Vraag

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:02
Voor zover ik kan zien is een wtw eigenlijk een simpel ding. Ik begrijp dan ook niet goed waarom ze een stuk duurder zijn dan een type C box.

In de zoektocht naar alternatieven voor mijn tuinhuis (112m3, VVW, geisoleerd, WP) kwam ik een Chinese variant tegen.

Zoals bijvoorbeeld deze maar er zijn er meerdere van. (Ja de shipping is erg duur maar vergeet dat even, je brengt hem mee in je koffer of je laat een container komen). Iemand ervaringen hiermee?

Alle reacties

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:17

DIY

Dat wtw’s duurder zijn dan C is logisch; er zit een warmtewisselaar, 2 fans, filters, isolatie en sensoren in ipv 1 fan. Neemt niet weg dat ze erg duur zijn…

Ik ben helemaal voor goede budget oplossingen, maar de bedenkingen bij de chinese wtw’s waar je naar linkt:
- geen bypass
- geen luchtvoorverwarmer (voor tijdens vorst)
- hoe ga je na de meegeleverde filters aan vervanging komen? Doorgaans moet je 2-4x per jaar wisselen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:57
Als het weinig mag kosten staan er genoeg op Marktplaats. Kun je ook nog installatiemanuals en onderdelen voor vinddn.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Geen EC motor met traploze aansturing.
Geen drukopbrengst, drukmeting anti vorst regeling.
Kost niks is niks.

Waarom wtw best duur zijn komt vooral door de dure gebalanceerde EC motoren met fan, vaak van EBM Papst