PS5 de moeite waard om te kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-01 15:21
Hallo forumleden,

Ik heb momenteel een Playstation 4 Pro en ben van plan de PlayStation 5 Slim Disc Edition te kopen. De Playstation heb ik nu zo'n 2 of 3 jaar en was een verademing nadat ik overgestapt was van de Playstation 3. Ik speel elke dag wel na mijn werk en in de weekenden.

Bij Bol kost de PlayStation 5 Slim Disc Edition momenteel 439,-. Kopen of wachten op de PS6? Wat denken jullie?

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:47
PS6 duurt minimaal nog wel 2 jaar zo niet langer plus tijdens launch waarschijnlijk eerste 2 jaar dan ook moeilijk verkrijgbaar. Tenzij wegens Ram/SSD tekorten dat de PS5 langer op de markt zal zijn denk aan Ps3/360 generatie die langer bleef dan de generatie ervoor en erna.

Als je nu een PS4 voor 2/3 jaar hebt kun je minstens net zolang een PS5 of zelfs langer hebben.

• Urbanized
Bedankt voor je reactie.

Denk je dat de games voor de PS6 ook op de PS5 gespeeld kunnen worden in de toekomst?

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Nee dat gaat niet, daarvoor koop je een PS6 namelijk.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:47
Urbanized schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:26:
Bedankt voor je reactie.

Denk je dat de games voor de PS6 ook op de PS5 gespeeld kunnen worden in de toekomst?
PS6 zal wel backwards compatible zijn. PS5 is dat ook.

• Urbanized
Psyonara schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:32:
[...]

PS6 zal wel backwards compatible zijn. PS5 is dat ook.
Ik denk dat ik dat bedoelde :)

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 23:02

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Nee is niet de moeite. (Mijn mening is gebaseerd op feit dat ik altijd een xbox heb).

De keuze moet je echt zelf maken o.b.v. zaken zoals ben je uitgekeken op de ps4, zijn er spellen die je graag wilt spelen die alleen op de ps5 te spelen zijn? Is het geld je waard? Weeg de voor- en nadelen af en neem een besluit.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:35
Sony heeft aangegeven dat de PS5 op de helft van z’n levenscyclus zit. Daar heb je dus echt nog jaren plezier van! De PS5 is een hele fijne upgrade vanaf de PS4. Zeer korte laadtijden en veel 60fps games.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:26

koboy

Heb een idee voor een icon

Je kunt ook nog net als ik doen: van de PS4pro naar de PS5pro (en daarna PS6pro).....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Urbanized
BadpunK schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:35:
Nee is niet de moeite. (Mijn mening is gebaseerd op feit dat ik altijd een xbox heb).

De keuze moet je echt zelf maken o.b.v. zaken zoals ben je uitgekeken op de ps4, zijn er spellen die je graag wilt spelen die alleen op de ps5 te spelen zijn? Is het geld je waard? Weeg de voor- en nadelen af en neem een besluit.
Ik ben niet echt uitgekeken op de PS4. Bij online gaming zoals FO76 heeft het wel langzame inlaadtijden en loop ik en beetje achter de feiten aan vergeleken met andere spelers. Vaak zijn zij al ingeladen (spawn) terwijl zij moeten wachten op mij. Ik was eigenlijk van plan om een SSD te kopen voor de PS4 maar dacht waarom niet gelijk een PS5 kopen? Er zullen vast ook wel spellen zijn die niet speelbaar zijn op de PS4. Sowieso de aankomende GTA6 in 2027.

• Urbanized
koboy schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:03:
Je kunt ook nog net als ik doen: van de PS4pro naar de PS5pro (en daarna PS6pro).....
Ik vind de PS5 Pro aan de dure kant voor wat het kan.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Als je nu nog een PS4 hebt is een PS5 echt wel een mooie upgrade. Veel sneller en moderner, en natuurlijk meer games om te spelen dan wel in een verbeterde vorm.
Ik zou inderdaad eerder een PS5 halen dan een SSD in de PS4 zetten.

Je kunt altijd wachten op die PS6 maar dat duurt nog wel een paar jaar, dan loop je GTA 6 mis etc.

PS5 Pro zou ik niet doen, daar ga je te weinig van merken als je nu nog niet uitgekeken bent op die PS4.

[ Voor 13% gewijzigd door dutchgio op 27-11-2025 09:05 ]

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 10:20

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

koboy schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:03:
En dat is precies wat ik ook gedaan heb. Ik ben ook erg blij met de PS5 Pro. Wat een vooruitgang in beeldkwaliteit... Hogwarts Legacy bijvoorbeeld, die ziet er verbluffend mooi uit. Ben nu bezig met Ratchet & Clank - Rift Apart.

[ Voor 5% gewijzigd door musiman op 27-11-2025 11:19 ]

Make music, not war

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-01 13:45

Major_ton

Shoot!

Als je praktisch elke dag aan het gamen bent, dan ga je echt wel blij worden van een PS5. Ik heb er eentje vanaf launch day en als 41 jarige vader van 2 dochters heb ik niet mega veel tijd om te gamen, maar ik zou dat dat ding voor geen goud willen missen. Een leuke (OLED) TV of monitor erbij doet wel wonderen.

Some infinities are bigger than others.

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:21
Als je elke dag er gebruik van maakt waarom heb je niet meteen een PS5 gekocht?
Anyway, PS6 duurt nog wel even dus als je het geld ervoor hebt zou ik het zeker doen en als je nog meer geld te besteden hebt misschien een PS5 Pro overwegen maar die is wel veel duurder.

• koboy

koboy

Urbanized schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:48:
[...]

Ik vind de PS5 Pro aan de dure kant voor wat het kan.
Het financiële gat tussen de ps4 regular en probead indertijd ook minder groot wat de twee makkelijker maakte. Ik ben van de ps3-phat-60Gb versie naar de PS4pro gegaan omdat mijn backlog een beetje over raakte en qua releases de ps3 een beetje over was.
De ps5pro kwam er omdat we onze dochter met haar Minecraft op haar kamer wilden hebben en omdat ze graag Empire of the Ants wilde hebben.

De ps5pro is gewoon de beste console ervaring die je op dit moment kunt kopen, en mijn verwachting is het er op door te kunnen halen tot halverwege de ps6 generatie (met de PS6pro dus).

De ps5pro wordt door velen hier neergesabeld, maar je hebt gewoon 30% meer fps. Dit zie je in hogere framerates maar ook in minder upscaling. De verbeteringen die mogelijk zijn op raytracing gebied zijn nog veel groter.
Het grootste pijnpunt voor de PS5pro zit in de prijs, maar ook de ps5slim is eigenlijk t.o.v. de release prijs jaren geleden nauwelijks gedaald. Oorzaak hiervan ligt gewoon in de AI bubbel, en zie je ook terug in prijzen voor PC componenten. RAM/SSD prijzen gaan momenteel door het dak omdat 1 of ander mafklapper/piramide bedrijf (mijn mening!) een heel groot deel van de productie heeft opgekocht.

Ikzelf zit niet te wachten op GTA 6, het is niet mij ding. Wel is mijn verwachting dat het qua consoles acceptabel draait op de ps5, lekker op de PS5pro en super op de ps6 wanneer die er is. Zou me niets verbazen als de ps6 uitgesteld wordt als die hele AI gekte blijft puur omdat de prijs te hoog zou worden. De RTX50xx super serie ligt om die reden ook al op het hakblok.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:19
Persoonlijk vind ik dit onzinnige vragen.

1. Je kan zelf nagaan wanneer de PS6 mogelijk op de markt komt en dus ook zelf beslissen of je zolang wilt wachten. Hoeven wij niet voor je te beslissen.
2. Wij kunnen niet in je portemonnee kijken. Wat is 439 euro voor jou? Moet je daar maanden voor sparen of heb je het elke maand over om over de balk te smijten? Ook dit kan je zelf beslissen.

Mijn vermoeden: je hebt eigenlijk al besloten die PS5 te kopen, maar je hebt van ons een soort van bevestiging nodig. Nou bij dezen: geef je zelf een leuk sinterkerst-cadeau en ga ervoor. Tenzij je het niet kan betalen...

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• Urbanized
dutchgio schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:05:
Als je nu nog een PS4 hebt is een PS5 echt wel een mooie upgrade. Veel sneller en moderner, en natuurlijk meer games om te spelen dan wel in een verbeterde vorm.
Ik zou inderdaad eerder een PS5 halen dan een SSD in de PS4 zetten.

Je kunt altijd wachten op die PS6 maar dat duurt nog wel een paar jaar, dan loop je GTA 6 mis etc.

PS5 Pro zou ik niet doen, daar ga je te weinig van merken als je nu nog niet uitgekeken bent op die PS4.
Ja, die paar jaar zijn wel te overbruggen. Ik koop sowieso niet direct de PS6 nadat die uitgekomen is. Wacht wel totdat die enigszins afgeprijsd is of op een Black Friday zoals nu het geval is met de PS5.

• Urbanized
Ollie_NL schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:20:
Als je elke dag er gebruik van maakt waarom heb je niet meteen een PS5 gekocht?
Anyway, PS6 duurt nog wel even dus als je het geld ervoor hebt zou ik het zeker doen en als je nog meer geld te besteden hebt misschien een PS5 Pro overwegen maar die is wel veel duurder.
Omdat ik het te duur vond destijds. Daarnaast was ik net overgestapt van PS3 naar PS4 Pro (tweedehands).

• Urbanized
koboy schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:30:
[...]

Het financiële gat tussen de ps4 regular en probead indertijd ook minder groot wat de twee makkelijker maakte. Ik ben van de ps3-phat-60Gb versie naar de PS4pro gegaan omdat mijn backlog een beetje over raakte en qua releases de ps3 een beetje over was.
De ps5pro kwam er omdat we onze dochter met haar Minecraft op haar kamer wilden hebben en omdat ze graag Empire of the Ants wilde hebben.

De ps5pro is gewoon de beste console ervaring die je op dit moment kunt kopen, en mijn verwachting is het er op door te kunnen halen tot halverwege de ps6 generatie (met de PS6pro dus).

De ps5pro wordt door velen hier neergesabeld, maar je hebt gewoon 30% meer fps. Dit zie je in hogere framerates maar ook in minder upscaling. De verbeteringen die mogelijk zijn op raytracing gebied zijn nog veel groter.
Het grootste pijnpunt voor de PS5pro zit in de prijs, maar ook de ps5slim is eigenlijk t.o.v. de release prijs jaren geleden nauwelijks gedaald. Oorzaak hiervan ligt gewoon in de AI bubbel, en zie je ook terug in prijzen voor PC componenten. RAM/SSD prijzen gaan momenteel door het dak omdat 1 of ander mafklapper/piramide bedrijf (mijn mening!) een heel groot deel van de productie heeft opgekocht.

Ikzelf zit niet te wachten op GTA 6, het is niet mij ding. Wel is mijn verwachting dat het qua consoles acceptabel draait op de ps5, lekker op de PS5pro en super op de ps6 wanneer die er is. Zou me niets verbazen als de ps6 uitgesteld wordt als die hele AI gekte blijft puur omdat de prijs te hoog zou worden. De RTX50xx super serie ligt om die reden ook al op het hakblok.
Wat was het tijdsbestek tussen PS3 en PS4 Pro?

Is er verschil te zien tussen de PS5 en de PS5 Pro op een 4k smart tv (geen OLED of dure technologie)

• Urbanized
Cass Casey schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:50:
Persoonlijk vind ik dit onzinnige vragen.

1. Je kan zelf nagaan wanneer de PS6 mogelijk op de markt komt en dus ook zelf beslissen of je zolang wilt wachten. Hoeven wij niet voor je te beslissen.
2. Wij kunnen niet in je portemonnee kijken. Wat is 439 euro voor jou? Moet je daar maanden voor sparen of heb je het elke maand over om over de balk te smijten? Ook dit kan je zelf beslissen.

Mijn vermoeden: je hebt eigenlijk al besloten die PS5 te kopen, maar je hebt van ons een soort van bevestiging nodig. Nou bij dezen: geef je zelf een leuk sinterkerst-cadeau en ga ervoor. Tenzij je het niet kan betalen...
1. Er is nog geen officiele releasedatum van de PS6. De verwachtingen zijn 2027 of 2028, maar misschien ook pas in 2054...

2. Er is ook nog zoiets als waar voor je geld krijgen, zonder dat het een geldkwestie hoeft te zijn. Aangezien ik nooit op een PS5 gespeeld heb weet ik dus niet wat ik kan verwachten. Om daar achter komen vraag je het aan mensen die daar wel ervaring mee hebben, of hebben gehad. Is dat niet een beetje de doel van deze platform; discussie, kennisuitwisseling en het stellen van vragen over technologie...?

• koboy

koboy

Urbanized schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:25:
[...]

Wat was het tijdsbestek tussen PS3 en PS4 Pro?

Is er verschil te zien tussen de PS5 en de PS5 Pro op een 4k smart tv (geen OLED of dure technologie)
Ps3: winter '08-'09
Ps4pro: zomer '18?
Ps5pro: launch '24

Ps3 heb ik best wel lang mee gedaan, zat ook een wat gaming-rustige periode in met backlog opbouwen.

Of je het verschil gaat zien tussen de reguliere en de pro hangt vooral ook af van je ogen, afstand en hoe gevoelig je bent voor lagere fps en upscaling "artefacten/vaagheid".
Belangrijkste (momenteel) is dat je met de pro niet gedwongen wordt een keuze te maken tussen fps of quality; kan hij gewoon allebei tegelijk. Kan je tv wel 120Hz aan? VRR? Hoe lang blijft die TV nog?

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:19
Urbanized schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:35:
[...]

1. Er is nog geen officiele releasedatum van de PS6. De verwachtingen zijn 2027 of 2028, maar misschien ook pas in 2054...

2. Er is ook nog zoiets als waar voor je geld krijgen, zonder dat het een geldkwestie hoeft te zijn. Aangezien ik nooit op een PS5 gespeeld heb weet ik dus niet wat ik kan verwachten. Om daar achter komen vraag je het aan mensen die daar wel ervaring mee hebben, of hebben gehad. Is dat niet een beetje de doel van deze platform; discussie, kennisuitwisseling en het stellen van vragen over technologie...?
Dat is exact wat ik bedoel. “Waar voor je geld” betekent niet voor iedereen hetzelfde. Voor Elon Musk heeft geld geen waarde, dus is het heel makkelijk voor hem om een PS5 te kopen. Hij vindt dus heel snel dat hij waar voor z’n geld krijgt. Voor een bijstandsmoeder heeft elke euro heel veel waarde. €439 kan ze een half jaar van eten. Zij vindt een PS5 dan totaal het niet waard om dat geld aan uit te geven. Jij en ik zitten waarschijnlijk daar ergens tussen in. Ik ben wellicht wat ouder dan jij en verdien misschien meer. Ik heb begin dit jaar een Pro gekocht, terwijl ik helemaal geen gamer ben/was. Maar ik kan het geld makkelijk missen.

En ja. Een forum is om vragen te stellen. Maar dit is een vraag die je in mijn optiek alleen zelf kan beantwoorden.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Pagina: 1