laptop pakt geen 256MB SOdimms

Pagina: 1
Acties:

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-08 09:43
ik heb een Dell Latitude C500

daar zit een mobo in met een Bx chipset
volgens het boekje en volgens de dell site kan hij sodimmen ondersteunen van max 256MB in totaal dus max 512MB nu heb ik 2 SOdimms van 256MB gekocht (infineon) en hij pakt ze niet, hij gaat niet eens aan en met de standaart 128MB erin + een 256MB zegt ie dat het mem niet adresseerbaar is

iemand een idee ?

het enige wat ik me kan bedenken is dat de BX chipset het memtype (het is Infineon 256Mb 32Mx8 HYB39S256800CT-7.5 ) niet ondersteunt ....

/kick up

• MnM
iemand ?

Verwijderd

Is het pc 100 of pc 133 ?
Als het 133 is zou het daar aan kunnen
liggen.

• pdxnet96
  • Laatst online: 31-05-2025
Laatste Bios erop ???

Ja ja ja Nee !!

Verwijderd

compaq (infenion) geheugen? hmm lijkt me logisch...........:r

Verwijderd

compaq (infenion) geheugen? hmm lijkt me logisch........... :r

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

PC133 moet automatisch op een 100MHz bus kunnen werken.

In de handleiding van de DELL Inspiron 5000e staat ook vermeld dat deze elke SO-DIMM module vanaf PC-66 tot een grootte van 256Mb ondersteunt.

Na een miskoop heb ik ontdekt dat de Inspiron alleen de (duurdere) CAS2 modules ondersteund, niet de CAS-3 die meestal worden verkocht. Later hoorde ik dat ook veel andere modellen van DELL hetzelfde probleem hadden.
Het zou me daarom niet verbazen als dit ook voor de Latitude C500 geldt.

PS. DELL-geheugen kun je goedkoop bestellen bij www.crucial.com Engeland. Ik had het binnen 2 dagen (!!) thuis.

edit:

Mijn vermoeden lijkt te worden bevestigd: Latitude gebruikt 100MHz, CL2, Non-Parity geheugen.
Als er geen CL2 achter het type-nummer van je geheugen-module staat is eht waarschijnlijk CL3.

• MnM
het is idd cas latency 3 pc133 mem
http://www.infineon.com/cmc_upload/0/000/018/220/SDRAM_256M.pdf
dus ik moet cl2 hebben
wat ik me nu dus afvraag is dat het wel eens zo is dat mem op 133MHz cl3 is en op 100MHz CL2 dat zal dan nu wel niet het geval zijn...

tnx m8's

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Op woensdag 19 september 2001 16:05 schreef MnM het volgende:
...
wat ik me nu dus afvraag is dat het wel eens zo is dat mem op 133MHz cl3 is en op 100MHz CL2 dat zal dan nu wel niet het geval zijn...
Latency en bussnelheid zijn twee verschillende dingen.
De bussnelheid geeft de maximale snelheid aan waarom het geheugen kan worden gebruikt. Aangezien je geheugen 133MHz aan kan, zal het ook prima werken op de 100Mhz bus van de Latitude.

De Latency geeft aan hoeveel klok-pulsen er nodig zijn voordat kan worden begonnen met het uitlezen van een blok geheugen. Als je laptop er van uit gaat dat je CL2 geheugen gebuikt, maar de geheugenmodule CL3 is zal de module niet op tijd klaar zijn om te worden uitgelezen (er zijn immers 3 pulsen nodig ipv de 2 die laptop geeft).
(In de implementatie van je chipset werkt het nèt wat complexer, maar in grote lijnen komt het hierop neer.)

Een module van 133MHz-CL2 zou waarschijnlijk ook werken, maar aangezien deze toch op 100Mhz wordt gebruikt is het verstandiger/goedkoper om 100Mhz-CL2 te nemen. Ook de kans op een nieuwe miskoop is dan een stuk kleiner.

Verwijderd

offtopic:
[quote]
Op woensdag 19 september 2001 15:39 schreef wero het volgende:
compaq (infenion) geheugen? hmm lijkt me logisch........... :r
[/quote]

wero systems moet maar eens een beetje gaan rondkijken wat compaq allemaal te bieden heeft. Als je alleen fujitsu siemens aanbiedt dan zal je het wel niet druk hebben he...

Je kan ook naar Dane-Elec bellen, die leveren dat soort geheugenmodules ook wel.. wellicht dat zij je verder kunnen helpen
Pagina: 1