Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe GPU (9070 XT?) en dan ook direct CPU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:47
Lang getwijfeld of ik dit topic moest starten, maar ik doe het toch maar...

Ik heb recent PC-gaming herontdekt heeft. Ik heb al een tijd een PC staan, maar doordat ik voor een maatje een nieuwe PC ging bouwen, vond ik mijn eigen PC ook ineens weer interessant...

De PC is een beetje een Frankenstein ding, bestaande uit een mix van destijds nieuwe en gebruikte onderdelen, opgebouwd tijdens de corona periode. De belangrijkste specs zijn:

AMD Ryzen 5 3600
RTX 2060 6gb
32 GB DDR4 3200 (4x8)
PSU 750W
1440p ultrawide monitor (3440x1440), max 60 Hz

Ik speel er nu met veel plezier GTA5 (nog nooit uitgespeeld :X ) en ben positief verrast dat die stabiel 60fps draait op hoge settings. Maar ja, die game is ook oud... Ik geniet dan van het brede scherm (tov van gaming op de Xbox/PS5), de 'hoge grafische settings' en de resolutie.

Death Stranding (1) loopt ook best aardig op deze PC (althans, het 1e gedeelte van de game), maar RDR2 vindt de PC al een stuk lastiger.

Verder speel ik van alles en nog wat. Zowel oud als nieuw. Shooters sla ik over (ben ik te slecht in), terwijl racen juist wel blijft lonken (de PC is destijds vooral gebouwd voor iRacing). Cities Skylines 2 vind ik geweldig.

Hoge fps boeien mij niet, ook omdat ik het verschil tov van console gaming niet te groot wil maken. Dus stabiel 60fps is wat dat betreft de eis, meer niet (maar ook niet minder).

Lang verhaal kort; waar doe ik goed aan? Direct springt bij mij de 9070 XT in het hoofd. Super leuke kaart momenteel en sterk genoeg voor 1440p ultrawide op 60fps op (bijna?) alle games momenteel. Nu voor 625 te koop zo ongeveer. Wel veel geld natuurlijk. Maarrrr, nu hoor ik weer twijfels over de levensduur van RDNA4, omdat de nieuwe al PS6 RDNA5 zal ondersteunen (en dat schijnt nogal een stap te zijn tov RDNA4). Moet ik dan niet toch een 5070ti kopen? Die is dan wel weer ruim 100 duurder. Of moet ik juist voor een 9060 XT gaan (kost de helft van de 9070 XT) omdat ik er vanuit ga dat ik de kaart toch maar een paar jaar gebruiken zal?

En als ik dan toch de GPU ga vervangen, moet ik dan ook maar die trouwe Ryzen 5 3600 vervangen? Of is het slimmer dat af te wachten? Op 1440 ultrawide resolutie zal het snel de GPU zijn die de bottleneck is. Behalve bij CS2 wellicht...

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:25

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nee hoor, je hebt helemaal gelijk dat de RX 9070 XT momenteel een erg fijne deal is voor €625. Combineert erg goed met je systeem met 32GB DDR4 en ook al een 750W psu. Ik zou gewoon lekker daarmee beginnen, en dan even de vraag&aanbod in de gaten houden en nog eens een Ryzen 5900X of 5800X3D op de kop tikken als die voor een mooi prijsje voorbij komt. Puur omdat de snelste AM4 processor natuurlijk het systeem nog wel wat langer vooruit houdt en je bij sommige games wel echt wat hebt aan de CPU.

Maar over het algemeen zal de RX 9070 XT je al zoveel kracht geven dat je hier komende tijd nog wel tevreden mee bent denk ik ;)

youtube.com/@hisrep

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Er is trouwens al een prima model beschikbaar voor €599 :)

uitvoering: ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6

youtube.com/@hisrep

• Asayaga
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-11 22:47
Ik ben het helemaal met DeNachtwacht eens met een extra opmerking.
Een 9070 XT is eigenlijk te goed voor je pc als je er een 60 Hz scherm aan hangt.
Kijk dus na de kaart upgrade stiekem ook eens naar een ander scherm.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mja, eerlijk gezegd denk ik dat dat minder slim is hoor. Het gaat wel om 1440P ultrawide. Een RX 9070 XT is de perfecte kaart daarvoor als 60FPS voldoende voor je is, maar bijv een 120Hz scherm dan wordt het toch wel krap. Bovendien, ik heb het zelf ook; voor mij hoeft het gewoon niet hoger dan 100Hz en 60Hz vind ik eigenlijk in 9 van de 10 games ook al voldoende. Met zo'n monitor heb je ook het voordeel dat je alles lekker op een 60FPS cap kan zetten zodat de kaart ook lekker zuinig draait.

youtube.com/@hisrep

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:12
Ik denk dat een CPU upgrade kan helpen, maar niet enorm veel. Eerst ff de GPU upgraden en als je 1% lows in games te storend zijn, kan je altijd nog upgraden naar een 5700X of 5800X. Voor Cities Skylines en iRacing is de CPU upgrade ook wel lekker.

[ Voor 15% gewijzigd door Dekar op 26-11-2025 13:59 ]

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-11 08:21
Prijs van een V&A 5800X(3d) of 5900X ligt hoger of gelijk aan een nieuwe 5950X. Sowieso bizar hoe goedkoop die geworden is. Alsof er mega voorraden liggen en mensen vergeten zijn dat die CPU überhaupt ooit bestaan heeft.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het is meer dat het voor heel weinig mensen een relevante processor is. Voor gaming zijn zowel de 5800X3D (want meer cache) en 5900X (want hogere singlecoreperformance) betere keuzes dan een 5950X. Sowieso vind ik de 5800X3D wel echt overpriced geworden.

youtube.com/@hisrep

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

De use case van de 5950X is inderdaad nogal beperkt.

Het liefste wil je voor gamen een single CCD processor, want die presteren eenmaal beter omdat je geen verlies hebt door de communicatie tussen CCD's. Een 5600X en 5800X zijn daarmee de beste keuzes buiten de X3D's (zelfs al is de 5700X3D dual CCD).

Een 5600X is wat dat betreft ook een prima keuze, die zijn er nog goedkoper. Op 1440p Ultrawide (waar ik ook op speel) is de CPU van ondergeschikt belang, al is een 3600 daarin wel wat traagjes aan het worden.

[ Voor 14% gewijzigd door nelizmastr op 26-11-2025 14:25 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Rossi46
Wow, super bedankt voor alle reacties!

Vat ik het goed samen als ik zeg dat de 9700 XT alsnog wel 'de beste' keuze is? Met op bepaalde huidige (en zeker oudere) games behoorlijke overkill, maar die marge houd ik graag aan. Enerzijds omdat 1440 ultrawide toch best veel pixels beslaat en anderzijds wil ik dat de kaart voor de komende jaren relevant blijft.

Hoe wordt hier gedacht over de 5070 ti? De meerprijs niet waard? Ook niet gekeken naar bepaalde raytrace prestaties waar Nvidia toch alsnog beter in lijkt te zijn?

@Asayaga Hele terechte opmerking betreffende de monitor. Daar heb ik ook naar zitten kijken. Maar dan moet het wel een 1440p UW OLED model worden. En dan ben ik wéér 600 euro verder. En eigenlijk vind ik mijn huidige monitor nog steeds heel fijn, ondanks zijn beperkingen (zoals een best belabberde zwartwaarde). Dus ik neem je advies zeker te harte, maar het moet ook weer niet te gek worden allemaal...

Wat betreft de discussie over de CPU's, dank daarvoor. Heel leuk en nuttig om te lezen. Uiteraard zou ik graag een 5800X3D willen, maar die prijzen gaan echt door het dak. Het moet wel leuk blijven... Overigens, ik zat daarvoor ook naar een 5700X te kijken. Als compromis tussen de 5600X en 5800X. Maar blijkbaar is dat toch niet zo'n verstandige keuze?

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:39
Momenteel is de 5070 499 voor een editie met een tweakers excellent score; uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 5070 12GB GDDR7 OC Edition. Is het overwegen waard. Zelf een 4070 icm een 3440x1440 ultrawide en tot heden gaat het goed.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Rossi46 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:47:
Wat betreft de discussie over de CPU's, dank daarvoor. Heel leuk en nuttig om te lezen. Uiteraard zou ik graag een 5800X3D willen, maar die prijzen gaan echt door het dak. Het moet wel leuk blijven... Overigens, ik zat daarvoor ook naar een 5700X te kijken. Als compromis tussen de 5600X en 5800X. Maar blijkbaar is dat toch niet zo'n verstandige keuze?
9070 XT is nu prima inderdaad. En wat die CPU betreft, ja tuurlijk kan het, maar een echt forse upgrade is het nou ook weer niet. Ik zou gewoon lekker met die GPU beginnen deze week met een mooie actieprijs. En als dat toch nog net niet lekker draait op het gemak een leuke deal met een 5800X(T), 5900X op de vraag&aanbod afwachten. moet echt wel voor een leuk prijsje ene keer te scoren zijn. Het is puur als je dan nog een keer AM4 wil upgraden, doe het dan wel goed en let even niet op die 1 of 2 tientjes extra.

youtube.com/@hisrep

• Rossi46
Nogmaals dank iedereen! Vanavond ben ik helaas druk met andere werkzaamheden, dus ik hak de knoop morgen door :)

• Rossi46
En ik heb de knoop doorgehakt, althans, wat betreft het type GPU. Het gaat de AMD RX 9070 XT worden :Y

Nu alleen nog de uitvoering, al denk ik dat ik daar ook wel uit ben...

Ik neig nog steeds naar de Powercolor Hellhound, omdat die alles gewoon goed lijkt te doen fluisterstil schijnt te zijn. Dat laatste vind ik belangrijk, ik heb een hekel aan (luid) hoorbare fans.

Maar ja, ik kan ook niet ontkennen dat momenteel de Asus Prime behoorlijk gunstig is geprijsd, 4 tientjes minder dan de Hellhound. Al vind ik het wel irritant dat ik bij de Asus 3 powerconnectors moet gaan gebruiken.

Overigens worden beide modellen geleverd zonder 'bracket' om de kaart ook aan de voorkant goed te kunnen ondersteunen. Want ze zijn behoorlijk lang. Is dat geen risico op verbuigen?

Pagina: 1