Markt voor webdevelopment met Wordpress

Pagina: 1
Acties:

• Gersom1409
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08-12 17:05
Goedenavond allen,

Ik ben een jongen van net 18 en hou me sinds jongs af aan bezig met het bouwen van websites. Ik heb afgelopen jaar de havo afgerond en heb op dit moment een tussenjaar waarin ik vooral bezig wil met werken en het beginnen van een eigen bedrijf. Ik had het idee om aan lokale MKB's websites (en hosting) te verkopen die ik maak in Wordpress met Elementor, nu vroeg ik me af of hier nog een markt voor is? Ik heb even rond gekeken en er zijn redelijk veel kleine bedrijven die een slecht functionerende/geen website hebben.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening over dit idee. Bedankt alvast!

Met vriendelijke groet,

Gersom

• frAmEd
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:06
Er is nog markt voor maar de kans dat je er veel / genoeg geld mee gaat verdienen is niet erg groot.

Eenvoudige websites maken is tegenwoordig erg makkelijk. WordPress is nog steeds populair, maar heeft steeds meer concurrentie van websitebouwers zoals Wix, Webflow of Squarespace. Elk jaar zijn er denk ik meer er meer mensen die de stap nemen zo'n tool te gebruiken omdat ze steeds makkelijker en beter worden waardoor je markt steeds kleiner wordt. De enige manier om geld te verdienen is of om goedkoper te zijn dan de rest of om daadwerkelijk onderscheidend te zijn. Alleen WordPress aanbieden is te weinig. Misschien dingen erbij doen als SEO, AI integraties of andere zaken die je net wat beter positioneren. Ook moet je een vlotte babbel hebben en klanten naar je toe kunnen trekken. Verwacht niet dat mensen naar jou toekomen. Daar is de markt te verzadigd voor. Ik denk dat je je het beste kan focussen op specifieke delen van de markt, zoals zorgverleners (denk aan fysiotherapeuten, tandartsen etc) of bijvoorbeeld sportverenigingen. Als het je lukt een naam te krijgen in een deel van zo'n markt dan lukt het misschien wel om na een lange tijd veel klanten te krijgen. De uitdaging is dan ook om ze klant te laten blijven bijvoorbeeld door abonnementen voor onderhoud etc aan te bieden. Het zal hoe dan ook niet makkelijk zijn en met de ontwikkelingen van AI is je toekomst onzeker.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:32

DukeBox

loves wheat smoothies

Als éénpitter ben je vaak ook een risico voor bedrijven om mee in zee te gaan maar er zullen er nog best veel zijn die iemand zoeken om de boel weer op orde te brengen en dat risico voor lief nemen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Cartman!
  • Niet online
Hosting is hoofdpijn, been there done that. Je moet het veilig opzeggen (firewall), backups, up to date houden (zeker met WordPress!) en als iemand een keer een mailtje niet krijgt dan moet je alles nalopen qua DNS, headers en configuraties. Die dingen gebeuren ook altijd als het niet uitkomt. Voor een paar euro heeft zo'n klant ook hosting bij een massa is kassa hoster die dit allemaal al op orde hebben.

En zoals net al wordt gezegd; je concurreert met SaaS pakketten die eigenlijk prima werken voor het MKB en het is zorgvrij voor ze.

Probeer iets te zoeken waar je uniek in kunt worden tov de bestaande oplossingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cartman! op 25-11-2025 22:06 ]

• Gersom1409
Cartman! schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:38:
Hosting is hoofdpijn, been there done that. Je moet het veilig opzeggen (firewall), backups, up to date houden (zeker met WordPress!) en als iemand een keer een mailtje niet krijgt dan moet je alles nalopen qua DNS, headers en configuraties. Die dingen gebeuren ook altijd als het niet uitkomt. Voor een paar euro heeft zo'n klant ook hosting bij een massa is kassa hoster die dit allemaal al op orde hebben.

En zoals net al wordt gezegd; je concurreert met SaaS pakketten die eigenlijk prima werken voor het MKB en het is zorgvrij voor ze.

Probeer iets te zoeken waar je uniek in kunt worden tov de bestaande oplossingen.
Bedankt voor je reactie, stel ik zou hosting regelen via een platform als SiteGround en de kosten door factureren naar de klant? Is dat een betere optie?

• Gersom1409
frAmEd schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:35:
Er is nog markt voor maar de kans dat je er veel / genoeg geld mee gaat verdienen is niet erg groot.

Eenvoudige websites maken is tegenwoordig erg makkelijk. WordPress is nog steeds populair, maar heeft steeds meer concurrentie van websitebouwers zoals Wix, Webflow of Squarespace. Elk jaar zijn er denk ik meer er meer mensen die de stap nemen zo'n tool te gebruiken omdat ze steeds makkelijker en beter worden waardoor je markt steeds kleiner wordt. De enige manier om geld te verdienen is of om goedkoper te zijn dan de rest of om daadwerkelijk onderscheidend te zijn. Alleen WordPress aanbieden is te weinig. Misschien dingen erbij doen als SEO, AI integraties of andere zaken die je net wat beter positioneren. Ook moet je een vlotte babbel hebben en klanten naar je toe kunnen trekken. Verwacht niet dat mensen naar jou toekomen. Daar is de markt te verzadigd voor. Ik denk dat je je het beste kan focussen op specifieke delen van de markt, zoals zorgverleners (denk aan fysiotherapeuten, tandartsen etc) of bijvoorbeeld sportverenigingen. Als het je lukt een naam te krijgen in een deel van zo'n markt dan lukt het misschien wel om na een lange tijd veel klanten te krijgen. De uitdaging is dan ook om ze klant te laten blijven bijvoorbeeld door abonnementen voor onderhoud etc aan te bieden. Het zal hoe dan ook niet makkelijk zijn en met de ontwikkelingen van AI is je toekomst onzeker.
Er zitten in mijn stad redelijk veel cafétjes zonder (goede) website, zou dit een redelijke niche zijn? Ik zal eens kijken naar AI integraties, bedankt! Ik maak me niet teveel zorgen over de toekomst aangezien ik een tussenjaar heb en vooral veel dingen wil proberen dit jaar.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gersom1409 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:42:
[...]

Er zitten in mijn stad redelijk veel cafétjes zonder (goede) website, zou dit een redelijke niche zijn?
Nee. Wie anno 2025 nog geen goede website heeft, heeft die website ook helemaal niet nodig, en dan moet het allemaal voor een habbekrats gedaan worden. Prima als je droog brood wil eten maar niet als serieuze inkomstenbron.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Als je de hosting wilt regelen zou ik bij voorkeur een resellerpakket via een webhostingbedrijf nemen. Dan doe je voornamelijk enkel de administratie en de simpele hostingtaken, en ben je niet verantwoordelijk voor de server zelf.

Maar je zegt dat je dit dit tussenjaar veel tijd hebt. Maar hoe zit het met volgend jaar? Stel dat je een studie wilt doen die enorm veel tijd vreet, dan wil je niet je klanten in de steek laten. En Wordpress is ook iets wat je constant bij moet houden.

Ik raad het hele idee af als het 'om het te proberen' gaat. Een webhostingbedrijf (en andere bijbehorende diensten) doe je voor langere tijd, een tijd waarvan je zeker bent.

[ Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 25-11-2025 23:49 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:23
Gersom1409 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:42:
[...]

Er zitten in mijn stad redelijk veel cafétjes zonder (goede) website, zou dit een redelijke niche zijn?
Probeer het uit. Ga 5 cafés langs en kijk of je ze kan overtuigen om een website bij je af te nemen.

Ik denk dat je je een beetje verkijkt op 'heel veel bedrijven hebben nog geen (goede) website'. Dat ze dat niet hebben betekent niet dat ze erop zitten te wachten en/of er (veel) geld voor over hebben.

The devil is in the details.

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:12
Ben het wel eens met wat er gezegd maar. Maar Evt kan AI ook kansen bieden. Je kan bijvoorbeeld al met een gerichte (AI) mockup naar partijen toe gaan. Dan heb je kans dat ze eerder happen omdat ze al redelijk zien wat ze krijgen. Nog steeds zal je dan denk ik wel goedkoop moeten zijn, maar met AI is dat ook mogelijk.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:53
Cafés en bars hebben genoeg aan Facebook en insta enzo. Daar ga je geen geld aan verdienen in ieder geval.

Roomba E5 te koop

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:08

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Gersom1409 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:33:

Ik heb even rond gekeken en er zijn redelijk veel kleine bedrijven die een slecht functionerende/geen website hebben.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening over dit idee. Bedankt alvast!
Ik zou jezelf vooral goed de vraag stellen: “waarom hebben deze bedrijven geen of een slecht functionerende website” ?
(Eventueel kun je zelf een klein marktonderzoek doen, stel vragen aan potentiële klanten wat hun wensen en vragen nú eigenlijk zijn)

Mogelijke antwoorden:
- geen tijd
- geen kennis ( waarvan? Technisch of qua marketing/communicatie)
- levert geen klanten op
- kost meer geld/tijd en meerwaarde is onduidelijk

Als jij bedrijven (je potentiële klanten) hier een oplossing kunt voorleggen die hun problemen daarin oplost, maak je zeker een kans.

Maar vaak draait het dan niet enkel om enkel de vraag of je een beetje met Wordpress kunt spelen, echter vaak ook of je voor die bedrijven de marketing-technische meerwaarde van het hebben van een goede website kunt verkopen (en tegen de juiste kost-prijs; de prijs-resultaat verhouding is voor ondernemers doorslaggevend)

[ Voor 9% gewijzigd door RM-rf op 26-11-2025 13:39 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Cartman!
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:47:
Probeer het uit. Ga 5 cafés langs en kijk of je ze kan overtuigen om een website bij je af te nemen.
Dit lijkt me een prima suggestie voor marktonderzoek. Naar binnen lopen, vragen waarom ze geen website hebben, of ze daar interesse in hebben, waarom wel/niet en wat het eventueel zou mogen kosten.

Vraag jezelf ook af waarom een cafe een website nodig zou hebben. Openingstijden en evenementen kondigen ze wel aan via Facebook/Instagram/TikTok.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:09

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het is echt een kwestie van starten en proberen denk ik, je kan het ook altijd naast iets doen. Maar inderdaad al genoemd, onderschat niet wat AI hierin gaat betekenen. Het wordt echt nóg veel makkelijker voor mensen om websites in zijn geheel naar hun hand te zetten. Ik gok dat wix/wordpress et cetera daar zelf snel in mee moeten.

Maar aan de andere kant zal de voetbalvereniging of lokale punnikclub dat soort expertise toch zelf nooit willen ontwikkelen, dus misschien kan je AI ook zien als een mooie kans het zelf nog makkelijker & mooier te doen.

youtube.com/@hisrep

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Cartman! schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:36:
[...]

Dit lijkt me een prima suggestie voor marktonderzoek. Naar binnen lopen, vragen waarom ze geen website hebben, of ze daar interesse in hebben, waarom wel/niet en wat het eventueel zou mogen kosten.

Vraag jezelf ook af waarom een cafe een website nodig zou hebben. Openingstijden en evenementen kondigen ze wel aan via Facebook/Instagram/TikTok.
Een café heeft vaak een vaste groep mensen die er gezellig komen om te fuiven. Dus pak eens een Instagram/Facebook of TikTok pagina, en kijk eens hoeveel volgers die heeft en hoe actief ze zijn op social media, en hoevaak er geliked en geviewd wordt. Wat zou de toevoeging van een website dan nog zijn?
Ik denk dat social media in deze branch ook veel verschuivingen heeft gebracht van websites naar social media.

Maar probeer eens een marktonderzoek te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 27-11-2025 16:39 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-12 10:02
Er is absoluut een markt in website ontwikkeling, ik zit er zelf ook in. De concurrentie is echter groot en je toekomstige klanten hebben er zelf ook weinig verstand in. Probeer te bedenken hoe je die klanten gaat bereiken en gaat overtuigen van jouw meerwaarde. Wie zijn je klanten uberhaupt denk je? En biedt je ook de mogelijkheid aan voor een webshop of webapplicatie?

Het leuke van webdevelopment is dat allerlei klanten komen en gaan. Door de jaren heen zien wij bepaalde groepen opkomen en weer gaan. Zo rond 2015 - 2022 zagen we een stijging van ZZPers die een simpele site nodig hadden, uiteenlopend van iemand in de thuiszorg tot iemand die trappen renoveert. Daarvan is een groot gedeelte inmiddels gestopt omdat ze terug in loondienst zijn. Tijdens de coronaperiode waren er allerlei bedrijven die de rem intrapte, terwijl andere juist tijd hadden om hun digitale business onder handen te nemen. Ieder jaar stoppen duizenden bedrijven en worden er ook duizenden opgericht. Vele daarvan hebben een website nodig.

Dus ja er is markt. Maar met alleen simpele websites wordt het denk ik lastig. De voorbeelden die ik noemde leveren niet zoveel op. Het meeste geld zit bij wat grotere bedrijven, maar die willen vaak ook meer. Ga je ook content beheren? Iets doen met social media? Zoekmachine optimalisatie of het opzetten van advertentie-campagnes? Biedt je sites in meerdere talen aan? Ga je je klant leren hoe ze hun site moeten beheren?

Daarnaast is hosting e.d. al genoemd. Vergis je niet hoeveel werk het onderhoud is. Domeinregistratie is simpel, maar dan wil men ook mail hebben. Mail is altijd gezeur, men wil de mail gebruiken in allerlei softwarepakketten, dus mag je regelmatig met DKIM, SPF etc aan de slag. Dat kun je laten doen, maar veelal komen de vragen bij jou binnen en ben je duurder dan de partij waardoor je het laat doen. Een tussenpartij kost geld. 1 site updaten gaat wel. 10 gaat ook nog wel, maar bij 25 wordt het lastig en zul je wat moeten gaan automatiseren.

Een veilige weg is om het naast een andere baan te doen. Dan zie je of het aanslaat en leer je ook alles wat er bij komt kijken. Klanten zijn soms lastig en regelmatig zal er veel van je gevraagd worden. Je moeten leren nee te zeggen. Je moet leren geld te durven vragen. Daarnaast doe je meer ervaring op in het bedrijfsleven en heb je zelf meer kansen mocht het tegenvallen.
Pagina: 1