Karakterestiek remautomaat achter smeltzekeringen hoofdaansl

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• AW-PV-vergelijk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-11 17:46
Welke karakteristiek remautomaten plaatsen achter 25A trage smeltzekeringen (D II) van hoofdaansluiting?
25 amp. B of C karakteristiek?
De remautomaten dienen af te schakelen voordat de smeltzekering(en) doorbranden.
De karakteristiek van trage smeltzekeringen is anders dan die van automaten, maar ik kan niet vinden in welke mate.
Met welke karakteristiek van automaten komt een trage smeltzekering het meest overeen? 25 D?
DII Traag 25A Nom. kortsluitafschakelvermogen Icn volgens IEC 60898-1 50 kA

Toelichting: Veel Nederlandse huizen hebben nog smeltzekeringen als hoofdzekering . (De zekering is van de netbeheerder in een verzegelde kast). Dirt zijn gelukkig wel trage zekeringen maar je wordt er niet blij van als die eruit klappen aangezien je dan de netbeheerder moet laten komen om de zekering te vervangen en daarna de kast weer te zegelen en de rekening betalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eq0PHAPzlI-QVsj2CEDImUvkg9A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/m1Q0DTuvo0r9ykngDXeFWDOg.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door AW-PV-vergelijk op 25-11-2025 17:30 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:57
Wat versta jij onder een remautomaat?
Een remautomaat is namelijk helemaal niet bedoeld om de smelt(hoofd)zekering te beschermen maar de installatie in het geval van PV-invoeding.

Als je een automaat wilt plaatsen om je smelthoofdzekering heel te houden kun je je de moeite besparen, die vlieger gaat niet op in geval van kortsluiting en vaak ook niet in het geval van overbelasting.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56

Tazzios

..

Wat ik ervan begrepen heb: Verschil tussen B,C,D automaat is enkel de mogelijke belasting in de eerste 10 seconden. Dus de inschakel stroom, langer dan dat reageren ze hetzelfde. (zie dus je afbeeldingen)

Als een smeltzekering D II en je wil dat je automaat eerder gaat zo ik eerder voor B dan C gaan. Maar zoals al wordt aangegeven garantie heb je niet. En of een B niet direct weer uitschakelt na inschakelen hangt af van de soort apparatuur die je er achter hebt zitten.

Praktijk: Mijn 10C automaat gaat na 15 minuten +- 15ampere (3500watt) uit, daarna sneller.

[ Voor 11% gewijzigd door Tazzios op 28-11-2025 12:04 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:04
Ik denk dat wat @AW-PV-vergelijk wil niet overeenkomt met de casus parallelle invoeding vanaf net+pv+accu, waarvoor het forum de mooi beschrijvende Vlaamse term remautomaat gebruikt.

Je kunt je hoofdzekeringen niet effectief beschermen met een extra automaat zonder serieus in te boeten in hoeveel je installatie kan afnemen … bij een voldoende zware kortsluiting neem je ook bij gebruik van een 16A “remautomaat” de hoofdzekering mee, er komt op zeker moment overlap in de afschakelkarakteristiek…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.