Extreme Gamer PC van Mediamarkt fans niet instelbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mause31
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-12 21:49
Ik heb bij de MEdiaMarkt een nieuwe pc gekocht, een EXTREMEGAMER X EDT LVL 1 AMD WHV4 - AMD Ryzen 7 8700F - 32 GB - 1 TB - GeForce RTX™ 5060.
Als de pc aanstaat lijkt het wel of er een straaljager opstijgt dus ik ben op zoek gegaan naar een optie om die fans zachter te laten draaien maar op geen enkele wijze krijg ik de pc stiller. Ik heb het via Q-fan, Armoury Crate en Fan Monitor geprobeerd. Tevens de aanwezige opties in de Bios allemaal geprobeert maar niets helpt om dr fans zachter te laten draaien. Curves op verschillende manieren ingesteld maar helemaal niets helpt. Wie kan me helpen om deze pc wat stiller te krijgen. Wat zijn er nog meer voor opties om de fans zachter te laten draaien en zo de pc stiller te krijgen. Het is dus een Extreme Gamer PC met een Asus moederboard

Alle reacties

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Al dan niet door de PC open te maken zou ik eerst uitzoeken waar de fans mee verbonden zijn. Als dat een specifieke fan connector op je moederbord is, dan weet je welke je moet aanpassen. Als dat niet zo is, kan het zijn dat ze gewoon permanent op maximaal staan en moet er wat aangepast worden.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:42

Jorissie87

No diggity

Los van je vraagstelling vind ik de naam "EXTREME GAMER X" voor een midrange PC wel misleidend. :P
OT: Ik gebruik zelf altijd Speedfan. Kijk eerst even welke fans er specifiek herrie maken (PSU, GPU, Case, Mobo) en probeer die te tweaken. Bij dit soort prebuild pcs is mijn ervaring dat ze op papier dikke hardware gebruiken maar dan wel de meest skirre variant van alles vaak icm een budget PSU en fans (want wie let daar nu op bij een prebuild).

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• mause31
Jorissie87 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:21:
Los van je vraagstelling vind ik de naam "EXTREME GAMER X" voor een midrange PC wel misleidend. :P
OT: Ik gebruik zelf altijd Speedfan. Kijk eerst even welke fans er specifiek herrie maken (PSU, GPU, Case, Mobo) en probeer die te tweaken. Bij dit soort prebuild pcs is mijn ervaring dat ze op papier dikke hardware gebruiken maar dan wel de meest skirre variant van alles vaak icm een budget PSU en fans (want wie let daar nu op bij een prebuild).
Ik heb de naam niet bedacht, maar een kleine zoekactie levert toch het volgende op:
De EXTREMEGAMER X EDT LVL 1 AMD WHV4 valt over het algemeen in het hogere segment van de midrange (middenklasse) gaming-pc's, neigend naar de instap-high-end of enthousiast-midrange.
Niet dat je er iets aan hebt maar wilde het toch nog even me je delen :)

• mause31
Sissors schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:19:
Al dan niet door de PC open te maken zou ik eerst uitzoeken waar de fans mee verbonden zijn. Als dat een specifieke fan connector op je moederbord is, dan weet je welke je moet aanpassen. Als dat niet zo is, kan het zijn dat ze gewoon permanent op maximaal staan en moet er wat aangepast worden.
Wanneer zou ik precies de boel moeten aanpassen, is het aangesloten hebben van een fan niet gewenst op een moederbord? En er moet inderdaad vast iets worden aangepast, de hulpvraag die ik heb is echter wat er precies moet worden aangepast, ik had een beetje de hoop dat er nog iemand zou zijn met dezelfde pc die me precies kan zeggen wat ik precies moet aanpassen en wat de oorzaak is dat die fans zo staan te loeien :)

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:18
Je zal toch zelf wat meer onderzoek moeten doen, een fijne fancurve instellen is wel wat waard. Waarschijnlijk zijn het de GPU fans, die kunnen erg hard gaan

• mause31
Altamyr schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:54:
Je zal toch zelf wat meer onderzoek moeten doen, een fijne fancurve instellen is wel wat waard. Waarschijnlijk zijn het de GPU fans, die kunnen erg hard gaan
Ik kan fancurves instellen wat ik wil, er wordt niet naar geluisterd helaas, niet vanuit de BIOS alsook niet via Armoury crate o.i.d.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-12 15:09
Die kan je toch ook in het BIOS instellen en vaak via de utility applicatie van je moederbord. OF speedfan Zoals @Jorissie87 aangeeft.

FANs handmatig instellen is echt wel nodig.

^^Je was met net voor

De connectors op je moederbord va nde FANs zijn die 3 of 4 pins?

[ Voor 20% gewijzigd door Unknown Alien op 25-11-2025 15:59 ]

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:18
mause31 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:58:
[...]

Ik kan fancurves instellen wat ik wil, er wordt niet naar geluisterd helaas, niet vanuit de BIOS alsook niet via Armoury crate o.i.d.
Dat is wel vaag ja, als de andere suggesties hier ook niks doen kan je nog proberen om er een schone installatie van Windows/Linux op te zetten. Het zou me niet verbazen als de bonus bloatware er wat mee te maken heeft :?

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-12 13:05
Is het altijd of alleen tijdens een game spelen?

• mause31
Ollie_NL schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:02:
Is het altijd of alleen tijdens een game spelen?
Altijd

• Sissors
  • Niet online
mause31 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:51:
[...]

Wanneer zou ik precies de boel moeten aanpassen, is het aangesloten hebben van een fan niet gewenst op een moederbord? En er moet inderdaad vast iets worden aangepast, de hulpvraag die ik heb is echter wat er precies moet worden aangepast, ik had een beetje de hoop dat er nog iemand zou zijn met dezelfde pc die me precies kan zeggen wat ik precies moet aanpassen en wat de oorzaak is dat die fans zo staan te loeien :)
Je moet wat aanpassen als hij niet aan het moederbord is aangesloten. Maar tenzij je inderdaad iemand hier vindt die dezelfde PC heeft en dit al heeft uitgezocht, zal je toch zelf wat dingen moeten nalopen :) .

Je kan nog zoveel software installeren en hele OS herinstalleren, maar als de fans simpelweg niet aan het moederbord zitten gaat dat weinig uithalen.

Je kan ook al door het glas heen kijken of de fan headers aangesloten zijn. Maar aan de onderkant zal je er waarschijnlijk 2 hebben en die kan je wel zien. De andere is lastiger, weet je toevallig welk moederbord je precies hebt?

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 25-11-2025 16:11 ]

• mause31
Zo te zien vier, ben op dit moment niet thuis...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmqmI7BhPxqCXnTC3OTRsc7WZ0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fwxFudRN5LnU2FUpwNdTIwYu.png?f=fotoalbum_large

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-12 18:45
Als het om dit soort fans gaat kan je instellen tot je een ons weegt, er valt dan niks in te stellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLUsIp3Ua2WudGzvjS5M7qlWiPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9JjtBX5ytllFGNeFgN6xFvl.jpg?f=fotoalbum_large

• mause31
Sissors schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:08:
[...]

Je moet wat aanpassen als hij niet aan het moederbord is aangesloten. Maar tenzij je inderdaad iemand hier vindt die dezelfde PC heeft en dit al heeft uitgezocht, zal je toch zelf wat dingen moeten nalopen :) .

Je kan nog zoveel software installeren en hele OS herinstalleren, maar als de fans simpelweg niet aan het moederbord zitten gaat dat weinig uithalen.

Je kan ook al door het glas heen kijken of de fan headers aangesloten zijn. Maar aan de onderkant zal je er waarschijnlijk 2 hebben en die kan je wel zien. De andere is lastiger, weet je toevallig welk moederbord je precies hebt?
Zal ik vanavond weer even opzoeken, weet het zo uit m'n hoofd niet meer. Even een andere "domme" vraagm je gaf aan idat als ze niet aan het moederbord zijn aangesloten de fans, waar zouden ze dan op aangesloten zitten nu als ze niet op het moederbord vastzitten?

• Hell-Slave
mause31 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:13:
[...]

Zal ik vanavond weer even opzoeken, weet het zo uit m'n hoofd niet meer. Even een andere "domme" vraagm je gaf aan idat als ze niet aan het moederbord zijn aangesloten de fans, waar zouden ze dan op aangesloten zitten nu als ze niet op het moederbord vastzitten?
Op de voeding zie mijn foto hierboven.

• Sissors
  • Niet online
mause31 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:13:
[...]

Als je pech hebt: Rechtstreeks op de voeding (zoiets als wat hierboven staat). Als je iets meer geluk hebt zit er nog iets van een fan controller waarbij je handmatig een vaste snelheid kan instellen die lager is.

Maar ik durf wel redelijk te garanderen dat de fans zelf met het moederbord verbonden kunnen worden, de vraag is of dat is gedaan. (Hooguit moeten er wat splitters aan gehangen worden omdat je meer fans hebt als moederbord aansluitingen voor ze).

Echter dat blijft gokken wat de exacte reden is. Misschien zit er wel een fan controller tussen die aan het moederbord hoort, maar bij Mediamarkt zijn ze vergeten een kabeltje ertussen te stoppen.

• Hell-Slave
Wat ook kan is dat je het kan instellen via een fan hub. (een kastje waar de fans op aangesloten zijn)
Op dat kastje zou dan een usb aansluiting moeten zitten dat naar je moederbord gaat.

• Hell-Slave
Sissors schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:17:
[...]

Als je pech hebt: Rechtstreeks op de voeding (zoiets als wat hierboven staat). Als je iets meer geluk hebt zit er nog iets van een fan controller waarbij je handmatig een vaste snelheid kan instellen die lager is.

Maar ik durf wel redelijk te garanderen dat de fans zelf met het moederbord verbonden kunnen worden, de vraag is of dat is gedaan. (Hooguit moeten er wat splitters aan gehangen worden omdat je meer fans hebt als moederbord aansluitingen voor ze).

Echter dat blijft gokken wat de exacte reden is. Misschien zit er wel een fan controller tussen die aan het moederbord hoort, maar bij Mediamarkt zijn ze vergeten een kabeltje ertussen te stoppen.
Of speciale software wat de fan hub aanstuurt, of een stand alone controller met een knopje/schakelaar.
Je weet het nooit met die prefab meuk. :X

• mause31
Hell-Slave schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:13:
Als het om dit soort fans gaat kan je instellen tot je een ons weegt, er valt dan niks in te stellen.
[Afbeelding]
Dat lijkt me niet hetzelfde type te zijn qua aansluiting, volgens mij zitten er bij die van mij wel wat meer draadjes aan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xB_eigUrxgy87KVagf1zdiydLOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WYkmhI1ML1qupbJgQNXCjrvd.png?f=fotoalbum_large

• Sissors
  • Niet online
Gebaseerd op Mediamarkt foto's denk ik dat die mobo erin zit: uitvoering: ASUS Prime B650-PLUS-CSM

Die heeft 3 fan headers: Midden aan de onderkant eentje, midden aan de rechterkant, en linkerhelft, boven de M2 heatsink. Vraag is dan dus of iig één van die drie in gebruik is.

• Hell-Slave
mause31 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:22:
[...]

Dat lijkt me niet hetzelfde type te zijn qua aansluiting, volgens mij zitten er bij die van mij wel wat meer draadjes aan.[Afbeelding]
Ging meer om het type aansluiting: molex
Verlichting heeft ook draadjes nodig.

De kans op een molex aansluiting op de fan lijkt me klein bij dit type fans.

• mause31
Sissors schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:24:
Gebaseerd op Mediamarkt foto's denk ik dat die mobo erin zit: uitvoering: ASUS Prime B650-PLUS-CSM

Die heeft 3 fan headers: Midden aan de onderkant eentje, midden aan de rechterkant, en linkerhelft, boven de M2 heatsink. Vraag is dan dus of iig één van die drie in gebruik is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61EFmTGLKDQuekHOsx7_7vs-bi8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GO809tfRZCs7IHmV5lcbRtK5.png?f=user_large
Dit is wat er in zit volgens msinfo32

• mause31
Dit heb ik kunnen vinden over het bord:

Fan and Cooling Related
1 x 4-pin CPU Fan header

1 x 4-pin CPU OPT Fan header 2 x 4-pin Chassis Fan headers Power Related

1 x 24-pin Main Power connector

1 x 8-pin +12V CPU Power connector

Nu alleen dus nog zoeken waar precies die aansluitingen op het bord zitten en vergelijken met wat er qua fans op aan zit gesloten.

• mause31
Volgens mij komt het er op neer dat ik een fan hub nodig heb om alle fans qua snelheid omlaag te krijgen, ja ik snap dat de fans dan waarschijnlijk niet meer separaat qua snelheid te regelen zijn maar dat vind ik minder storend dat het straaljagergeluid maar ik nu meer te maken heb. Correct geredeneerd toch?

• Sissors
  • Niet online
Simpele PWM splitter kan je ook meerdere fans mee op één moederbord connector doen, maar er zit wel een limiet hoeveel stroom die kan leveren, en lastige is dat je niet weet welke fans het zijn waarschijnlijk, dus ook niet hoeveel stroom die gebruiken.

insta edit: Waar haal je die gegevens van je mobo vandaan? Tweakers PW heeft 4 fan headers: uitvoering: ASUS Prime B840-PLUS WIFI
Drie aan de onderkant, eentje boven M2 koeling aan linker helft. En dan kan je zeker met een stel simpele PWM splittertjes af. Maar eerst wil je nog steeds weten hoe het nu is aangesloten. Of de fan headers worden gebruikt kan je door het glas wel zien, maar hoe het verder zit aangesloten zal je toch de kast moeten openen.

• mause31
Sissors schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:54:
Simpele PWM splitter kan je ook meerdere fans mee op één moederbord connector doen, maar er zit wel een limiet hoeveel stroom die kan leveren, en lastige is dat je niet weet welke fans het zijn waarschijnlijk, dus ook niet hoeveel stroom die gebruiken.

insta edit: Waar haal je die gegevens van je mobo vandaan? Tweakers PW heeft 4 fan headers: uitvoering: ASUS Prime B840-PLUS WIFI
Drie aan de onderkant, eentje boven M2 koeling aan linker helft. En dan kan je zeker met een stel simpele PWM splittertjes af. Maar eerst wil je nog steeds weten hoe het nu is aangesloten. Of de fan headers worden gebruikt kan je door het glas wel zien, maar hoe het verder zit aangesloten zal je toch de kast moeten openen.

Klopt, ik moet weten hoe het zit en daar moet ik de kast verder voor moeten openen maar dat doe ik zaterdag rustig op m'n gemak, heb in ieder geval voor de zekerheid een fan controller besteld zodat ik er mee aan de slag kan als het niet wil met de mogelijkheden die het bord nu biedt voor de 7 fans, cpu fan en de waterkoeling.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-12 08:51
Ondanks dat MM twee verschillende moederborden toont lijkt geen van beiden op de Asus Prime B840-Plus WiFi. Heel apart, of er moeten grote verschillen zitten tussen de revisies.
Verder snap ik die PCIe WiFi kaart niet helemaal. Er zit WiFi op het moederbord, hoezo dubbelop.

Tevens is op de foto van de website wel een soort controller zichtbaar en deze lijkt ook aangesloten. Vraag is of dat bij de TS hier ook zo is.
Wellicht een foto maken en deze hier delen alvast?

• mause31
Postman schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:34:
Ondanks dat MM twee verschillende moederborden toont lijkt geen van beiden op de Asus Prime B840-Plus WiFi. Heel apart, of er moeten grote verschillen zitten tussen de revisies.
Verder snap ik die PCIe WiFi kaart niet helemaal. Er zit WiFi op het moederbord, hoezo dubbelop.

Tevens is op de foto van de website wel een soort controller zichtbaar en deze lijkt ook aangesloten. Vraag is of dat bij de TS hier ook zo is.
Wellicht een foto maken en deze hier delen alvast?
Ik ga er van het weekend mee verder, ik houd jullie op de hoogte.
Pagina: 1