Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

stroomverbruik en pulseren van Inductie Kookplaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• MaikelP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-11 17:08
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe inductie kookplaat (concreet: Siemens EX851HVC1E of ...M) en ben benieuwd naar het pulseren van het stroomvebruik. Ik heb de vraag al gesteld in een chat op de Siemens website, maar zij konden me geen uitsluitetsel geven, vandaar dat ik het hier probeer. Misschien dat iemand het al uitgezocht heeft?

Zover ik tot nu toe begrijp zal bv. een 2 kW kookzone bij een lagere stand continue minder vermogen gebruiken tot een bepaald minimum dat het element nodig heeft. daaronder zal hij gaan pulseren (stroom volledig in/uit schakelen om de zoveel seconden).

Heeft iemand al eens nagemeten vanaf welke stand (1-9) het pulseren dan begint? en hoeveel stroom de plaat verbruikt in de laagste stand waarin hij nog een continue stroom verbruik heeft?

De achtergrond van mijn vraag is dat ik zoveel mogelijk mijn batterij wil gebruiken, ook om te koken en de omvormer daarvan niet zoveel vermogen levert. Uiteraard zal de batterij nooit 100% van stroomverbruik van mijn kookplaat voorzien, maar dat hoeft ook niet. Maximaliseren is voldoende :)

Beste antwoord (via MaikelP op 26-11-2025 12:52)

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:53
Bij mijn Bosch kookplaat (zelfde concern: Bosch Siemens Haushaltsgeräte, BSH) begint het pulseren onder stand 5. Daar hoort een verbruik van een paar honderd watt bij. Bij standje 1-4 zit je wel echt in sudderbereik, vanaf 6 en hoger heb je genoeg vermogen om iets te bakken.

Je hoeft het overigens niet per se te meten: je kunt het ook horen. Misschien heb je daar wat aan als je de kookplaat ergens uit kunt proberen. Het pulseren gebeurt met een frequentie van ca 1x per 3 seconden, schat ik.

Edit: ik heb het voor je nagemeten: in standje 5 verbruikt mijn grootste pit 300 W.

[ Voor 8% gewijzigd door marcop23 op 26-11-2025 12:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:53
Bij mijn Bosch kookplaat (zelfde concern: Bosch Siemens Haushaltsgeräte, BSH) begint het pulseren onder stand 5. Daar hoort een verbruik van een paar honderd watt bij. Bij standje 1-4 zit je wel echt in sudderbereik, vanaf 6 en hoger heb je genoeg vermogen om iets te bakken.

Je hoeft het overigens niet per se te meten: je kunt het ook horen. Misschien heb je daar wat aan als je de kookplaat ergens uit kunt proberen. Het pulseren gebeurt met een frequentie van ca 1x per 3 seconden, schat ik.

Edit: ik heb het voor je nagemeten: in standje 5 verbruikt mijn grootste pit 300 W.

[ Voor 8% gewijzigd door marcop23 op 26-11-2025 12:36 ]

• MaikelP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-11 17:08
marcop23 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:20:

thanks! erg behulpzaam. 300watt is al een stuk lager dan ik verwacht had als continue vermogen!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:51
je kan in de basis instellingen ook aangeven wat de plaat maximaal mag gebruiken
stand 1 is max 1000 watt