Mijn plan was om hier voorzetwanden voor te plaatsen, 2-3cm luchtspouw en daarachter 15cm steenwol. Zie opbouw ook hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dk4Jr_ZITOLnBoYDEbyVZNMzwV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2h0pTBjiFHSGF937qSKQXDU5.png?f=fotoalbum_large

Nu is in het verleden een deel van de woning uitgebouwd, en hier is destijds een spouwmuur gekoppeld aan de steensmuur van het originele huis. Deze spouw is deels gevuld met 50mm minerale wol, maar om het helemaal chaotisch te maken zie ik nu in de achtergevel ander materiaal, en hier is de spouw ook dikker. Heb wat op internet gezocht en wat ik terugvind lijkt de vulling aan de achterzijde op UreumFormaldehyde schuim.

Nu was mijn idee om deze gevels aan de binnezijde gelijk te trekken met de steensmuur. Om niet teveel ruimte te verliezen wil ik hier dan PIR platen voor maken, om met vergelijkbare (of iets betere) Rc waarde te eindigen dan de steensmuur met 15cm steenwol. Echter werd ik gewaarschuwd dat dit vochtproblemen kan opleveren.

Nu ben ik hiermee dus aan het stoeien geweest, en volgens onderstaande opbouwen in Ubakus zie ik geen melding van potentiele problemen.
- Kan iemand bevestigen dat onderstaande opbouw prima kan zonder risico op vochtvorming in de binnenschil?
- Wat is daarbij nog het risico voor vocht in de originele spouwmuur? Deze is namelijk niet geventileerd voor zover ik kan terugvinden (in de steens muur wil ik stootvoegen doorboren en bijenbekjes plaatsen, deze zie ik niet in de huidige spouwmuur).
- Uiteraard zijn overige tips en ideeën ook van harte welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jQn8f5CAKAZli4WbnMA0di8kNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eTkKuiAvTEnA5NXx0gr9Tg1x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SepqFpcOr3TUkoBbB7VXUAn5J2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R9np5Lo44ug1ZXceFOE9hxRR.png?f=fotoalbum_large

Hoop dat bovenstaand een beetje duidelijk is.

Alle reacties

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:56
Stootvoegen in het buitenblad doorboren heeft alleen zin als er ruimte is tussen de spouwisolatie en de binnenkant van het buitenblad. Die ruimte kun je ventileren maar is niet per se nodig. Het meeste vocht verdwijnt naar buiten door de capilaire werking van het metselwerk en verdampt vervolgens.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:06
je kunt nog overwegen je materiaalkeuze aan te passen naar houtvezelplaat, dat geeft je wat meer speelruimte als er toch ergens wat vocht zit en het hout je zomerwarmte beter tegen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Tinus97
Jan Workum schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:00:
Stootvoegen in het buitenblad doorboren heeft alleen zin als er ruimte is tussen de spouwisolatie en de binnenkant van het buitenblad. Die ruimte kun je ventileren maar is niet per se nodig. Het meeste vocht verdwijnt naar buiten door de capilaire werking van het metselwerk en verdampt vervolgens.
Maar door die capilaire werking zou het vocht ook juist naar binnen kunnen trekken (waar je het niet wilt), of zie ik dat verkeerd?

Waar ik bang voor ben is dat de originele spouwmuur (dus waar de Minerale wol of UreumFormaldehyde zit) niet warm genoeg wordt om het water hier nog te laten verdwijnen, ofwel dat het vocht misschien ophoopt tussen de binnenmuur en de nieuw te plaatsen PIR, wat daar mogelijk voor rottigheid zorgt.

[ Voor 21% gewijzigd door Tinus97 op 05-12-2025 10:55 ]

• Tinus97
No Hands schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 07:05:
je kunt nog overwegen je materiaalkeuze aan te passen naar houtvezelplaat, dat geeft je wat meer speelruimte als er toch ergens wat vocht zit en het hout je zomerwarmte beter tegen.
Deze zou je dan plaatsen aan de binnenzijde in plaats van de PIR plaat van plaatje 2 & 3 uit mijn originele post? Met als voordeel dat het ademend is lees ik op internet en dus vocht wat eventueel ontstaat tussen de binnenmuur en de houtvezelplaat kan ontsnappen.

Dat zou kunnen, maar zie dat de isolerende werking van die platen wel aanzienlijk minder is, dus heeft niet mijn voorkeur.

Maar begrijp ik goed dat in de basis het originele idee met de PIR platen niet per see uit den boze is?

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:56
Tinus97 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:45:
[...]

Maar door die capilaire werking zou het vocht ook juist naar binnen kunnen trekken (waar je het niet wilt), of zie ik dat verkeerd?

Waar ik bang voor ben is dat de originele spouwmuur (dus waar de Minerale wol of UreumFormaldehyde zit) niet warm genoeg wordt om het water hier nog te laten verdwijnen, ofwel dat het vocht misschien ophoopt tussen de binnenmuur en de nieuw te plaatsen PIR, wat daar mogelijk voor rottigheid zorgt.
Met het doorboren van stootvoegen verbeter je die situatie niet tenzij er zoals ik schreef ventilatieruimte is tussen het buitenblad en spouwisolatie. Als de spouw geheel gevuld is met isolatie is er sowieso geen ventilatie mogelijk.
Of je rottigheid kunt verwachten: als een buitenblad nat wordt door regen wordt het aan de binnenzijde uiteraard vochtiger maar droogt ook weer via de buitenzijde. Als het een muur is pal op de regen/wind kant staat hoeft het zelfs geen problemen op te leveren mits het metselwerk in goede staat is, dus geen scheuren en loszittende voegen.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Tinus97
Jan Workum schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:12:
[...]

Met het doorboren van stootvoegen verbeter je die situatie niet tenzij er zoals ik schreef ventilatieruimte is tussen het buitenblad en spouwisolatie. Als de spouw geheel gevuld is met isolatie is er sowieso geen ventilatie mogelijk.
Of je rottigheid kunt verwachten: als een buitenblad nat wordt door regen wordt het aan de binnenzijde uiteraard vochtiger maar droogt ook weer via de buitenzijde. Als het een muur is pal op de regen/wind kant staat hoeft het zelfs geen problemen op te leveren mits het metselwerk in goede staat is, dus geen scheuren en loszittende voegen.
Oké helder, dankjewel voor de feedback. De stootvoegen doorboren van het deel waar reeds spouwmuur in zit was ik ook niet van plan, ik was wel verbaasd dat dit er niet in zat, en begrijp nu waarom. Het metsel- en voegwerk van dit deel verkeerd nog wel in goede staat, dus voor vocht van buitenaf hoef ik dan niet bang te zijn. Wat nieuws geleerd, dankjewel!

Ik heb ook nog wat verder op internet zitten lezen, en begrijp dus (in combinatie me de post van No Hands), dat er twee opties zijn:
1. isoleren met PIR, in dat geval een goede dampdichte folie aan de warme zijde verwerken, en zeker weten dat er geen lekkages zijn waardoor mogelijk vocht achter de isolatie terecht komt, omdat dit niet gemakkelijker weg zal gaan daar. (goede isolatie maar hoog risico met vocht)
2. isoleren met een dampdoorlatend isolatiemateriaal (bijv. houtvezelplaat) in combinatie met een dampdoorlatende folie aan de warme zijde, zodat eventueel vocht dat achter de isolatie komt nog weer weg kan dampen naar binnen. (mindere isolatie, maar lager risico met vocht)

Voor beide opties kan ik dan het beste de isolatie direct tegen de binnenmuur bevestigen (zonder extra toepassing van folie tussen de binnenmuur en isolatie o.i.d.?).
Pagina: 1