Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:04
Ik ben op zoek naar een nieuwe radiator voor de badkamer, omdat we nu een tijdje met een warmtepomp ons huis verwarmen en het in de badkamer niet warm genoeg wordt. Er zit nu een verticale buizenradiator met een hoogte van 200 cm en een lengte van ongeveer 85 cm. Het mooiste is om ongeveer dezelfde afmetingen weer te hebben vanwege de bevestigingspunten die dan niet meer zichtbaar zijn. De badkamer is ongeveer 26 m3 groot en zou daarmee ongeveer 1840 W aan vermogen nodig hebben. Ik gok dat de huidige radiator dat bij CV temperaturen ongeveer levert.
Ter vervanging was ik op zoek naar LTV en badkamer, maar kom dan erg weinig aanbod tegen. Ik zie voornamelijk "handdoek radiatoren" met te weinig vermogen. De enige echte kandidaat die ik kan vinden is een Stelrad Vertical Galva, omdat die geschikt is voor vochtige ruimtes en in de grootste variant 4620 W levert (Henrad levert nog een vergelijkbare voor veel meer geld). Ik had verwacht ook radiatoren met ventilatoren te vinden, maar blijkbaar zijn die er niet veel voor badkamers en al helemaal niet in die afmetingen. Zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-11 21:58
@redcap
Makkelijkste is om een elektrische handdoekradiator te nemen. Vaak wil je toch een korte tijd warmte in je badkamer hebben en zo'n elektrische is erg snel warm (en ook goed warm).
Aangezien je een warmtepomp hebt ga ik er vanuit dat je een prima geïsoleerd huis hebt.

• redcap
Het huis is van 1999 en daarmee is de isolatie redelijk. De badkamer is best groot en hoog met een schuin oplopende kajuit met daar bovenin aan 3 kanten ramen. Daarmee grenst er ook redelijk wat muur aan de buitenmuur. Een stopcontact realiseren op die plek wordt lastig. Iemand wilde nog wel stroom regelen voor bv een Jaga die niet zoveel vraagt, maar niet voor een elektrische verwarming.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:54
Ruimte inhoud is een hele slechte indicatie voor warmteverlies. Mijn badkamer van 13m3 moet het doen met een 60x170 handdoek radiator met water van 35C, mag blij zijn met 200-300W, en blijft een graad of 3 boven de omringende kamers.

Wel volledig inpandig.

Warmteverlies gaat op oppervlakte naar koudere omgeving… niet op inhoud.

Hoe is jouw situatie, @redcap ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• redcap
Meer dan 4 meter buitenmuur aan 1 wand en bijna 2 meter aan de andere wand met een gemiddelde hoogte van 3,12 meter. Het plafond is ook meteen onder de dakpannen. Genoeg kans op warmteverlies dus

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:54
Check

Een nageisoleerde spouwmuur zou op Rc 1,7 m²K/W, 0,59 W/m²K kunnen zitten

Je muur is 6*3,12=18,72 m2
Binnen 20 graden, buiten -10 is 30K

Dan kom je op 18,72*0,59*30=331,344 watt
Dat doe je voor alle bouwdelen met temperatuur verschil, en dan nog wat voor ventilatie… waar je dat voor moet nemen is ook wel te vinden:-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• redcap
Bedankt voor de berekening. Ik heb Gemini het nu voor me laten berekenen en die komt uit op een continue warmteverlies van 1089 W bij 24 graden binnen en -10 graden buiten, doet daar nog een veiligheidsmarge van 15% bovenop en concludeert dat ik met een warmtepomp een radiator van 4200 Watt nodig heb. Dan zit ik met de gevonden Stelrad wel goed.
Toch vind ik het nog wel vreemd dat ik bijna geen echte LTV radiatoren voor de badkamer kan vinden.
Pagina: 1