Decibel vergelijking fan's

Pagina: 1
Acties:

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024
Ik ben van plan om een nieuwe CPU cooler te gaan kopen, want ik wordt gek van mijn ik-doe-een-stofzuiger-na SuperOrb.
Ik zet te denken aan een goedkope Coolermaster Heatsink met een 80 mm fan erop. Nou had ik dit tabelletje al gevonden:
http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans80-120.htm
Maar hoe weet ik nou wat er klopt van die waarden, al die getallen zijn door de producenten zelf opgegeven en die zullen wel allemaal andere meetmethodes hebben.

Ik zat bijv. te denken aan de Papst 8412 NGML die geeft 26,5 CFM @ 19 dB(A), is dat nou veel stiller dan mijn SuperOrb?

Dus weet iemand nog een verglijkingstest van fans/coolers waarbij ook het db(A) gemeten wordt (het liefst ook met de SuperOrb erin zodat ik kan vergelijken).
Ik had dit al gevonden:
http://www.sidewindercomputers.com/tecar.html
Een overzicht van fan's met geluidsopnames.

• Drama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-11-2024
Niet echt een tabel ik kan alleen zeggen dat als je een goede en stille cooler wilt dan kan ik je een silverado noise control aanraden. die kun je op 6, 8, 10 en 12v laten draaien en als je hem op 8v draait en je cpu is niet sneller dan 1500 Mhz dan garanderen ze een temp. van 15 graden boven de kamertemperatuur :) en geloof mij maar het werkt ook nog...
kijk maar op www.pc-world.de/produkte/silverado/

\0/

• te(X)en
Ja dat is wel leuk, maar dat ding kost meer dan 150,-
Vind ik eigenlijk een beetje veel.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:53
Op woensdag 19 september 2001 13:57 schreef te(X)en het volgende:
Ja dat is wel leuk, maar dat ding kost meer dan 150,-
Vind ik eigenlijk een beetje veel.
Die Papst cooler kost zo ongeveer 40/50 piek, maar dan heb je nog GEEN goeie heatsink... Is ook niet gratis, dus samen zit je dan ook aan zo'n 100 piek...

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:15

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik heb een koperen heatsink f40 bij breet. En daarop komt een Swiftkill voor een 80x80 fan f30 bij breet. En als fan neem ik een ys-tech ook f30 bij breet. (exact f100,-).

Een superorb heeft ongeveer 45 dBA volgens mij en 26 dBA hoor je bijna niet als je kast dicht is.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Kijk op www.7volts.com bij 'quiet', daar is een excel-tabel van (helaas alleen) 92mm fans. Je ziet ook dat de cfm niet exponentieel toeneemt tov de decibellen. Je kunt er vanuit gaan dat hoe groter de fan, hoe meer de cfm bij gelijke geluidsdruk.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:18
Op woensdag 19 september 2001 13:35 schreef Drama het volgende:
Niet echt een tabel ik kan alleen zeggen dat als je een goede en stille cooler wilt dan kan ik je een silverado noise control aanraden. die kun je op 6, 8, 10 en 12v laten draaien en als je hem op 8v draait en je cpu is niet sneller dan 1500 Mhz dan garanderen ze een temp. van 15 graden boven de kamertemperatuur :) en geloof mij maar het werkt ook nog...
kijk maar op www.pc-world.de/produkte/silverado/
hij koelt, hij is stil,
maar dit is DIK overdreven...
mijn proc (1400 amd) met silverado op 10 volt wordt 60 graden :D in mijn kamer is het trouwens niet 45 graden...

ps. misschien bedoelen ze de pentium 4?

• marteltor
Als je die fan wil kopen, mail me ff,
ik wil hem ook kopen, maar dan voor m`n voeding...
ik heb hem nog maar op 1 site gezien....
http://international1.farnell.com/Search/search4-frame.jhtml?_DARGS=%2Fcommon%2Fprodsearchform.jhtml

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

60 graden??? die van mij wordt volgens die gare sensor maar 43 graden. (nu nog zonder swiftkill, wel met 120x120 fan in de achterkant >:))

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:53
Op woensdag 19 september 2001 15:55 schreef Roman het volgende:
Ik heb een koperen heatsink f40 bij breet. En daarop komt een Swiftkill voor een 80x80 fan f30 bij breet. En als fan neem ik een ys-tech ook f30 bij breet. (exact f100,-).

Een superorb heeft ongeveer 45 dBA volgens mij en 26 dBA hoor je bijna niet als je kast dicht is.
Ja, die 26dBA is dus ALLEEN de FAN he, als er GEEN heatsink onder zit, maar als je die heatsink eronder zet geeft dat dus wel effe wat meer herrie, die lucht die door die heatsink heen raast, geeft het meeste geluid... Volgens mij... ;)

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Dat is niet helmaal zo, die fan van die superorb maakt zelf al een hoop herrie bij 6000 toeren.

Je moet dan een afstand tussen je fan en je heatsink zien te krijgen, je mag die fan er niet meteen opzetten. Elke goede koeler heeft dat, maar meestal maar 1 of 2mm. Met die swiftkill zit je op c.a. 2 cm. En zo'n 80x80 fan kun je dan op 3000 tot 4000 rp/m laten draaien. Scheelt een hoop.

• te(X)en
Op woensdag 19 september 2001 16:00 schreef marteltor het volgende:
Als je die fan wil kopen, mail me ff,
ik wil hem ook kopen, maar dan voor m`n voeding...
ik heb hem nog maar op 1 site gezien....
http://international1.farnell.com/Search/search4-frame.jhtml?_DARGS=%2Fcommon%2Fprodsearchform.jhtml
Uhm link werkt niet, maar bedoel je de Papst 8412 NGML of een andere?

En hij zal inderdaad wel wat meer herrie gaan maken dan 19 dBA, het is wel een van de stilste fans die er is (met een nog redelijke CFM) dus hij zal nog steeds wel stiller zijn dan mn SuperOrb. Toch?

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Ik heb vandaag mijn Papst 8412 NGL (12dBA) koelers (3 stuks) binnengekregen. Die zijn dus echt ULTIEM stil. Hoor je helemaal niet. En zijn keurig netjes afgemonteerd met plugje etc..

Informatique verkoopt ze gewoon (Silent Systems 8x8 fans)

Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• marteltor
Op woensdag 19 september 2001 16:00 schreef Roman het volgende:
60 graden??? die van mij wordt volgens die gare sensor maar 43 graden. (nu nog zonder swiftkill, wel met 120x120 fan in de achterkant >:))
Maar ik heb een aopen hq08 (slechte flow),
3 80mm fans (de goedkoopste, maar iets van 18 cfm op 12 volt, ik draai ze op 7), en ik draai altijd de koe
en m`n voltage staat rond 1.83 volt, kan dus nog wel iets lager

• marteltor
Op woensdag 19 september 2001 17:11 schreef te(X)en het volgende:

[..]

Uhm link werkt niet, maar bedoel je de Papst 8412 NGML of een andere?

En hij zal inderdaad wel wat meer herrie gaan maken dan 19 dBA, het is wel een van de stilste fans die er is (met een nog redelijke CFM) dus hij zal nog steeds wel stiller zijn dan mn SuperOrb. Toch?
ik bedoel de Papst 8412 NGML,
je moet ff naar: http://international1.farnell.com/NL/Welcome/welcome-frame-unregistered.jhtml gaan, en dan rechts zoeken op Papst 8412 NGML...
[zelf net ff getest, ze hebben de site veranderd. Normaal kwam er maar 1 searchresult, nu meer dan hondert :? )

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Op donderdag 20 september 2001 07:38 schreef marteltor het volgende:

[..]

Maar ik heb een aopen hq08 (slechte flow),
3 80mm fans (de goedkoopste, maar iets van 18 cfm op 12 volt, ik draai ze op 7), en ik draai altijd de koe
en m`n voltage staat rond 1.83 volt, kan dus nog wel iets lager
Zoiet heb ik wel, ja. Een die slecht flow heb ik nu niet meer... :) heb met een dremel er een gat in gemaakt en er een 120x120 fan erop gezet (past er net in) :) Ik zal nog wel wat foto's maken als mijn systeem af is. Met die Swiftkill.

• te(X)en
Op donderdag 20 september 2001 07:42 schreef marteltor het volgende:

[..]

ik bedoel de Papst 8412 NGML,
je moet ff naar: http://international1.farnell.com/NL/Welcome/welcome-frame-unregistered.jhtml gaan, en dan rechts zoeken op Papst 8412 NGML...
[zelf net ff getest, ze hebben de site veranderd. Normaal kwam er maar 1 searchresult, nu meer dan hondert :? )
Inderdaad zijn er weinig winkels die hem verkopen.
Ik ben nu trouwens ook aan het kijken naar de Papst 8412 NGMLV, dat is zo'n Variofan die geeft een CFM van 16 - 27 bij een dBA van 10 -19 (dus met een temp sensor).
Die is bij Farnell iets van F 51,-, dus bijna net zo duur als die andere.

Maar ik wacht nog even met bestellen tot na de HCC dagen, misschien is er daar ook wel iemand die ze verkoopt, anders kunnen we wel een inkoopactie hier beginnen :)

• Fault
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 16:43
Op donderdag 20 september 2001 01:45 schreef Dexter het volgende:
Ik heb vandaag mijn Papst 8412 NGL (12dBA) koelers (3 stuks) binnengekregen. Die zijn dus echt ULTIEM stil. Hoor je helemaal niet. En zijn keurig netjes afgemonteerd met plugje etc..

Informatique verkoopt ze gewoon (Silent Systems 8x8 fans)

Dex
Mag ik weten in wat voor kast je die fans hebt bevestigd? Ik wil namelijk ook heel graag een stiller systeem en mijn oog was ook gevallen op die fans bij informatique. Ik heb nu van die 'smart' 8x8 fans, maar die maken een behoorlijke herrie in mijn hq8 aopen kast. Dus misschien zijn die fans wel een oplossing, of misschien ligt het gewoon aan het ontwerp van de kast :r

Verwijderd

ik heb dus sinds een paar dagen een silverado en die is als m'n computer net is opgestart best stil maar naar een paar minuten gaat ie opeens een hoop meer lawaai produceren maar de rpm's blijven hetzelfde volgens MBM, heeft iemand anders hier ook last van?
Ik weet niet hoeveel lawaai een andere koeler maakt op een amd 1,4 maar ik had die silverado wel stiller verwacht voor het geld.

• marteltor
Op vrijdag 21 september 2001 02:43 schreef Levison het volgende:
ik heb dus sinds een paar dagen een silverado en die is als m'n computer net is opgestart best stil maar naar een paar minuten gaat ie opeens een hoop meer lawaai produceren maar de rpm's blijven hetzelfde volgens MBM, heeft iemand anders hier ook last van?
Ik weet niet hoeveel lawaai een andere koeler maakt op een amd 1,4 maar ik had die silverado wel stiller verwacht voor het geld.
weet je zeker dat het niet je voeding is?
want volgens mij is die silverado niet variabel.
En wat die andere papst fan, die 8412 NGMLV,
die is dus variabel. Houdt dat in dat je dat met de hand kan instellen, of dat ie temperatuur geregelt is? Ik heb liever met de hand...

• marteltor
om nog ff een antwoord te geven: je kan de Papst NGML bij comex sales bestellen voor 42 piek

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

1 ding aanraden... als je voor lang je pc wilt gebruiken (meer dan 3 jaar) dan geen koper..door aantasting etc... ik denk adt eidereen wel weet wat ik bedoel.. (tenzij die gelaagd is :) )

verder heb ik de noisecontrol besteld van silverado..en morgen zet ik em op men cpu (als ook men centjes binnen zijn)

dan kan ik ej zeggen dat ie goed is :P

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Pagina: 1