Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MBP (2019) crasht meerdere malen per dag, updaten gaat niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• username909
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 26-11 15:24
Dag allen,

Ik heb problemen met mijn 16" MacbookPro uit 2019. De browser crasht dagelijks (soms meermaals) of de gehele laptop start zichzelf opnieuw op.

i9 intel, 16GB ram, 2,3GHz, 8-core, sequoia 15.6.1, 1TB geheugen (waarvan 92GB in gebruik)

WAT EROP STAAT
Niks intensiefs. In het afgelopen half jaar nog een factory-reset gedaan, dus weinig. Denk aan audacity, VLC player, proton vpn, DUscreenrecorder, zoom, capcut, canva, whatsapp, signal, spotify, firefox, adblock plus en ghostery.

GEBRUIK
Ik gebruik dagelijks vooral browser, spotify en whatsapp - de rest zo goed als niet. Gemiddeld 8u gebruik per dag (waarvan zo'n 50% actief en 50% dat hij aanstaat maar ik er niks mee doe). Ik heb in het extreemste geval 6 tabbladen tegelijk open. Gebruik hooguit spotify, YouTube en een google doc tegelijkertijd.

PROBLEEM
1) Firefox crasht om de haverklap, sinds een aantal weken. Eerst incidenteel, totdat het dagelijks meerdere malen gebeurde. Of flitsend 4 x achter elkaar herstarten, met een "crashreport" pop-up, dat je echt denkt hier valt geen zee meer mee te bezeilen.
2) MacBook crasht volledig en start opnieuw op. Dan krijg je een melding "Your computer restarted because of a problem. Press any key or wait a few seconds to continue starting up". Geen foutcode of wat dan ook. Andere keren crasht ie niet volledig, maar kom ik terug bij het inlogscherm (waarna alle programma's opnieuw moeten opstarten).
3) Upgraden naar de laatste Sequoia of Tahoe lukt niet. Hij start met downloaden en geeft telkens dezelfde foutmelding "wegens probleem gestopt. neem contact op met support of de community als dit aanhoudt".

OPLOSSINGEN GEPROBEERD
- Diagnostiek uitgevoerd: geen probleem gevonden.
-Qua browser 1) VPN uitschakelen 2) Switch van firefox naar safari, maar die heeft (in mindere mate) soortgelijke problemen. Zou het de hoeveelheid Adblock extensies kunnen zijn? Maar dan zou niet de gehele laptop moeten crashen toch?
- Zoekmachine: kwam uit op een thread van iemand met soortgelijke problemen. Die meldde dat veel 2019 modellen soortgelijke problemen hebben. Die trok de conclusie - nadat het bekend was en apple er na 6 maanden nog niks aan had gedaan - dat het planned obsolescence is.

Wat te doen?

Aan de ene kant zijn de problemen niet onoverkomelijk, maar wel hinderlijk. Voor de €2200 die ik er destijds voor heb gedokt had ik toch gehoopt dat hij het langer dan 6 jaar zou volhouden.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:43

nelizmastr

Goed wies kapot

Het neigt qua klachten richting een hardware probleem, planned obsolescence is hier niet van toepassing. Een computer gaat daardoor niet plotseling semi-defect, hooguit wordt hij sneller trager dan je verwacht. Helaas worden de Intel machines snel oud en is hun einde komend jaar bereikt.

Ik zou toch nog eens een goede time machine backup maken, weer een factory reset doen en schoon Tahoe installeren via internet recovery. Zet je backup niet terug totdat je hebt geverifieerd dat er verder geen crashes meer optreden. Je bestanden (documenten) terugzetten mag uiteraard wel, want die beïnvloeden het systeem verder niet, instellingen en apps wel.

Als dat ook niet helpt en de crashes blijven dan zal het een hardware issue zijn, vermoedelijk geheugen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33
Voor mij klinkt het ook als een mogelijk hardware probleem, maar zoals gezegd: kijk eens of je met een zo kaal mogelijke installatie hetzelfde probleem houdt. Je zou ook eens je browserextensies en alles wat hierbij meespeelt er af kunnen gooien (dus ook de VPN) en kijken of het gedrag dan veranderd.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:52
Klinkt als een geheugen probleem. Heb je alleen het standaard 16Gb geheugen, of ook uitbreiding daarvan?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je kunt crash reports en panic.log vinden in Console app. Mogelijk dat hier wat meer uit te halen is. Zie ook Save and read the panic log.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:43

nelizmastr

Goed wies kapot

ahbart schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:22:
Klinkt als een geheugen probleem. Heb je alleen het standaard 16Gb geheugen, of ook uitbreiding daarvan?
Geheugen is gesoldeerd op alle MacBook Pro's sinds de late 2012 :)

Dus als het dood is betekent dat moederbord wisselen in de regel.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:52
nelizmastr schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:19:
[...]
Geheugen is gesoldeerd op alle MacBook Pro's sinds de late 2012 :)
Dus als het dood is betekent dat moederbord wisselen in de regel.
Ooh ja, ik werd in verwarring gebracht door deze tekst op de productspecificatiepagina van apple:
Geheugen

16 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen ingebouwd

Uitbreidbaar tot 32 GB of 64 GB geheugen

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
En als je van de rigoreuze aanpak bent, kan je altijd nog vanuit de 'Internet Recovery' modus aan de slag met het installeren van Tahoe. In deze modus download je de laatste macOS versie die geschikt is voor je MacBook. In jouw geval Tahoe dus. Vervolgens de hele SSD leeg en een nieuwe versie erop.
Option + Command + R: Start via het internet op vanaf macOS-herstel. Met deze toetscombinatie kun je macOS opnieuw installeren en upgraden naar de recentste versie van macOS die compatibel met je Mac is.
Zie: https://support.apple.com...mac-help/mchl338cf9a8/mac

Have you tried turning it off and on again?

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-11 21:24
Hem al een keer opengemaakt en schoongemaakt? Dit model is vrij slecht ontworpen en zuigt zo alle stof direct in de fans. Als je hem niet geregeld schoonmaakt, heb je zo een aardige bontjas op je fans.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:39
BlackMonkey schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:23:
Hem al een keer opengemaakt en schoongemaakt? Dit model is vrij slecht ontworpen en zuigt zo alle stof direct in de fans. Als je hem niet geregeld schoonmaakt, heb je zo een aardige bontjas op je fans.
Dan zou die throttelen niet crashen. Ben het overigens met je eens dat het een slecht ontwerp is. Maar als je hem open hebt gekregen, heb je nog zoveel plekjes waar je schade kan toebrengen dat ik het niet zou aanraden aan een gemiddelde persoon.
Pagina: 1