[build] Een oude autoradio moderniseren

Pagina: 1
Acties:

• walinsky
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-12 16:55
Introductie
Ik ben al ruim 15 jaar in het bezit van een BMW e30 uit '84. Ik kocht hem als een 316 automatic van de eerste eigenaar; en heb hem mechanisch een opfrisbeurtje gegeven. Inmiddels ligt er een 3.5 liter motor in met een dog-leg bak, 40% sperdifferentieel, een deftig onderstel en dito interieur. Op het circuit laat de oude dame zich goed de sporen geven; en ze drift als een droom.
Het is niet de daily, maar 1 of 2 keer in de week wordt ze bij mooi weer uitgelaten.

Hoewel de radio die er nu in zit op zich prima werkt, mis ik wat moderne functionaliteiten; dus ik heb besloten een nieuw project op te pakken.
Ik wil een periode correcte radio hebben - waar ik FM/DAB+ mee kan spelen, handsfree bellen, en BT audio streamen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiS7Mk4Hl1AIswd9jBrvJPLJycY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sl5dQSW3NVHv4hLerrMFG5lS.jpg?f=fotoalbum_large
Deze radio moet het worden. Lekker kaal; en voldoende knoppen om hem te kunnen bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQt-OVVbDdVq_okgNpWKvvlpAb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2d5948MwpiAIz0yP79lOqWB.jpg?f=fotoalbum_large
En dit moet er in.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- ik heb een ESP Idf component gebouwd waarmee ik zowel BT audio kan streamen en handsfree kan bellen
- ik ben bezig een ESP Idf component te bouwen om een SI4684 FM/DAB+ tuner aan te sturen.
- in mijn car_stereo repo probeer ik de code voor de autoradio zelf zo veel mogelijk up-to-date te houden.

car_stereo zelf is niet veel meer dan een state machine. hier worden alle events verwerkt die van/naar bluetooth gaan, en de vertaling van de knoppen (in een bepaalde state) naar de bijbehorende acties. En natuurlijk de weergave van artist/track, incomende/uitgaande caller name, telefoonboek, ...
Wat werkt er:
- Ik kan bluetooth audio streamen, tussentijds een binnenkomend/uitgaand gesprek voeren (hierna hervat de stream automatisch)
- Ik heb de mapping van de knoppen (een eenvoudige resistance ladder) werken, alsmede de draaiknop.
- display via state machine
En nu?
Nu is het even het einde aan het code krassen. Ik wil eerst de tuner aan het werk hebben. En zonder tuner wordt dat wat lastig. En met een tuner heb ik ook een printplaat nodig. Dus ik ben voor het eerst van mijn leven in Kicad aan de slag gegaan.
En boutjes en moertjes, aanhaalmomenten, componenten solderen. Geen probleem.
Met veel geduld heb ik net mijn eerste schematic voor de dab module bijna klaar, en ga ik beginnen aan die voor de esp32, de knoppen, het display, de i2s dac en de iso adapter.
Wat heb ik nodig?
Ik weet dat een autoradio, als je hem niet goed ontwerpt, als een malle kan gaan 'zingen' op de toeren van de motor. Dat wil ik niet.
Ik zou graag willen dat er mensen zijn die mij helpen met tips en adviezen hoe ik (gegarandeerde) beginnersfouten kan voorkomen met het ontwerp van de printplaat. Ik ga de kicad files zo veel mogelijk up-to-date houden in de repo. Ik zou het fijn vinden als mensen daar hun kritische blik op kunnen/willen werpen.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Grappig, Onlangs is Pioneer met een classic look autoradio gekomen met alle moderne snufjes
Ik denk niet wat je wilt maar mogelijk wel een optie

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:42
Kwam laatst een filmpje tegen op youtube welke ongeveer tegen hetzelfde issue aanliep. Hij heeft het opgelost door een recente autoradio (verstopt) in te bouwen en een originele radiofront plus custom print te gebruiken om de signalen over de canbus naar de moderne radio te sturen:

YouTube: I Built a Retro Head Unit Because I Hate Touchscreens

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-12 01:03

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Bij deze wat leesvoer. Dit geeft mogelijk al wat handvaten waar je anar zoekt:

“Optimised For Audio Analogue PCB design for the digital era” (PDF) —> behandelt onder andere scheiding analoog/digitaal en ster-grounding

“10 Automotive PCB Design Guidelines” (url) —> praktisch artikel gericht op automotive toepassingen: plaatsing, routing, scheiding analog/digitaal.

“Minimize Noise in Audio Channels with Smart PCB Layout” (url) —> nadruk op scheiding analoog-digitaal, goede componentplaatsing, ground plane.

“How to Design a Mixed-Signal PCB with Signal Integrity” (url) —> moderne mixed-signal richtlijnen: scheiding, voeding, routing.

“PCB Layout Guidelines for RF & Mixed-Signal” (url) —> voor het RF/deel van je tuner + mixed signal aspecten.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-12 15:23

DaWaN

'r you wicked ??

Grappig dat die Pioneer hierboven genoemd wordt, want die had ik ook meteen in gedachte!

Wat betreft je project: gaaf en leuk!
Voor mijn werk ontwerp ik PCBs en ik denk ook dat er op dit forum voldoende kunde aanwezig is.
KiCAD is prima software en zou ik ook aanraden voor een beginner in PCB ontwerp.

Wat betreft het ontwerp: wil je ook daadwerkelijk goede audio in de auto hebben?
Als audiokwaliteit geen prioriteit heeft, zou je bijvoorbeeld naar de TDA7850 kunnen kijken als versterker of andere opties .
Opzich kun je daar prima iets werkend mee krijgen en van de TDA7850 kun je ook experimenteerprintjes krijgen.

Persoonlijk denk ik echter dat het makkelijker is om een aparte versterker te gebruiken, zeker voor zo'n one-off project als dit.
Ook vind ik dat je zonder goede EQ en time alignment nooit echt goed geluid in een auto krijgt. Daarom vind ik zelf altijd een DSP wel een vereiste. Die Pioneer headunit van hierboven heeft dat bijvoorbeeld. Meeste Android auto radio's hebben dat ook (in de vorm van een AK7738).

Persoonlijk zou ik daarom een 5 kanaals versterker met DSP aanraden.
Bijvoorbeeld zoiets als de Musway M5 of iets vergelijkbaars.
Dan kun je namelijk de audio-out van jouw eigen headunit SPDIF maken en hoef je eigenlijk totaal geen rekening meer te houden met signaal integriteit in de headunit omdat alles digitaal is.
Ook heb je dan meteen een stuk meer audiovermogen dan die standaard versterkers zoals de TDA7850 én je hebt meteen de mogelijkheid om EQ / TA te doen met de DSP functionaliteit in de versterker. En als klap op de vuurpijl kun je er ook meteen een subwoofer aan hangen voor goed geluid.

[ Voor 4% gewijzigd door DaWaN op 03-12-2025 11:30 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading