Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3,5inch HDD enclosure advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik zoek goede drive enclosures voor mijn 3,5inch interne HDD's om deze extern via usb te kunnen gebruiken. Nu heb ik zitten googlen, Maar helaas zie ik het bos niet meer.

Ik zie deze dingen voor €10 aangeboden worden op aliexpress en op een andere site weer voor €40. Ik wil 1 enclosure per 1 schijf. Het moet voor windows gebruikt worden.

Dit wereldje ken ik echter niet. Waar moet ik naar kijken als ik een enclosure wil kopen? kan ik net zo goed voor de goedkoopste gaan?

Het zal veelal om NAS-schijven gaan zoals iron wolf pro/wd red pro vanaf 10TB.

[ Voor 14% gewijzigd door Farabi op 25-11-2025 15:33 ]

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Schijven die normaal in een NAS zitten zullen te warm worden in die plastic usb doosjes.

• Farabi
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:34:
Schijven die normaal in een NAS zitten zullen te warm worden in die plastic usb doosjes.
zijn er geen metalen oplossingen?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Ja die van ugreen bijvoorbeeld. Maar op de lange termijn nog steeds een probleem.
Als het je puur om backups gaat wil het nog wel, maar dan niet in één keer vol schrijven.

Als je ze langdurig wil gebruiken kun je een DAS overwegen, die hebben vaak een fan.
Direct Attached Storage, eg: uitvoering: TerraMaster D4-320 Zwart (geen ervaring met dit ding)

• Farabi
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:39:
Ja die van ugreen bijvoorbeeld. Maar op de lange termijn nog steeds een probleem.
Als het je puur om backups gaat wil het nog wel, maar dan niet in één keer vol schrijven.

Als je ze langdurig wil gebruiken kun je een DAS overwegen, die hebben vaak een fan.
Direct Attached Storage, eg: uitvoering: TerraMaster D4-320 Zwart (geen ervaring met dit ding)
kan ik 1 schijf laten draaien bij deze? ipv alle 4? ik zoek eigenlijk een kleinere formaat. ik wil 1 enclosure per schijf.

[ Voor 12% gewijzigd door Farabi op 25-11-2025 15:44 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:34
@Farabi

Als ik in Pricewatch kijk zie ik maar 1 met een beetje koeling.

uitvoering: Thermaltake ST0020E Zwart

categorie: HDD/SSD behuizingen

• Farabi
  • Niet online
thnx, hoe zijn de behuizingen van bijv. seagate expansions en WD elements in dit opzicht? zijn het slechte behuizingen voor een 3,5inch hdd?

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:34
Farabi schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:24:
[...]

thnx, hoe zijn de behuizingen van bijv. seagate expansions en WD elements in dit opzicht? zijn het slechte behuizingen voor een 3,5inch hdd?
Leuke enclosures maar een hdd heeft koeling nodig, veel enclosures hebben geen koeling wat op zich niet erg is voor korte periodes.
Maar voor 24/7 is koeling een must.

• Farabi
  • Niet online
Hell-Slave schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:34:
[...]

Leuke enclosures maar een hdd heeft koeling nodig, veel enclosures hebben geen koeling wat op zich niet erg is voor korte periodes.
Maar voor 24/7 is koeling een must.
ik merk dat ik eigenlijk genoeg heb aan een sata-usb kabel met voeding. welke kan ik het beste pakken? waar moet ik naar kijken?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Farabi schreef op zondag 30 november 2025 @ 00:59:
[...]

ik merk dat ik eigenlijk genoeg heb aan een sata-usb kabel met voeding. welke kan ik het beste pakken? waar moet ik naar kijken?
Dan kun je net zo goed zo’n “drive toaster” kopen. Dan staan ze ook stabiel.

uitvoering: LogiLink USB 3.0 Quickport for 2.5“ SATA HDD/SSD Zwart
uitvoering: Icy Box IB-1122-U3 Zwart

En anders een adapter met voeding erbij (3,5” schijven kunnen niet door usb alleen worden gevoed).

uitvoering: LogiLink Adapter USB 3.0 to SATA Zwart

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Farabi
  • Niet online
nelizmastr schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:41:
[...]

Dan kun je net zo goed zo’n “drive toaster” kopen. Dan staan ze ook stabiel.

uitvoering: LogiLink USB 3.0 Quickport for 2.5“ SATA HDD/SSD Zwart
uitvoering: Icy Box IB-1122-U3 Zwart

En anders een adapter met voeding erbij (3,5” schijven kunnen niet door usb alleen worden gevoed).

uitvoering: LogiLink Adapter USB 3.0 to SATA Zwart
Die toasters boven zien er netjes uit. Zijn er geen power voeding van deze?

ik zoek deze die tot 26TB of meer ondersteunen. er komen nas-schijven in. moet ik naar een bepaald type kijken? ik zou ook direct eentje willen waar nvme en sata SSD's op kunnen.

(ik stel de vraag hier, maar ben ook ondertussen ook aan het zoeken)

[ Voor 11% gewijzigd door Farabi op 30-11-2025 12:43 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
26TB+ is wel erg groot, het is maar de vraag of gewone docks/enclosures hiermee wel om kunnen gaan?

Een tijd geleden had ik van een tweaker hier een hele partij DAS USB enclosures overgenomen.
Die werken zowel in raid als single drive mode
Misschien naar zoiets zoeken?
The_Doman schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:50:
Zelf heb ik ook (te) veel SSD/HDD's rondslingeren en gebruik ook diverse oude/nieuwe docking units eigenlijk zonder enig probleem.

Sinds kort heb ik er een flink aantal in deze kastjes gestopt, scheelt weer wat. :P
V/A: Buffalo hd-wlu3r1 DriveStation Duo USB 3.0 aangeboden

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46

DukeBox

loves wheat smoothies

Veel goedkopere blijven al hangen bij 8TB, kijk met name naar UASP support, dan maak je de meeste kans (scheelt ook flink wat CPU load).

Ik weet niet of je af en toe er wat opzet of telkens een grote bulk aan data erop kwijt moet maar een enkele 26TB HDD met USB3 is bagger traag. Een DAS zoals @The_Doman aangeeft heb je veel meer aan al zou ik zelf meteen voor een NAS gaan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Farabi
  • Niet online
oke, dan zet ik een stapje terug. de toasters werken dus tot 8TB goed? ik wil voor nu deze nemen:

https://www.act-connectiv...sd-docking-station-ac1500

als deze tot 16TB gaat ben ik ook tevreden eigenlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Farabi op 30-11-2025 13:01 ]

Pagina: 1