Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:08
Ik wil graag weten of mijn nis geschikt is voor het plaatsen van een volledig geïntegreerde vaatwasser, specifiek het model Bosch Serie 6 SMV6YCX00E. Ik twijfel vooral over de ruimte achter de machine voor de kabels en leidingen, en of mijn wandcontactdoos op 13 cm hoogte geen probleem vormt.

Relevante hardware die ik gebruik

Nisdiepte: 55,5 cm

Hoogte vloer tot onderkant kookplaat: 85 cm

Wandcontactdoos: perilex stopcontact in de weg ? voor 13 cm boven de vloer, stekker steekt ongeveer 4 cm uit

De nis is volledig leeg (geen balken, geen kastbodem)

Water en afvoer zijn aanwezig

Doelapparaat:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGKhrIsN7WaF9nOHdorgKTfctxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TG43BSG3yIjxs1YVqFJLTNqq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TD-7DHmzoC51QHjKQfIm6HiagTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOC3jqQ89NeU4Ryl3sI8fRdN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiLWqPeU_dif_EwlpA5mLmguaOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNonbWXeRyq4EXJIUJMgSLmX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugZUUFhOO3pBjYloQLVi0k3hR1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PVxF4fdvHJizuJpSdho6KwNX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zj19igWEP_sRzmfFM3F24TJVFP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZkmWXd61226dFbQkqCKjA47.jpg?f=fotoalbum_large (volledig geïntegreerd)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Volgens de inbouwtekening van Bosch begint de open technische ruimte achter de vaatwasser op ongeveer 8,9 cm hoogte en loopt die door tot ongeveer 22 cm. Mijn aansluiting valt precies binnen deze zone, dus het zou moeten passen, maar ik hoor graag jullie bevestiging of dit klopt.

[ Voor 12% gewijzigd door rejer op 26-11-2025 13:42 ]

Beste antwoord (via rejer op 26-11-2025 20:42)

• Limbra
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:55
Ik zou het Perilex stopcontact een kwart slag draaien (kwart slag linksom),
dan komt de stekker dwars te zitten en dan zit de kabel niet meer klem/geknikt
tussen de vloer en de stekker,
de kabel van de kookplaat vanaf de stekker, door het kastje onder de gootsteen leggen,
dan heb je er geen last van als de vaatwasser met de achterzijde tegen
de muur geplaatst wordt,
De hoogte van de vaatwasser is tussen de 81,5cm (pootjes ingedraaid - laag)
en de 87,5cm (pootjes uitgedraaid / hoog),
de inbouw ruimte is vanaf de vloer tot onderzijde kookplaat 86cm,
min de nodige 2cm ventilatie ruimte is dit 84cm,
Als je de vaatwasser afstelt (hoogte en waterpas) op 84 cm,
dan gaat het wel passen en dan hou je toch de nodige 2 cm ventilatie ruimte vrij.

Alle reacties

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:26
zo te zien is dit een redelijk standaard vaatwasser en inbouw positie hiervan, ik denk dat ik dit niet eens nagemeten zou hebben er er van uitgegaan zijn dat dit paste >:)

Dus ik zou dit aandurven, je hebt ook al de aan en afvoer zitten dus dat scheelt ook, helaas zie ik geen stopcontact die hier normaal voor bedoeld is (in het kastje onder de gootsteen), of wellicht hebben ze dat afdekkapje voor voorzien waar nu nog een trekdraad in zit, dan mag je helaas ook nog een kabel trekken :F

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die max 220mm zal afhangen van hoever je de poten uitdraait? Wat weer afhankelijk is van hoe hoog het blad zit waar hij onder moet. Dus dat is maar de vraag of die perilex aansluiting in de uitsparing valt of niet…

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• rejer
epicfailguy23 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:41:
zo te zien is dit een redelijk standaard vaatwasser en inbouw positie hiervan, ik denk dat ik dit niet eens nagemeten zou hebben er er van uitgegaan zijn dat dit paste >:)

Dus ik zou dit aandurven, je hebt ook al de aan en afvoer zitten dus dat scheelt ook, helaas zie ik geen stopcontact die hier normaal voor bedoeld is (in het kastje onder de gootsteen), of wellicht hebben ze dat afdekkapje voor voorzien waar nu nog een trekdraad in zit, dan mag je helaas ook nog een kabel trekken :F
Klopt. De elektricien die ook de vaatwasser zou leveren (offerte) moet nog een kabel naar de meterkast trekken, anders had ik het zelf wel aangesloten. Op basis van de afmetingen die ik eerder had doorgegeven dacht hij dat vooral de perilex-kabel mogelijk in de weg zou zitten, daarom heb ik alles zelf nog even precies nagemeten. en dacht hij even zijn mail pakken
" Dan kan het volgens mij niet.
We hebben een vrije ruimte (diepte ) nodig van 55cm
Onderin de vaatwasser (op de achterkant ) zit wel en verdieping van 5cm en 9cm hoog maar daar moeten ook de leidingen langs naar rechts. "
Orion84 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:48:
Die max 220mm zal afhangen van hoever je de poten uitdraait? Wat weer afhankelijk is van hoe hoog het blad zit waar hij onder moet. Dus dat is maar de vraag of die perilex aansluiting in de uitsparing valt of niet…
dat is dus 85cm. vanaf de vloer tot de kookplaat. Ja dat dacht ik dus ook. met dat uitdraaien. daarom snap ik die man ook wel en vind ik het wat lastig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIRKrSyJkGuoIXxNcH3Ozk8rLj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYbc6aG32v9Gn548tAMdVocz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 86 - 85 cm ruimte tussen die kookplaat en deze foto van het blad zelf.

[ Voor 27% gewijzigd door rejer op 26-11-2025 13:54 ]

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:38
Ik zou mij meer druk maken over de kabel, ik denk dat de vaatwasser helemaal tegen de achterwand moet en er geen ruimte meer is voor de kabel en heb je een stopcontact achter de kastjes voor de vaatwasser?
Voor de Perilex aansluiting komt het denk ik net goed uit, 89mm + 45mm = 13,4mm (45mm v.w. 85cm hoogte ipv minimum hoogte)

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:06
die 220 mm zegt toch alleen maar iets over het frontje van de vaatwasser? Je hebt 60 mm stelbereik, dus ik denk dat het 89 mm + max 60 mm is aan de achterzijde

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:38
Aanvullend: Ga je de vaatwasser onder de kookplaat monteren?
Hoe ga je de vaatwasser aan de bovenkant vastzetten? (meestal zit die klem tegen het aanrechtblad) en hoe ga je de paar cm vullen die daardoor ontstaat?

• rejer
Ollie_NL schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:00:
Ik zou mij meer druk maken over de kabel, ik denk dat de vaatwasser helemaal tegen de achterwand moet en er geen ruimte meer is voor de kabel en heb je een stopcontact achter de kastjes voor de vaatwasser?
Voor de Perilex aansluiting komt het denk ik net goed uit, 89mm + 45mm = 13,4mm (45mm v.w. 85cm hoogte ipv minimum hoogte)
ik gok dat die kabel verlengd moet gaan worden, zodat die er om heen kan gaan.
Maar dan zou het echt heel krap net kunnen zeker ? ik snap zijn reactie ook wel als ik dit allemaal zo zie :|
aart93 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:01:
die 220 mm zegt toch alleen maar iets over het frontje van de vaatwasser? Je hebt 60 mm stelbereik, dus ik denk dat het 89 mm + max 60 mm is aan de achterzijde
Ja, inderdaad. Nu je het zegt daar zit ik inderdaad fout mee. Voor is hoger dan achter het vertekend op die foto
Ollie_NL schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:03:
Hoe ga je de vaatwasser aan de bovenkant vastzetten? (meestal zit die klem tegen het aanrechtblad) en hoe ga je de paar cm vullen die daardoor ontstaat?
Beugels onder het blad of zij montage met schroeven in de kastwanden als dat eerste niet paste. (het open gat dat er nu is laat ik nog opvullen)

[ Voor 18% gewijzigd door rejer op 26-11-2025 14:16 ]

• epicfailguy23
Ollie_NL schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:03:
Hoezo aan de bovenkant vastzetten? je draait toch gewoon de pootjes totdat deze 'aan' zit, hierdoor zakt het blad niet meer als je de kookplaat erop zet. De vaatwasser zit niet zoveel beweging in dat deze van zijn plek wandelt. tenzij je op de klep gaat staan, maar dan komen we in een andere discussie :>

Ik zie net dat je vaatwasser strak onder de kookplaat zit. steekt deze toevallig uit aan de onderzijde? anders ben duw je hem weer omhoog met het stellen van de vaatwasser >:)

Mocht dat zo zijn moet je er wat ruimte tussen laten/ frontje plaatsen.

De uitsparing aan de achterzijde zal ervoor zijn waar de slangen lopen. Dus je kunt de vaatwasser in mijn beleving zo goed als strak tegen de muur zetten. Bij de vaatwassers die ik geplaatst heb iig wel (N=3 voor inbouw en N=2 voor normale)

Ik denk dat je met de Perilex ook net goed uitkomt.

[ Voor 12% gewijzigd door epicfailguy23 op 26-11-2025 14:15 ]

• rejer
epicfailguy23 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:12:
[...]

Hoezo aan de bovenkant vastzetten? je draait toch gewoon de pootjes totdat deze 'aan' zit, hierdoor zakt het blad niet meer als je de kookplaat erop zet. De vaatwasser zit niet zoveel beweging in dat deze van zijn plek wandelt. tenzij je op de klep gaat staan, maar dan komen we in een andere discussie :>

Ik zie net dat je vaatwasser strak onder de kookplaat zit. steekt deze toevallig uit aan de onderzijde? anders ben duw je hem weer omhoog met het stellen van de vaatwasser >:)

Mocht dat zo zijn moet je er wat ruimte tussen laten/ frontje plaatsen.

De uitsparing aan de achterzijde zal ervoor zijn waar de slangen lopen. Dus je kunt de vaatwasser in mijn beleving zo goed als strak tegen de muur zetten. Bij de vaatwassers die ik geplaatst heb iig wel (N=3 voor inbouw en N=2 voor normale)

Ik denk dat je met de Perilex ook net goed uitkomt.
Klopt, dat heb ik ook gecheckt. De kookplaat steekt aan de onderkant nauwelijks uit, dus daar zit niks dat de vaatwasser omhoog zou duwen. Ik heb 85 cm tot de onderkant van de kookplaat (eigenlijk 86 cm, maar ik heb 1 cm speling aangehouden), dus met de stelpoten komt hij daar gewoon strak onder. Het is allemaal wel erg krap, maar volgens mij met jullie feedback zou het dus eigenlijk net moeten passen?

• epicfailguy23
Het is de bedoeling ook dat dit erg krap is want met 4centimeter speling aan alle kanten ziet het er ook weer zo gek uit ;). Maar deze ruimte is er speciaal voor bedoeld en je hebt geen exoot van een vaatwasser gekozen dus ik denk dat het allemaal wel los zal lopen (wellicht dat je wat veel speling overhoudt aan de muur, want dat lijkt mij meer dan 60cm..) voor de rest zou ik er niet al te lang op stil blijven staan,

qua Perilex kabel: komt dit ook wel goed, zou het zo erg zijn als de koelkast 5mm verder naar voren komt omdat de kabel er achter zit? denk dat je er in de praktijk weinig van merkt.

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:47
Check even de handleiding van je kookplaat hoeveel ruimte je onder je kookplaat vrij moet houden.
De onderkant wordt namelijk ook warm en als de vaatwasser er strak tegenaan komt kan hij oververhit raken

• rejer
Flapperbol schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:37:
Check even de handleiding van je kookplaat hoeveel ruimte je onder je kookplaat vrij moet houden.
De onderkant wordt namelijk ook warm en als de vaatwasser er strak tegenaan komt kan hij oververhit raken
Het is de Smeg SI1M7743B. Ik kan er zo geen minimale vereiste van vinden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtygM5G0QJKrZ_G4sYrVaVJbKZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLlSORIL8XiGiNkhqFTmSEQN.jpg?f=fotoalbum_large
Maar 1cm zou toch genoeg moeten zijn met de speling die ik gedacht had.

• Limbra
Zolang er minimaal 2 cm vrije ruimte is tussen onderzijde van de elec. kookplaat
en de bovenzijde van de vaatwasser is het geen probleem,
(2 cm vrije ruimte is echt een minimum),
is de vrije ruimte tussen beide apparaten minder dan 2 cm dan is er niet
voldoende ventilatie en wordt de warmte niet / niet goed afgevoerd,
daardoor kan er hitte schade / oververhitting ontstaan zowel aan de
vaatwasser als aan de kookplaat, (onderschat dit niet),
Dus minimaal 2 cm vrije ruimte aanhouden, 1 cm is echt te weinig.

• rejer
Limbra schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:27:
Zolang er minimaal 2 cm vrije ruimte is tussen onderzijde van de elec. kookplaat
en de bovenzijde van de vaatwasser is het geen probleem,
(2 cm vrije ruimte is echt een minimum),
is de vrije ruimte tussen beide apparaten minder dan 2 cm dan is er niet
voldoende ventilatie en wordt de warmte niet / niet goed afgevoerd,
daardoor kan er hitte schade / oververhitting ontstaan zowel aan de
vaatwasser als aan de kookplaat, (onderschat dit niet),
Dus minimaal 2 cm vrije ruimte aanhouden, 1 cm is echt te weinig.
Als je het uitrekent, is het dan precies de bovenkant van die perilex stopcontact dan. phoe word wel erg krap.

Het is een nieuwbouw huur woning. Het zou toch heel raar zijn als ze niet werken met standaard maten eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door rejer op 26-11-2025 19:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Limbra
de kabel van de kookplaat vanaf de stekker, door het kastje onder de gootsteen leggen,
de muur geplaatst wordt,
dan gaat het wel passen en dan hou je toch de nodige 2 cm ventilatie ruimte vrij.

• rejer
Limbra schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:22:
de muur geplaatst wordt,
Top, dan geef ik dat inderdaad even mee aan degene die het moet installeren. Ik ga zelf niets doen met perilex of kabels trekken naar de meterkast, dus dat laat ik over aan een vakman.

Iedereen bedankt voor het meedenken, en mocht iemand nog opmerkingen of tips hebben dan hoor ik het natuurlijk graag!

[ Voor 4% gewijzigd door rejer op 27-11-2025 19:34 ]

Pagina: 1