Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waar moet ik op letten als ik 4k vdeo's wil streamen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• flexity
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11 11:55
Beste Tweakers,

Ik heb op dit moment een Google cloud storage van 2 TB waar ik van af wil, wij gebruiken nu nog maar 300GB en daarvoor vind ik 10 euro per maand te veel. Het lukt mij niet om een wijs antwoord te krijgen over wat ik eigenlijk nodig om bijvoorbeeld vloeiend 4K te kunnen streamen van af een NAS. Want dit zou ik dus ook graag willen.

Waar moet ik nou op letten?
Wat is de wijsheid van vandaag en in deze blackfriday week?
Is er een bepaalde type schijf of NAS die alleen dit voor elkaar krijgt?

Alvast bedankt voor willen beantwoorden.

Beste antwoord (via flexity op 26-11-2025 23:59)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je video’s streamt via een mediaserver op de NAS dan ben je afhankelijk van de snelheid van de cpu en videochip van de NAS. Als je kijkt via media player classic of vlc dan hoeft je NAS niks te doen behalve fileserver spelen.

Als we uitgaan van een mediaserver (plex, emby, jellyfin) dan moet je kijken naar welke codecs je gebruikt en of die door de hard- en software worden ondersteund (h.264, h.265/hevc, av1) voor hardware decode mocht je streamen vanaf een apparaat die niet alle combinaties zelf kan verwerken.

HEVC wordt door Synology niet ondersteund, zij hebben die functie omwille van kostenbeparing uitgezet. Als je die codec wilt gebruiken, neem dan een ander merk.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je video’s streamt via een mediaserver op de NAS dan ben je afhankelijk van de snelheid van de cpu en videochip van de NAS. Als je kijkt via media player classic of vlc dan hoeft je NAS niks te doen behalve fileserver spelen.

Als we uitgaan van een mediaserver (plex, emby, jellyfin) dan moet je kijken naar welke codecs je gebruikt en of die door de hard- en software worden ondersteund (h.264, h.265/hevc, av1) voor hardware decode mocht je streamen vanaf een apparaat die niet alle combinaties zelf kan verwerken.

HEVC wordt door Synology niet ondersteund, zij hebben die functie omwille van kostenbeparing uitgezet. Als je die codec wilt gebruiken, neem dan een ander merk.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:03
Koop een google tv streamer en een usb ssd.
Formateer die ssd met ExFat, zet de films daarop en sluit hem aan op die tv streamer.
Installeer de app die je zelf fijn vind (VLC, Kodi etc), alles in de playstore is mogelijk.
Beste en goedkoopste oplossing voor jouw wensen.

Als je geen usb ssd wilt, kun je natuurlijk ook een Nas kopen en met die tv streamer vanaf de Nas afspelen.
Met zo'n streamer ben je niet meer afhankelijk wat wel of niet ondersteund wordt door die Nas.

[ Voor 46% gewijzigd door Ben(V) op 26-11-2025 10:44 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• flexity
Ik ben op het advies van Nelizmastr afgegaan en een bestelling gedaan. Een Terramaster F4-425.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

flexity schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:14:
Ik ben op het advies van Nelizmastr afgegaan en een bestelling gedaan. Een Terramaster F4-425.
Daar kun je een hele tijd mee vooruit. Goeie black friday deal ook wel. Veel plezier ermee :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

nelizmastr schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:36:
Neuh. Hangt af van de client. Als de client het kan afhandelen dan werkt hevc prima. Zowel naar mijn LG TV (native) als ipad (met Infuse app als client) streamde hevc encoded video prima toen ik nog mn Synology gebruikte (ik gooide 'm weg toen ze alleen eigen HDD's gingen ondersteunen en ik toe was aan wat nieuws).

Streamen: hangt af van je client. En ook het soort media en codec.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• flexity
Nou voor streaming gebruik ik een philips OLED met LG paneel uiteraard. maar dat zal even lekker hobby'en zijn :P
Pagina: 1