Vloerverwarming begane grond, radiatoren boven. Ellende!!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The Dutch
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 30-11 09:41
Dag Deskundigen,

Wij hebben een woning met vloerverwarming op de begane grond en Radiatoren op de 1e etage.
Helaas worden de radiatoren boven niet warm en pendelt de cv

Wat meer informatie:

Twee onder 1 kap
bouwjaar 2018
160m2 woonoppervlakte
5 zones vloerverwarming met pomp (pomp ingesteld op stand 3 (van de 5 of 6))
4 radiatoren 1e etage (3 volledig open gedraaid)
niets op zolder

Cv Intergas Extreme 36
P010 : 30% (max cv vermogen )
P031 : 80% ( cv pomp maximaal )
P032 : 25% ( cv pomp minimaal )
P034: 5 minuten (anti pendel )
temp: 70 graden

Nou. denk ik zelf dat het te maken heeft met het feit dat alles op 1 thermostaat zit.

Wat denken jullie en wat is er nodig om er een 2e thermostaat bij te krijgen voor boven?

[ Voor 0% gewijzigd door The Dutch op 27-11-2025 21:28 . Reden: Het betreft een extreme 36 ipv 38 ]

Alle reacties

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-12 22:30
Kijk eens naar zoneregeling. Je hebt dan zonekleppen nodig en meerdere thermostaten.

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:46
Als je thermostaat beneden hangt een deze heeft de ingestelde warmte in de ruimte bereikt gaat alle verwarming uit.
Maar omdat vloerverwarming de warmte langzaam afgeeft blijft het veel langer 'warm' in die ruimte.
De radiatoren geven minder lang die warmte af. Welke type radiatoren heb je boven hangen?
Wellicht dat ventilatoren nog iets kunnen doen?
De radiator knop helemaal open betekend alleen dat deze stopt met verwarmen als het in die ruimte warm genoeg is. Maar als de thermostaat beneden op temperatuur is zal er geen warm water door de verwarming gaan

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:00
The Dutch schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:30:

Wij hebben een woning met vloerverwarming op de begane grond en Radiatoren op de 1e etage.
Helaas worden de radiatoren boven niet warm en pendelt de cv

Nou. denk ik zelf dat het te maken heeft met het feit dat alles op 1 thermostaat zit.

Wat denken jullie en wat is er nodig om er een 2e thermostaat bij te krijgen voor boven?
1337aldi schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:34:
Kijk eens naar zoneregeling. Je hebt dan zonekleppen nodig en meerdere thermostaten.
Beide suggesties maken het probleem alleen maar groter, immers in de huidige situatie pendelt de ketel al. Ga je een 2e thermostaat ophangen dan krijg je de situatie dat er enkel boven warmtevraag kan zijn, als de ketel nu al pendelt, dan in dat geval al helemaal. Zelfde verhaal met een zoneregeling.

Ik zet mijn geld in op waterzijdig inregelen. Designradiator in de badkamer? Er zal waarschijnlijk op z'n minst 1 radiator zijn met een minimale delta T, omdat het water er te snel doorheen gaat en dan warm terug komt bij de CV-ketel.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:46

martijn v o

Certified by Enphase.

Huis van 2018 en dan een 32 kW ketel? Ja dan snap ik wel dat ie moeilijk gaat doen minimum vermogen is al een kW of 7 denk ik.
Je huis is 160m2 woonoppervlak, als je dat zou verwarmen met 40 Watt/m2 dan heb je 6,4 kW nodig en ik denk zelfs als het goed gebouwd is je met minder uit kunt.

Extreme 38 bestaat volgens mij niet zal wel een 36 zijn.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
Gelukkig is de extreme 36 ook de ketel met ruwweg de laagste minimum load in de markt… (~4kW) dus dat hij zo krachtig is is juist niet de reden van overmatig pendelen.

Overigens, onder de ~11m3 per dag is het gemiddelde verbruik minder dan 4kW, dus is low-load/pendelachtig gedrag de enige mogelijkheid!!!

( combiketels zijn een heel zwaar compromis ten gunste van douchen)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

Klinkt als “kortsluiting” in je circuit. Waarschijnlijk staan de voetventielen overal wagenwijd open waardoor heet water meteen weer retour komt zonder dat het een kans kreeg om in de radiator af te koelen.
Heb dit ook gehad, bij mij was het de handdoekradiator in de badkamer die vol open stond.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
@CyBeRSPiN je bedoelt te adviseren om waterzijdig in te regelen toch?

Het verhaal over het water de tijd te geven af te koelen is een zeer breed gedragen fout. Je geeft meeste vermogen af door zo hoog mogelijk gemiddelde temperatuur delta met de omgeving, dus water heel hard door de radiator te jagen.

Je wil voorkomen dat de ene radiator teveel flow weg pakt van de andere waardoor de afgifte van die andere achter gaat blijven.

De handdoek radiator is vaak een issue, gaat namelijk veel flow door, maar afgifte van die dingen is zeer matig. Dus krijg je veel water van hoge temperatuur terug waardoor de ketel af slaat omdat Ta te hoog oploopt bij minimum brandervermogen

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 26-11-2025 10:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Ronald ja klopt, waterzijdig inregelen en voorkomen dat er teveel heet water weer retour ketel gaat.

• The Dutch
Bedankt voor jullie reacties
Het betreft inderdaad de extreme 36(zal als het mogelijk dit aanpassen)
Op de onderstaande foto zien jullie een afbeelding van de homewizzard

Ik zal als test de badkamer thermostaat eens dichtzetten.
Heb recent een infrarood thermometer gekocht via mp maar die bleek helaas defect.
zal eens weer een nieuwe opsporen en alle temperaturen eens opmeten en vastleggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BwCzh0ZyZsZj-jGSlr3q2WBow4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVnjd0V1UforTh9YeEokFtjT.jpg?f=fotoalbum_large

• The Dutch
Als het dichtzetten van de badkamer radiator werkt ( design en klein) zou een optie infra rood aan het plafond kunnen zijn. Doordat het daar ook niet warm wordt heb ik ook last van schimmel op het kozijn.

Heeft iemand een installatie cursus of iets dergelijks in pdf vorm? ben inmiddels zo ver dat ik alles wil gaan begrijpen

[ Voor 16% gewijzigd door The Dutch op 27-11-2025 22:05 ]

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:30
The Dutch schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:04:
Als het dichtzetten van de badkamer radiator werkt ( design en klein) zou een optie infra rood aan het plafond kunnen zijn. Doordat het daar ook niet warm wordt heb ik ook last van schimmel op het kozijn.

Heeft iemand een installatie cursus of iets dergelijks in pdf vorm? ben inmiddels zo ver dat ik alles wil gaan begrijpen
Je begint met alle kranen en voetventielen helemaal open. Terwijl de CV draait begin je bij de kleinste radiatoren het voetventiel of kraan te knijpen totdat je voelt dat het verschil tussen de aanvoerleiding en retourleiding merkbaar oploopt.
Niet teveel knijpen, dan blijft er geen vermogen meer over 😛

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Pagina: 1