Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:19

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Home cinema-installatie, beeld/geluid/mediaspeler/versterker en accessoires

Wat is je budget?
Ja.

Focus is bang for buck, ik geef geld een keer uit en wil liever niet achteraf 'had ik maar 200 euro meer uitgegeven dan had ik een veel betere deal gehad'

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik kijk vooral graag series, soms een film, ik denk 70% series, 20% films en 10% youtube/journalistiek. Soms ook gewoon lekker op de bank zitten en van goede muziek genieten en de videoclip of concert opzetten. Ingebouwde apps worden niet gebruikt, ik ga mijn PC als mediaspeler inzetten, die moet nog een keer vervangen worden maar vooralsnog heb ik HDMI 2.0b beschikbaar

Wat heb je zelf al gevonden?
De TV wil ik graag oled hebben. Formaat is 55" ivm kijkafstand van 180-190cm, dit laat heel veel opties open behalve de top-tv van Philips. 65" is voorbij wat nog prettig kijkt denk ik. Ik vind groot/immersive niet erg en ben ook op zoek naar een cinema-ervaring. De ruimte is half-open, 2m diep en 2m30 breed. Redelijk compact dus.

Ik twijfel tussen: LG G5, Philips Oled810 of 910 of samsung S95F. Sony Bravia 8 II is ook nog een optie maar weet niet of die voor 400-500 euro daadwerkelijk zichtbaar meer biedt. Ambilight is nice to have, ik heb een creme witte muur (ral 1013) dus dat zal het effect iets dempen gok ik.

Qua audio wordt het waarschijnlijk een 3.0 of 3.1 setup, de centerspeaker vervangen door 2 stereospeakers is volgens velen mogelijk indien je altijd op een 100% perfecte positie zit. Maar omdat de 3-zits bank er recht voor staat en de positie soms iets afwijkt, ik geen 100% perfect gehoor heb en de dialogen goed wil verstaan (ik kijk zonder ondertiteling) lijkt het mij aanbevolen.

2 bookshelf speakers of compacte vloerstaanders zijn beiden mogelijk, mijn onderbuurman is doof en mijn andere buurman maakt zelf herrie, maar ik heb liever niet dat ik hem veel tot last ben. We klagen niet, we accepteren het eea van elkaar (al hoor ik hem echt vrijwel nooit) wil ik ook niet veel overlast veroorzaken. Ontkoppeling van de speakers van de vloer/wand is dus fijn. Ook kan ik niet veel van de muur af komen, dus back-ported speakers hebben altijd wel een beperking omdat ze in een hoekje staan. De F5e van Fyne Audio lijken dit probleem niet te hebben en staan goed aangeschreven, die komen op de luisterlijst te staan.

TV op een voet plaatsen of ophangen is om het even, ik kan geen goot in de muur vrezen. Het is mokerhard beton, er zit sowieso ergens een leiding en alles is al afgewerkt. Een gootje vind ik niet erg, ik kijk vrijwel altijd in het donker. Maar een mooie hangende kast of plank is ook prima.

Welke vragen heb je hier nog over?
Maakt het nog uit of ik een philips 810 of LG G5 neem? Ga ik het verschil echt zien? Is ambilight vierzijdig veel aangenamer dan driezijdig? Bij letterboxd films vind ik het ambilight sowieso niks, vanwege de zwarte strepen. De OLED910 valt om deze reden enigszins af vanwege de soundbar die eronder hangt, de 810 kan ik dan eenvoudig op een voet plaatsen. Ergens heb ik een lichte voorkeur voor wél ambilight, het kan altijd ook weer uit. Maar dan doe ik eigenlijk een concessie op TV-vlak door de 810 te kiezen tegenover de 910 met lelijke soundbar (lets face it, je gebruikt hem niet, hij is gewoon lelijk en zit in de weg) en mogelijk slecht bruikbare vierzijdige ambilight. Als een 810 meer dan prima wow-effect kan bieden in donkere omgevingen en en 910 dus niet nodig is qua beeldkwaliteit is de keuze duidelijk. Als de 910 echt meerwaarde biedt wordt het kiezen tussen de G5 en 910 die elkaar niet veel ontlopen.

Aanraders voor goede software op de PC, instellingen om geluid van 5.1 naar 3.0/3.1 te krijgen, een simpele betaalbare versterker met als bron de pc is prima. Ook aanraders voor speakers zijn welkom, ik heb een paar gevonden, wil max rond de 1000 euro uitgeven. Fors meer betalen voor ietsiepietsie beter geluid is niet mijn insteek, maar het mag best kwaliteit zijn als het merkbaar is.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Alle reacties

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:39
Ik ga gewoon even een voorzetje doen, moet je zelf maar even aangeven of ik een beetje in de buurt zit:De Wharfedale Diamonds zijn objectief goed getest en voor de prijs m.i. een zeer goede deal. De Yamaha is gewoon een prima budgetreceiver.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:19

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Ramon schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:16:
Ik ga gewoon even een voorzetje doen, moet je zelf maar even aangeven of ik een beetje in de buurt zit:De Wharfedale Diamonds zijn objectief goed getest en voor de prijs m.i. een zeer goede deal. De Yamaha is gewoon een prima budgetreceiver.
Thanks voor je voorzet, ik heb er nog wel wat vragen over. De sub neemt wel een forse hap in het financiele plaatje. Veel hoef ik ook niet te hebben, maar ik heb dan totaal geen idee van subs, wat ongeveer goed is en wat niet.

Betreft de receiver; hoe sluit je die het best aan vanaf de PC?
Ik heb de voorkeur om vanaf de PC rechtstreeks naar de TV te gaan en rechtstreeks naar de versterker. O.a. om te voorkomen dat bijvoorbeeld een versterker geen bepaald beeldformaat ondersteunt, de TV en versterker allebei aan moeten als ik enkel wat muziek wil luisteren etc. Bovendien zit er dan geld in de HDMI switch die ik eigenlijk niet nodig heb zeg maar.

Vanwaar de keuze voor de C4 eigenlijk?

De wharfedales gaan op de luisterlijst in ieder geval :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Probeer je keuze voor een receiver niet ingewikkelder te maken dan nodig is. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2119750/////1764180134 Extra features kosten nauwelijks iets in de fabricage en zorgen ook lang niet altijd voor een duurdere aanschafprijs. Wat vooral voor extra kosten zorgt zijn extra hdmi-aansluitingen en extra speakeraansluitingen, want dat is uitgebreider en dus vragen ze meer geld. Kijk vooral naar wat je wel gebruikt / nodig hebt en vergeet de opties die je niet gebruikt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:39
Nox schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:19:
[...]

Thanks voor je voorzet, ik heb er nog wel wat vragen over. De sub neemt wel een forse hap in het financiele plaatje. Veel hoef ik ook niet te hebben, maar ik heb dan totaal geen idee van subs, wat ongeveer goed is en wat niet.
Een subwoofer is goed als hij op redelijk volume de 20Hz kan behalen. Dan heb je er voor films het meeste profijt van. De door mij genoemde subwoofer is al een basismodel maar daarom een goed begin. Als het goedkoper moet kan je op marktplaats vast wel iets leuks vinden voor rond de 200 euro.
Betreft de receiver; hoe sluit je die het best aan vanaf de PC?
Ik heb de voorkeur om vanaf de PC rechtstreeks naar de TV te gaan en rechtstreeks naar de versterker. O.a. om te voorkomen dat bijvoorbeeld een versterker geen bepaald beeldformaat ondersteunt, de TV en versterker allebei aan moeten als ik enkel wat muziek wil luisteren etc. Bovendien zit er dan geld in de HDMI switch die ik eigenlijk niet nodig heb zeg maar.
Dat doe je via HDMI, daarover lopen zowel de beeld- als de geluidssignalen. Doorgaans sluit je daarom je bronapparaat ofwel op de receiver ofwel op de TV aan. Als je de PC via hdmi aansluit op je tv, dan moet je de TV via de eARC hdmi-aansluiting aansluiten op de receiver zodat het geluid van TV naar receiver wordt gebracht.

Als je enkel muziek wil luisteren dan kan dat via Yamaha's MusicCast wat je bedient via je telefoon. Is niet het meest aantrekkelijke streamingplatform maar het werkt en werkt stabiel. Hoeft de TV niet voor aan.

Een receiver zonder "HDMI switch" met 3.1 output bestaat wel, in de vorm van de bluesound powernode N331, maar die kost bijna 1000 euro. Dat geld kan veel beter naar de subwoofer.
Vanwaar de keuze voor de C4 eigenlijk?
Ik heb zelf een LG C3 en ben daar perfect tevreden mee, en als ik het goed zie is de C4 nu ook een van de goedkopere opties. Maar wellicht kan iemand die zich recenter in TV's heeft verdiept daar meer over vertellen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/