Help: lekkage onder badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:55
Mijn vraag
Wat is de meest aannemelijke oorzaak van mijn lekkage?

Situatie
Ik heb een badkamer met cementtegels, in een jaren 30 huis. De vloer ligt op lewisplaten.

De tegels van de inloopdouche zijn vrij poreus. Deze zijn namelijk met zure schoonmaakmiddelen gereinigd.
Enkele kitnaden ‘kieren’, maar vooral (ruim) boven de vloer.
Eén tegel in de vloer heeft een fractie van een milimeter speling.

Onder de badkamer heb ik nu 1x een druppel water gevonden. Deze vond zijn weg tussen een sierlijst.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via een kast onder de badkamer kan ik onder de badkamer kijken. Ik zie een spaanplaat onder de lewisplaat. Deze wordt ter hoogte van de douche goot en poreuze tegels nat.

Opties
Ik zal het kitwerk herstellen. Met wat ik nu zie is dat altijd goed, maar geen oorzaak van het probleem.

Ik kan ook de tegels schuren en impregneren. Dat stopt het poreus zijn, en pakt (hoop ik) de grootste oorzaak aan. Maar dat kan niet eerder dan dat de vloer echt goed is opgedroogd, anders kan het water er niet meer uit.

Ik moet wellicht (eerst) de losse tegel oplossen. Zou dat dan toch de grootste lekkage zijn? Maar dit vind ik zelf een spannender en ingrijpender klus. Wil ik daar hulp bij, dan heb ik tot nu toe overal maanden wachttijd. Bij mijn verzekeraar vind ik geen ‘pechdienst.’

Iemand die wil meedenken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swSHS9jan2IQduU6GRaFDMLtxWs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KnDU17YTOblj3K5hfrRdbwXJ.png?f=fotoalbum_large

Maktub

Beste antwoord (via MrMrq op 27-11-2025 21:29)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
tegellijm halen, tegel eruit wippen, oude tegellijm wegkrabben, nieuwe lijm erin en daarna voegen, direct alle andere voegen controleren. valt wel mee met hoe spannend dat is. Vaak ben je te bang en valt het achteraf wel mee

[ Voor 12% gewijzigd door No Hands op 26-11-2025 18:00 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• No Hands
tegellijm halen, tegel eruit wippen, oude tegellijm wegkrabben, nieuwe lijm erin en daarna voegen, direct alle andere voegen controleren. valt wel mee met hoe spannend dat is. Vaak ben je te bang en valt het achteraf wel mee

[ Voor 12% gewijzigd door No Hands op 26-11-2025 18:00 ]

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:57
No Hands schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:59:
Strak plan echter zou ik het ook nog waterdicht maken met kimband enzo

• No Hands
Toerq schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:19:
[...]

Strak plan echter zou ik het ook nog waterdicht maken met kimband enzo
dat lijkt me onder 1 tegel niet van toepassing, dat is voor hoeken. een tegel en voeg is normaal waterdicht.

• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:55
Dank! Ik ga het dan toch erop wagen.

Maktub