Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

M30x1,5 vloerverwarming monitor - Zonder wax, niet-thermisch

Pagina: 1
Acties:

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik loop al een tijdje met het idee rond om de vloerverwarming te automatiseren. Nu heb ik daar een tijdje geleden wat "servomotoren" voor gekocht: Dat bleken geen servomotoren te zijn, maar thermische motoren; Ze werken met een soort wax die opwarmt, waardoor het uitzet, waardoor het ventiel open of dicht wordt gestuurd.

Het kost uiteraard stroom om dat te doen: 2W, de betere modellen hebben een rating van 1W. Maar ik vind het toch wel onaantrekkelijk klinken om de halve winter 1W te verbruiken per groep die dicht staat, om wat voor reden dan ook.

Zie hier dan ook het betere alternatief: https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00540 De motor die daadwerkelijk ronddraait en op die manier het pinnetje indrukt / loslaat. Dat betekent dus enkel stroomverbruik bij het draaien en vanaf dan weer 0W.
Echter, die motoren zijn a) bedoeld voor Itho Daalderop spulletjes, b) het is mij onbekend hoeveel volt ze nodig hebben en c) ze passen niet standaard op een willekeurige vloerverwarming verdeler, al zou je er met een 3D printer adapters voor kunnen maken.

Nu zat ik dus te denken, gezien zo'n Itho Daalderop-achtige motor zo lastig te vinden is (uberhaupt, maar ook voor een acceptabele prijs en niet i.c.m. de verdeler, want ik heb al een verdeler): Wat is het mechanisme nou eigenlijk? Er moet een pinnetje worden ingedrukt en dat zal met een bepaalde kracht moeten.

Is er niet een manier om dit te doen zonder die thermische motoren en zonder die Itho oplossing? M.a.w.: Is er een elektronica component die zoiets doet? Eventueel aan te sturen met een ESP32 of iets gelijkaardigs?

Ik heb zelf al wat gezocht, maar ik vind echt alléén maar thermische motoren en dan dus de Itho Daalderop oplossing.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zet hem even naar duurzame energie en domotica, daar is dit net even wat beter op zijn plek.

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-11 15:10
https://climatecontrol.im...-nl/product/ta-slider-160

Denk dat je zoiets zoekt, geen idee wat de prijzen doen maar deze zijn niet thermisch

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@BadConnection De bruto prijs bij Rensa (€125) geeft heel erg weinig hoop...

Of je gaat werken met een 2-weg klep in de leiding die je met een actuator gaat bedienen. Relais aansturen met een esp gaat vast lukken.

Of slimme radiatorknoppen. Die zijn meestal ook M30x1.5. Op Ali ook in Zigbee te vinden... maar die heb ik zelf niet getest

(Ik had genoeg gezocht en niet de juiste termen gevonden, uiteindelijk de Watts CX22's maar voor lief genomen... ja dat doet 8W, maar die 8W kost wel heel veel jaar minder dan de dure alternatieve oplossingen)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
Waarom zou je tegen de 1000€ uit gaan geven voor een paar Watt?
Stel je zou alle groepen dicht laten staan het hele jaar door kost dit 18euro aan elektra. Dat is worst case dus.
Ik zou de besparingen in je woning in andere zaken zoeken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ronald
  • Nu online
@Jim423 Mijn CX22's zijn NC, dus verbruiken alleen als ze open zijn.

Misschien eens de smart plug er tussen prikken om te zien wat ze daadwerkelijk doen zodra ze helemaal 'open' staan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:27
als je groep dicht staat geen sturing op klep nodig dus geen spanning op de klep verbruik dus o. Dus alleen verbruik als je de klep stuurt lijkt me toch op jaar basis wel mee vallen. Of iets heel duur zoeken wat je na 25 jaar terug verdient hebt. Je moet wel NC klep nemen niet NO klep.

• Tanuki
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:34:
@BadConnection De bruto prijs bij Rensa (€125) geeft heel erg weinig hoop...

Of je gaat werken met een 2-weg klep in de leiding die je met een actuator gaat bedienen. Relais aansturen met een esp gaat vast lukken.

Of slimme radiatorknoppen. Die zijn meestal ook M30x1.5. Op Ali ook in Zigbee te vinden... maar die heb ik zelf niet getest

(Ik had genoeg gezocht en niet de juiste termen gevonden, uiteindelijk de Watts CX22's maar voor lief genomen... ja dat doet 8W, maar die 8W kost wel heel veel jaar minder dan de dure alternatieve oplossingen)
Ik zou inderdaad wel per vloerverwarming groep (bijvoorbeeld) een actuator in de leiding kunnen monteren, zodat de groep eventueel alsnog dicht gedraaid kan worden.
Radiatorknoppen nog niet naar gekeken, dank daarvoor! Misschien zit er daar toevallig een bij die niet met wax o.i.d. werkt. :)

Ik heb zojuist de watts cx22 opgezocht. Die zijn 1,8W. Dat zou dan met 4-5 groepen inderdaad uit komen op ~8W denk ik. Inderdaad, voor de prijs is dat prima. Ik heb zelf de Mohlenhoff actuators, die zijn nog ietsje zuiniger, met <1W verbruik als de actuator "aan" staat. Ze worden wel heel warm. Dus het voelt inefficiënt.
Jim423 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:04:
Waarom zou je tegen de 1000€ uit gaan geven voor een paar Watt?
Stel je zou alle groepen dicht laten staan het hele jaar door kost dit 18euro aan elektra. Dat is worst case dus.
Ik zou de besparingen in je woning in andere zaken zoeken.
Wie heeft het over €1000 uitgeven voor een paar watt? De hele reden van dit topic is dat ik dat juist niet wil doen. 8)7 Ik hoopte met dit topic wat tweakers te vinden, zoals bijvoorbeeld @Ronald , die dit al eens eerder hebben bekeken. En misschien met een oplossing komen waar ik nog niet aan had gedacht.

Ik ben niet per se op zoek naar besparing, maar een manier om dit efficiënt te maken. Zodat ik niet opnieuw voor in totaal 20+ groepen 1-2 watt per groep toevoeg aan het standbyverbruik van het huis.
Dat is overigens wel wat meer dan €18 op jaarbasis.

Op dit moment kan ik mijn groepen nog niet open / dicht draaien. Nouja, dat kan wel, als ik de NC actuators die ik nu heb aansluit. Maar dat is om meerdere redenen onhandig. Stroomverbruik, maar ook de grote kans dat er teveel (al dan niet per ongeluk) dicht staan, aka, geen stroom hebben, waardoor de wp in storing zal schieten.
andre208 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:15:
als je groep dicht staat geen sturing op klep nodig dus geen spanning op de klep verbruik dus o. Dus alleen verbruik als je de klep stuurt lijkt me toch op jaar basis wel mee vallen. Of iets heel duur zoeken wat je na 25 jaar terug verdient hebt. Je moet wel NC klep nemen niet NO klep.
Nadeel is dat die 20+ groepen in de winter dan wel allemaal sturing nodig hebben en dus 1-2 watt per stuk verbruiken om open te staan. Tegen dat geringe beetje warmte dat ze dan extra afgeven doordat de knop opwarmt. :+

Ik heb op dit moment juist NC kleppen, maar dat blijkt helemaal niet handig te zijn. NO is veel wenselijker, want doorgaans heb je de groepen liever open dan dicht staan. De wp gaat ook elke dag even water circuleren in het systeem, zodat de pomp niet vastloopt. Dan is het ook onhandig als alle kleppen dicht staan.

Juist met een warmtepomp is NO dus beter. Misschien is NC beter met een cv ketel?

En je zegt dat ik iets duurs moet gaan zoeken om het na 25 jaar terug te verdienen... Nogmaals: dat was juist niet de intentie van dit topic. 8)7 Waarom zou ik dat willen?
Ik ben juist op zoek naar de "minder makkelijke" oplossing, want blijkbaar is thermisch / wax de easy fix hiervoor. Maar wel een oplossing met een veel lager stroomverbruik en ik hoop dus net zo betaalbaar als de thermische variant.
Ik heb nergens gezegd dat ik graag een dure oplossing wil als het maar minder stroom verbruikt.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Ronald
  • Nu online
@Tanuki Slimme radiatorknoppen zijn meestal op batterij... die gaan dus zeker geen 2W in was staan proppen. De Watts knoppen (kost duur) zijn servomotoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSlMl9GDmMx-Xa8GxFC9Obn_PmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Iq59Qr9DgNzRxSWNXulGSkF.png?f=fotoalbum_large

Ik heb even een smart plug van elders gepakt... Dit is verbruik van de gehele Watts zonecontroller met 4 CX22's

Niet best ;-)

• Tanuki
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:08:
@Tanuki Slimme radiatorknoppen zijn meestal op batterij... die gaan dus zeker geen 2W in was staan proppen. De Watts knoppen (kost duur) zijn servomotoren.

[Afbeelding]

Ik heb even een smart plug van elders gepakt... Dit is verbruik van de gehele Watts zonecontroller met 4 CX22's

Niet best ;-)
Jeetje, minimaal 13W per uur, continue. Je kunt stellen dat 13W "verwaarloosbaar" is en dat het maar in bepaalde periodes van het jaar speelt, maar ik vind het met 13W per uur voor 4 actuators toch wel de moeite waard om niet zomaar NO actuators aan te schaffen het stroomverbruik voor lief te nemen.

Nuttig inzicht, dank je wel!

Ik ga eens wat slimme radiator knoppen bekijken. Je kunt ze natuurlijk, naast met batterijen, ook voeden met bijvoorbeeld een 5V uit een adapter o.i.d.

• Ronald
  • Nu online
Sja, het is inderdaad wat idioot... maar het werkt en geen zin er nu nog een hoop werk in te steken om een handje euro per jaar te besparen.

Probeer "Gemotoriseerde Kogelklep" eens in je favoriete zoekmachine ;-)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tanuki schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:41:
[...]

Juist met een warmtepomp is NO dus beter. Misschien is NC beter met een cv ketel?
Ik heb ze gewoon allebei en heb een 'default' en dan verbruikt het niks.

Qua aansturing heb ik een relais per motor die zowel NO als NC aanstuurt. Ik heb al mijn motoren met 3 aderige kabel/connector aangesloten.

Dus voor het idee:
Pin 1 is nul/min/neutraal
Pin 2 is actief bij Open
Pin 3 is actief bij Close

De NC zijn aangesloten op 1 & 2, de NO zijn aangesloten op 1 & 3. (In de connector)
Vanaf het relais loopt dus een 3 aderige kabel naar een connector vlak bij de motor.

Dus ik kan elk moment switchen tussen NO & NC, gewoon de motor vervangen, hoef niks om te zetten oid.
Pagina: 1