Introductie
Ik ben al ruim 15 jaar in het bezit van een BMW e30 uit '84. Ik kocht hem als een 316 automatic van de eerste eigenaar; en heb hem mechanisch een opfrisbeurtje gegeven. Inmiddels ligt er een 3.5 liter motor in met een dog-leg bak, 40% sperdifferentieel, een deftig onderstel en dito interieur. Op het circuit laat de oude dame zich goed de sporen geven; en ze drift als een droom.Het is niet de daily, maar 1 of 2 keer in de week wordt ze bij mooi weer uitgelaten.
Hoewel de radio die er nu in zit op zich prima werkt, mis ik wat moderne functionaliteiten; dus ik heb besloten een nieuw project op te pakken.
Ik wil een periode correcte radio hebben - waar ik FM/DAB+ mee kan spelen, handsfree bellen, en BT audio streamen.
:strip_exif()/f/image/Sl5dQSW3NVHv4hLerrMFG5lS.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze radio moet het worden. Lekker kaal; en voldoende knoppen om hem te kunnen bedienen.
:strip_exif()/f/image/J2d5948MwpiAIz0yP79lOqWB.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit moet er in.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- ik heb een ESP Idf component gebouwd waarmee ik zowel BT audio kan streamen en handsfree kan bellen- ik ben bezig een ESP Idf component te bouwen om een SI4684 FM/DAB+ tuner aan te sturen.
- in mijn car_stereo repo probeer ik de code voor de autoradio zelf zo veel mogelijk up-to-date te houden.
car_stereo zelf is niet veel meer dan een state machine. hier worden alle events verwerkt die van/naar bluetooth gaan, en de vertaling van de knoppen (in een bepaalde state) naar de bijbehorende acties. En natuurlijk de weergave van artist/track, incomende/uitgaande caller name, telefoonboek, ...
Wat werkt er:
- Ik kan bluetooth audio streamen, tussentijds een binnenkomend/uitgaand gesprek voeren (hierna hervat de stream automatisch)- Ik heb de mapping van de knoppen (een eenvoudige resistance ladder) werken, alsmede de draaiknop.
- display via state machine
En nu?
Nu is het even het einde aan het code krassen. Ik wil eerst de tuner aan het werk hebben. En zonder tuner wordt dat wat lastig. En met een tuner heb ik ook een printplaat nodig. Dus ik ben voor het eerst van mijn leven in Kicad aan de slag gegaan.En boutjes en moertjes, aanhaalmomenten, componenten solderen. Geen probleem.
Met veel geduld heb ik net mijn eerste schematic voor de dab module bijna klaar, en ga ik beginnen aan die voor de esp32, de knoppen, het display, de i2s dac en de iso adapter.
Wat heb ik nodig?
Ik weet dat een autoradio, als je hem niet goed ontwerpt, als een malle kan gaan 'zingen' op de toeren van de motor. Dat wil ik niet.Ik zou graag willen dat er mensen zijn die mij helpen met tips en adviezen hoe ik (gegarandeerde) beginnersfouten kan voorkomen met het ontwerp van de printplaat. Ik ga de kicad files zo veel mogelijk up-to-date houden in de repo. Ik zou het fijn vinden als mensen daar hun kritische blik op kunnen/willen werpen.