Verbouwen huiskamer en omleggen glasvezelkabel KPN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:35
Hi,

Begin volgend jaar laten wij een verbouwing uitvoeren op de benedenverdieping van ons huis. Omdat vrijwel alles wordt vernieuwd (vloer, plafonds, etc.), stelt de aannemer voor om de glasvezelaansluiting – die nu aan de voorkant van het huis binnenkomt – te verlengen naar de meterkast. Dit zou ervoor zorgen dat alle apparatuur netjes kan worden weggewerkt, in plaats van in de woonkamer zoals nu het geval is.

Mijn vraag is: in hoeverre is dit toegestaan? De aannemer geeft aan dat hij hiervoor een ervaren vakman heeft. Mijn zorg zit vooral bij mogelijke problemen in de toekomst: kan KPN weigeren om storingen op te lossen als er aan de kabel is gewerkt?

Wat is jullie advies in deze situatie? De huidige aansluiting bevindt zich op een onhandige en lelijke plek midden in de woonkamer, dus een oplossing zou zeer welkom zijn.

Beste antwoord (via Aalard99 op 25-11-2025 17:22)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-12 17:00

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Verder geen oplossing of info voor je probleem.

Maar het valt mij vaak wel op dat de glasvezel net als de cai vroeger door de gevel geboord wordt en klaar.
Dan zit je mooi met die aansluiting in je kamer.
Ik was vrij toen de heren hier kwamen kijken en vragen waar de kabel naar binnen moest.
Vervolgens een periode later waren de werklui niet echt op de hoogte, het plan was door de voorgevel.
Nou dat gaan we mooi niet doen, jullie moeten 8 meter onder mijn oprit door dan graaf ik daar vast een gat waar hij naar binnen moet en ik regel wel even een knappe mantelbuis ook.

Dus hier alles netjes waar ik het wil in de meterkast.

Daar heb jij natuurlijk helemaal niks aan, maar het lijkt wel een standaard procedure om zo dicht mogelijk bij de weg ergens een huis binnen te boren en veel plezier ermee.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens mij mag je die kabel niet eens zelf verplaatsen aangezien dat hun eigendom is. Dat zul je dus via de link moeten aanvragen die door @wvdveer gepost is.

Nu zal KPN dit ook weer uitbesteden maar dan heb je in ieder geval de garantie.

Ben bij dat de meterkast bij mn voordeur zit. Daar zit nu de KPN Glasvezelaansluiting netjes naast de Ziggo aansluiting.

[ Voor 21% gewijzigd door njitter op 25-11-2025 17:03 ]

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:35
Ronald.42 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:57:
Daar heb jij natuurlijk helemaal niks aan, maar het lijkt wel een standaard procedure om zo dicht mogelijk bij de weg ergens een huis binnen te boren en veel plezier ermee.
Klopt inderdaad, ik woon hier al best wat jaren maar toen in het huis kocht zat het al op die plek. Echt midden in de voorgevel van de huiskamer. Ik snap het ook wel, we hebben een jaren 30 huis waar de meterkast midden in het huis zit onder de trap. Het is dus lastig te bereiken. Nu alles open gaat is het moment om dit aan te pakken.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Aalard99 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:26:
[...]

Klopt inderdaad, ik woon hier al best wat jaren maar toen in het huis kocht zat het al op die plek. Echt midden in de voorgevel van de huiskamer. Ik snap het ook wel, we hebben een jaren 30 huis waar de meterkast midden in het huis zit onder de trap. Het is dus lastig te bereiken. Nu alles open gaat is het moment om dit aan te pakken.
Hier idem ook 1930 meterkast midden in het huis.
Maar gelukkig was ik thuis en met een beetje inzet van mij met de schep om een gat te graven waar ik naar binnen wou plus zorgen voor een buis waar de glasvezel door moest was dat geen probleem.
En ze vonden raket ijsjes ook wel lekker.
Was een mooi ploegje oostblokkers met één baasje die dan de tablet met info van wie wat waar in bezit had.
Maar die info klopte al niet met de voorverkenners waar ik een poos eerder mee gesproken had.

Dat is gewoon meters maken en zo goedkoop mogelijk adressen afwerken.
Eind goed al goed, die jongens deden ook gewoon hun best.

Het is meer het stukje management dat er aan vooraf gaat..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1