Vraag
Alle reacties
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Het lijkt er op dat je deze zelf mag verwijderen, met de nodige beschermingsmiddelen/maatregelen.
Bij sommige gemeenten moet je wel een vergunning aanvragen, anders kun je het (goed ingepakte) materiaal niet bij het aanbiedstation aanbieden. Check dus even bij de gemeente hoe je dit aan kunt pakken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Maar als de al los zijn zou dat wat onzinnig zijn. Hier mag ik losse asbest gewoon bij de gemeente inleveren. Alleen hoe weet je of het asbest is?Wolly schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:12:
Nu volgen heel veel reacties van “mogelijk wel, bestel een testsetje om het te controleren”.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Door te testen...Makkelijk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:28:
[...]
Maar als de al los zijn zou dat wat onzinnig zijn. Hier mag ik losse asbest gewoon bij de gemeente inleveren. Alleen hoe weet je of het asbest is?
Je kunt er ook aan likken maar ik denk niet dat je er dan wijzer van wordt.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Behandelen (afvoeren) alsof het asbest is.
Anders een testset kopen om zeker te zijn..
Of je lever het gewoon in alsof het asbest is. Zekere voor het onzekere enzo.pentaw1nz schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:29:
[...]
Door te testen...
Je kunt er ook aan likken maar ik denk niet dat je er dan wijzer van wordt.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Zeker kan dat, prima idee. Maar je vroeg "hoe weet je of het asbest is"Makkelijk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:31:
[...]
Of je lever het gewoon in alsof het asbest is. Zekere voor het onzekere enzo.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Vraag bij je gemeente wat de lokale regels zijn om zelf asbest te verwijderen. Vaak kan je een paar zakken ophalen bij de gemeente, vensterbanken erin, dichtmaken en inleveren.
Logische plekken: dakplaten en dakleien, gevelbekleding, vloerzeil en vloertegels, plafondplaten en wandplaten achter kachels, leidingisolatie rond cv-leidingen, vensterbanken, meterkasten en schoorstenen.
Testsetje is leuk, maar als je de vensterbank al los hebt dan behandel je het vanaf nu maar beter alsof het asbest is.
Peace is not simply the absence of war.
Dus:
Mogelijk wel, bestel een testsetje om het te controleren.
Catch a smile out there!
[removed]
Maar aangezien ze je al hebt verwijderd, even netjes inpakken en mee naar het milieustraat, om netjes in te leveren.
[ Voor 16% gewijzigd door daniel14 op 27-11-2025 08:59 ]
iets meer context over leeftijd van huis en evt locatie van huis helpt altijd.MennoM schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:10:
Hallo,
Ik heb deze vensterbanken verwijderd, vraag me af of het asbest is. Bvd dank voor elke reactie!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Buiten dat: zou idd zomaar asbest kunnen zijn. Testen maar
Ik ga er niet zomaar vanuit. Maar als je een testsetje bestelt weet je het zeker.ColeJ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:22:
Ik ga ervan uit dat dit asbest is.
Goed antwoord ! en iemand die het moet verwerken de kans op longkanker geven.Ollie_NL schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:14:
Gewoon in de bak gooien of wegbrengen als asbest (afhakelijk van je morele kompas), waarom zou je nu nog testen als je ze er al afgerukt hebt?
Ik sorteer mijn afval ook niet altijd even goed, maar zaken die gezondheidsrisico's opleveren voor mij en/of andere lever ik toch wel in in de daarvoor bestemde container.
@MennoM Het is er toch al vanaf inderdaad, neem aan dat je 'wat' pbm's hebt gebruikt., maar lever dit aub in bij de gemeente waarin je woont.
Die persoon zal er misschien nog weinig van merken, maar iedereen die rond de vuil verbrander woont krijgt wel een probleem, dus idd. NIET DOEN.Henkhuppelschot schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:29:
[...]
Goed antwoord ! en iemand die het moet verwerken de kans op longkanker geven.
[...]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
username checks out.mortal schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:16:
Ik zou hem met een schuurbandmachine helemaal weg schuren.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/XN3rTDYCxGy9ODh0YwxADKJz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9BtnBD3qUIceHNz8ez5W82pI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KxoIhhLvCEEE95zmD6hArTFx.jpg?f=fotoalbum_large)