Paypal gebruikt voor ongeautoriseerde aankoop (hulp gezocht)

Pagina: 1
Acties:

• Randygutter
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-12 22:21
Hoi allemaal,

Ik zit met een behoorlijk vervelende situatie en hoop dat iemand hier kan meedenken of tips heeft over hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Op 28 oktober is mijn PayPal-account misbruikt om op loaded.com voor in totaal €1.200,- aan digitale games te kopen:

5× Digimon
10× Jurassic Park Evolution
5× Vampire Masquerade

De aankopen zijn gedaan tussen 03:00 en 06:00 ’s nachts. Het vreemde is dat ik geen enkele melding kreeg van PayPal over deze transacties. Ik ontdekte het pas op 1 november (zaterdag).

Omdat het weekend was en PayPal niet bereikbaar was, heb ik in paniek mijn bank gebeld. De bank gaf aan dat ik de bedragen direct kon storneren en mijn PayPal-rekening moest blokkeren om verdere schade te voorkomen. Daarna heb ik direct mijn wachtwoorden veranderd en twee-staps-verificatie aangezet (achteraf gezien had ik dat natuurlijk eerder moeten doen).

Wat ik tot nu toe heb gedaan
-Aangifte gedaan bij de politie
-PayPal op de hoogte gebracht
-De bank gebeld en bedragen gestorneerd
-Loaded.com benaderd (aanvankelijk wilden ze geen informatie geven)
Pas toen een juridisch adviseur namens mij mailde, kreeg ik wat gegevens. Ik heb nu het e-mailadres waar de games naartoe zijn gestuurd.

PayPal zei in eerste instantie dat mijn aankoopbescherming vervallen was, omdat ik gestorneerd heb.
Ik leg ze uit dat ik helemaal geen aankoop heb gedaan, maar ze blijven herhalen dat ik nu bij hun in de min sta en dus moet betalen. Ze zeggen ook dat ze geen onderzoek kunnen starten omdat “er ik in de - sta”, wat ik persoonlijk een vreemd argument vind.

Het meest frustrerende:
Ik moet elke keer mijn verhaal opnieuw doen. niemand is op de hoogte en ik snap dat omdat het een super groot bedrijf is. Maar ik neem aan dat er wel een case naar voren moet komen als ik bel en mijn gegevens doorgeef. Iedere medewerker zegt iets anders. Ik heb inmiddels zeker 15 verschillende verhalen gehoord. Het lijkt er dus op dat niemand op de hoogte is van de regels binnen het bedrijf waar ze werken?

Uiteindelijk heb ik een claim ingediend en die is na veel moeite in mijn voordeel goedgekeurd. Dat staat ook zwart-op-wit in de bevestigingsmail. Het ging echter allesbehalve soepel: ik kreeg dagenlang elke ochtend dezelfde standaardreacties terug, in het Engels, Duits en soms gewoon exact dezelfde tekst. Pas na de vierde poging ontving ik eindelijk een bericht dat de case in mijn voordeel was gesloten en dat het bedrag zou worden teruggestort of mijn PayPal-saldo zou worden aangevuld.

Maar ondanks dat PayPal nu officieel heeft bevestigd dat het om een ongeautoriseerde transactie gaat, staat mijn saldo nog steeds negatief. Wanneer ik bel, krijg ik steeds een ander verhaal: de één zegt dat ik toch moet betalen, de ander beweert dat ze de benodigde informatie “niet in het systeem kunnen vinden”. Het is allemaal erg frustrerend en verwarrend.

Politie
De politie geeft aan dat ze er niets mee kunnen (geen capaciteit, lastig te onderzoeken). Snap ik.

Mijn vraag
Ik heb nu dus het e-mailadres van de persoon waar de digitale producten naartoe zijn gestuurd.

Maar kan ik hier juridisch gezien iets mee?
Is dit überhaupt bruikbaar bewijs richting PayPal, of richting andere instanties?
Zijn er stappen die ik gemist heb, of iets wat ik nog kan doen om PayPal te laten erkennen dat ik NIET voor die games heb betaald?

Alle tips of ervaringen zijn welkom, want ik begin eerlijk gezegd een beetje moedeloos te worden van de situatie.

En wat me helemaal tof lijkt, is er een streamer die hier wat mee kan? iemand die scammers exposed?

Alvast bedankt!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:42
Paypal is zo traag als dikke stront en kan het zeker minimaal 30 dagen duren voordat er iets gebeurd.
wees blij dat het probleem en kosten zijn opgelost, gewoon afwachten.

• Spelvoutig
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-12 16:11
Beetje off topic maar had je 2FA aanstaan en was je wachtwoord sterk?

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:39
Spelvoutig schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:00:
Beetje off topic maar had je 2FA aanstaan en was je wachtwoord sterk?
Staat in het verhaal zo te zien en dat beseft @Randygutter intussen ook dat hij 2FA eerder had moeten instellen. Hebben we nu niks meer aan en het is ook geen excuus om van mensen te gaan pikken uiteraard.
Randygutter schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:50:
Daarna heb ik direct mijn wachtwoorden veranderd en twee-staps-verificatie aangezet (achteraf gezien had ik dat natuurlijk eerder moeten doen).
Om te antwoorden op de vraag wat hier nog mogelijk is, tja. Het is veel geld maar ook geen onoverkomelijk bedrag voor de meesten, in het slechtste geval gaat het duur leergeld worden. Die aangifte is alvast belangrijk, of de politie er wel of niets mee doet, je hebt een melding en PV nummer waarmee je verder kunt. Volgens Paypal heb je nu een schuld bij hen en ik denk dat ze daar ook wel ergens een punt hebben, zij bieden de tools om de boel te beveiligen wat niet gebeurd is, een inbraakverzekering dekt ook geen huis zonder slot immers. Kun je überhaupt uitvogelen wie de dader is, heb je iets van een naam, IP adres, adres, land etc? En je hebt juridisch advies ingewonnen, is dat een bekende, rechtsbijstand oid? Ik vrees dat het een lastig zaakje wordt om eerlijk te zijn.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:08
Storneren is denk ik niet de handigste actie geweest. Daarmee kun je andere processen verstoren en zodra dat gaande is bij een groot/gestandaardiseerd bedrijf dan gaat het al snel lastig.

Ik zou met de stroom meezwemmen. Moet eerst de schuld opgeheven worden? Betaal dat dan om daarna de dispute voor elkaar te krijgen

CISSP! Drop your encryption keys!

• MGM Nagelkerke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:26
laurens0619 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:27:
Storneren is denk ik niet de handigste actie geweest. Daarmee kun je andere processen verstoren en zodra dat gaande is bij een groot/gestandaardiseerd bedrijf dan gaat het al snel lastig.

Ik zou met de stroom meezwemmen. Moet eerst de schuld opgeheven worden? Betaal dat dan om daarna de dispute voor elkaar te krijgen
Ik vind het een bijzonder advies om 1200 euro te betalen en dat hopelijk later weer terug te krijgen, alleen om aan allerlei moeilijke interne PayPal processen te voldoen.

Als PayPal lastig blijft doen, moet je het geld maar zien terug te krijgen.

In die zin sta je nu sterker dat paypal iets van jou wil.

Achteraf gezien heeft de stornering het misschien wel lastiger gemaakt, en had het mogelijk soepeler kunnen lopen als je dat had uitgesteld. Maar dat is dus achteraf.

[ Voor 14% gewijzigd door MGM Nagelkerke op 26-11-2025 19:57 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:08
MGM Nagelkerke schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:47:
[...]

Ik vind het een bijzonder advies om 1200 euro te betalen en dat hopelijk later weer terug te krijgen, alleen om aan allerlei moeilijke interne PayPal processen te voldoen.

Als PayPal lastig blijft doen, moet je het geld maar zien terug te krijgen.

In die zin sta je nu sterker dat paypal iets van jou wil.

Achteraf gezien heeft de stornering het misschien wel lastiger gemaakt, en had het mogelijk soepeler kunnen lopen als je dat had uitgesteld. Maar dat is dus achteraf.
Ik snap je opmerking en het is idd krom maar Tis een groot bedrijf he. Denk niet dat je nu “sterker” staat. Als er een openstaande schuld is halen ze hun schouders wss op en wordt gewoon het reguliere proces voor inning opgestart met alle gevolgen van dien. Wss weet die hele afdeling van dispute niet eens of er een opstaande schuld is en andersom

Bedrijven hebben tegenwoordig bijna geen capaciteit voor alles wat buiten de happy flow valt.

Het is het denk ik kiezen tussen
- proberen van de schuld af te komen (wss nadat dispute is opgelost en saldo gecorrigeerd)
- betalen, wachten tot dispute opgelost is en saldo uitkeren.

Ik zou persoonlijk ook even afwachten maar zodra het schuldproces stappen gaat ondernemen wel meebewegen.

CISSP! Drop your encryption keys!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt nu je PayPal wachtwoord en beveiliging veranderd. Zorg ook dat je dat van het bijbehorende e-mailadres doet! Grote kans dat er een partij is die daar de inloggegevens ook van heeft waardoor ze mogelijk de bevestiging via de mail konden doen zonder dat jij dat doorhad. Check voor de aardigheid ook de verwijderde items van de mailbox, de recente activiteiten indien mogelijk en ook eventuele laatste logins. Mocht je nog ergens dezelfde wachtwoorden gebruiken: verander wachtwoorden wanneer die hetzelfde zijn als die van je mail en/of je PayPal.

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:58

liberque

Vrijzinnig!

Allereerst: ik ben absoluut geen paypal fan, maar storneren in Nederland betekent gewoon : " Ik ben het niet eens met de afschrijving". Dat is gewoon een recht en ja, dat Paypal daar issues mee heeft en je eerst een dispute had moeten ingooien is leuk, maar als jij je huur/hypo er niet door zou kunnen betalen dan kom je dus in de problemen. Dus je hebt gewoon goed gehandeld.

Inmiddels heeft Paypal je dispute erkend. Dit goed bewaren. Je saldo staat nog in de min daar, maar dat is hun probleem. Sturen ze een incassobureau dan kan je aantonen dat je Paypal niks verschuldigd ben.

In de tussentijd bij N26 oid een prepaid creditcard regelen. Daar voortaan je betalingen online mee doen. Kan nooit in de min dus een zorg minder en je kan je reguliere dingen nu gewoon betalen en/of geld van anderen ontvangen. Vergeet alleen niet 2FA aan te zetten :)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• sjoerd876
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-12 18:04
Mag ik vragen of jouw claim bij PayPal in eerste instantie ook niet in jouw voordeel werd beslist? Ik zit namelijk in een soortgelijke situatie. Op 27 november is er voor ongeveer €1.100 aan CDKeys-aankopen gedaan via mijn PayPal-account, terwijl ik hier absoluut niets van afwist. Gisterochtend ontdekte ik dit, omdat een deel van het bedrag al van mijn betaalrekening was afgeschreven. Ik heb direct telefonisch contact opgenomen met PayPal.

Tot mijn grote schrik heeft PayPal de transacties als geautoriseerd beoordeeld. Uiteraard ben ik niet van plan het hierbij te laten zitten, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er behoorlijk van baal en even niet goed weet waar ik aan toe ben. PayPal gaf bovendien aan dat ik de afgeschreven bedragen niet moet laten terugboeken via mijn bank, omdat ik dan mijn kopersbescherming zou verliezen.

Ik begrijp simpelweg niet hoe PayPal kan denken dat dit geen fraude is…

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Het heeft niet zoveel te maken met internet en netwerken, dus ik verhuis het topic even naar het Shopping Forum.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-12 14:42
sjoerd876 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 06:27:
Mag ik vragen of jouw claim bij PayPal in eerste instantie ook niet in jouw voordeel werd beslist? Ik zit namelijk in een soortgelijke situatie. Op 27 november is er voor ongeveer €1.100 aan CDKeys-aankopen gedaan via mijn PayPal-account, terwijl ik hier absoluut niets van afwist. Gisterochtend ontdekte ik dit, omdat een deel van het bedrag al van mijn betaalrekening was afgeschreven. Ik heb direct telefonisch contact opgenomen met PayPal.

Tot mijn grote schrik heeft PayPal de transacties als geautoriseerd beoordeeld. Uiteraard ben ik niet van plan het hierbij te laten zitten, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er behoorlijk van baal en even niet goed weet waar ik aan toe ben. PayPal gaf bovendien aan dat ik de afgeschreven bedragen niet moet laten terugboeken via mijn bank, omdat ik dan mijn kopersbescherming zou verliezen.

Had jij 2fa wel aan staan? Niet om iets goed te praten ofzo maar meer om te weten of 2fa voldoende bescherming biedt.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:05
Gadgeteer schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:41:
[...]

Had jij 2fa wel aan staan? Niet om iets goed te praten ofzo maar meer om te weten of 2fa voldoende bescherming biedt.
Al eerder gevraagd en beantwoord:
Andros in "Paypal gebruikt voor ongeautoriseerde aankoop (hulp gezocht)"

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-12 14:42
Tijd voor koffie? Kijk eens op wie ik reageerde met mijn vraag ;) Dat was niet TS.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:05
Gadgeteer schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:58:
[...]

Tijd voor koffie? Kijk eens op wie ik reageerde met mijn vraag ;) Dat was niet TS.
Oeps, misschien wel.
Had beter eerste bakkie kunnen pakken vóór ik reageerde, maar zit er nu pas net aan :X

• sjoerd876
Gadgeteer schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:41:
[...]

Nee, helaas niet. Heb dit nadien natuurlijk wel gedaan.

Wat opmerkelijk is is dat PayPal aangeeft dat de transacties vanaf mijn IP-adres gedaan zijn. De claim van ongeautoriseerde betalingen is inmiddels dan ook twee keer afgewezen. Wellicht dat ik nog iets voor elkaar kan krijgen door de transacties op "Goederen niet ontvangen" te zetten...

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:01
sjoerd876 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 06:27:

Ik denk dat je dit misschien teveel vanuit je eigen perspectief bekijkt, voor jou is dat natuurlijk volledig logisch.

Echter voor een miljardenbedrijf zal het misschien niet direct logisch zijn wanneer iemand pas een kleine week na de betwiste transactie komt klagen (en al helemaal niet wanneer blijkbaar volgens een andere post de autorisatie ook nog eens vanaf jouw IP komt, want dat zou betekenen dat ze meer hebben van de dan alleen username en ww).

Of je verder komt door artikelen ineens op 'niet geleverd' te zetten vraag ik me ook wel af. Als ik Paypal was en iemand komt eerst klagen met 'Ik heb die bestelling niet gedaan', daarna nog 'Ik heb dit echt niet besteld hoor' om dan ineens te draaien naar 'De bestelling is niet geleverd' zou dat bij mij in ieder geval iedere geloofwaardigheid van de initiele klacht wegnemen.

• sjoerd876
Dennism schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:13:
[...]

Ik denk dat je dit misschien teveel vanuit je eigen perspectief bekijkt, voor jou is dat natuurlijk volledig logisch.

Echter voor een miljardenbedrijf zal het misschien niet direct logisch zijn wanneer iemand pas een kleine week na de betwiste transactie komt klagen (en al helemaal niet wanneer blijkbaar volgens een andere post de autorisatie ook nog eens vanaf jouw IP komt, want dat zou betekenen dat ze meer hebben van de dan alleen username en ww).

Of je verder komt door artikelen ineens op 'niet geleverd' te zetten vraag ik me ook wel af. Als ik Paypal was en iemand komt eerst klagen met 'Ik heb die bestelling niet gedaan', daarna nog 'Ik heb dit echt niet besteld hoor' om dan ineens te draaien naar 'De bestelling is niet geleverd' zou dat bij mij in ieder geval iedere geloofwaardigheid van de initiele klacht wegnemen.
Dat snap ik. Ik heb destijds erg veel met PayPal gebeld, waarbij een werknemer aangaf dat hij kon proberen om de klacht om te zetten naar een niet geleverde bestelling. Vandaar deze stap.

Ook heb ik net als de TS aangifte gedaan bij de politie, welke aangegeven hebben dat zij vanwege overcapaciteit niets kunnen doen. Wel gaf de agent aan dat er afgelopen maand meerdere meldingen gedaan zijn van vrijwel identieke gevallen als die van mij en de TS.

Ik ben inmiddels ook zover dat ik verwacht dat ik mijn geld niet terugkrijg, maar het is het proberen waard.
Pagina: 1