Terugslagklep in een waterstofzuiger maken voor aftappen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-12 10:14
Mijn kelder loopt in het voorjaar altijd vol met water (de rest van het jaar is deze droog), uiteindelijk wordt het erg muf in de kelder door al dat stilstaande water en daarom zuig ik het 2x per week weg met een bouwstofzuiger. (het is te ondiep voor een pomp en ik heb geen put/laag punt waar ik die eventueel zou kunnen plaatsen waar al het water naar toe loopt.

Alleen is dat niet altijd even handig, want in de bouwstofzuiger past misschien 10 liter water en dan ben ik dus steeds bezig de boel af te koppelen, de bak met water naar buiten te brengen, leeg kieperen, en dan weer de volgende 10 liter water op te zuigen.

Idee 1 was om een grotere bak te maken onder de stofzuiger, maar te groot kan ook niet want dat is niet meer te tillen, afgeschreven :+

Idee 2 was is om een kraantje te maken onder in de stofzuiger, tuinslang er aan, als de machine uit staat kraantje open, even wachten tot de bak leeg is en weer door.

Maar nu zit ik te denken over idee 3: wat als ik er een kraantje en een terugslagklep in maak, met het kraantje kan ik hem dan altijd lucht dicht maken als ik de stofzuiger ergens anders voor nodig heb, de terugslagklep voorkomt dat er lucht naar binnen komt via dat aftappunt.

Aanzuigen gaat dan gewoon via de stofzuigslang, zolang er een negatieve druk in de stofzuiger is zal de terugslagklep niet open gaan, maar zodra er voldoende water in de opvangbak van de stofzuiger zit is er geen negatieve druk meer (onder water) en kan er water weglopen via de aangesloten slang, zodra er voldoende water is weggelopen sluit de terugslagklep zich weer door de negatieve luchtdruk in de stofzuigerbak.

Maar klopt dat wel wat ik nu zeg, kan iemand dit bevestigen?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
wat alsje in je keldervloer een putje maakt waar een pomp in kan?

[ Voor 4% gewijzigd door No Hands op 26-11-2025 10:53 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
Als je 2x in de week zo’n 20L water moet afzuigen zou ik idd toch een structurele oplossing met een pomp maken.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je hebt waterzuigers met ingebouwde dompelpomp. Kun je blijven zuigen, maar ze zijn aardig aan de prijs.

Alternatief is gewoon zuigen tot je waterzuiger vol is, dan de dompelpomp erin, waterzuiger leegzuigen en weer door.

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-12 10:14
ThinkPad schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:21:
Als je 2x in de week zo’n 20L water moet afzuigen zou ik idd toch een structurele oplossing met een pomp maken.
Maak er maar 200liter van per week, ik ben bang dat als ik een gat in de vloer van de kelder ga bikken om een putje te maken, dat ik het niet meer waterdicht krijg (zover als dat het nu al is). (ik heb begrepen dat het beton in principe het water buiten moet houden) en ik dan straks nog meer water in de kelder heb.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
Hoeft geen put van 30cm diep te zijn he. Een paar centimeter (kijk even bij de specs van een dompelpomp) is al genoeg waarschijnlijk.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je 200 liter water per week aan het wegzuigen bent kun je gerust stellen dat het beton je kelder niet waterdicht maakt.

Putje graven op het laagste punt, automatische dompelpomp met opvoermogelijkheid erin. Aansluiten op riool.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueKeenan op 26-11-2025 10:55 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
nasdude schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:33:
[...]

Maak er maar 200liter van per week, ik ben bang dat als ik een gat in de vloer van de kelder ga bikken om een putje te maken, dat ik het niet meer waterdicht krijg (zover als dat het nu al is). (ik heb begrepen dat het beton in principe het water buiten moet houden) en ik dan straks nog meer water in de kelder heb.
waterdicht is die kelder nu toch ook niet? en je hoeft maar een paar cm, hoeveel dat is zie je in de specs van die pomp. zoek het laagste punt van je kelder en hak daar de toplaag van je vloer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Desnoods sla je er een PVC koker in die dicht is onderin? Dan heb je een mooi waterdicht afwaterpunt gemaakt voor je dompelpomp

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:18
Weet je of het wat op 1 specifieke plek/kant naar binnen komt (door een bepaalde muur), of komt het overal door de vloer? Indien dat eerste het geval is zou je een soort van goot kunnen maken langs die muur en daar een pomp inzetten.

Daarnaast zou ik, als het echt om 200 liter per week gaat, eens gaan uitzoeken waardoor het nu naar binnen komt en hoe dit op te lossen is. Het kan zijn dat de muren water doorlaten, dan zit ofwel aan de buitenzijde van die muren iets niet goed (grondwater erg hoog, of regenwater kan niet goed afwateren). Ook is er materiaal om van binnenuit het beton mee in te strijken, wat het weer waterdicht kan maken. Maar als het gaat om dergelijk grote hoeveelheden denk ik dat je beter eerst kunt kijken waarom het aan de buitenzijde niet goed afwatert.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Pagina: 1