Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fun build om in kerstvakantie oefenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:26
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alleen windows draaien. verder geen prestaties vereist. Het gaat mij puur om voor het eerst een eigen pc in elkaar te zetten.
Lijkt me leuk voor straks in de kerstvakantie. Als het goed gaat wil ik misschien mijn eigen pc gaan vervangen en zelf in elkaar zetten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
< € 400,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik pak tijdelijk 1 of 2 DDR4 RAM geheugen kaartjes van mijn eigen PC. Eenvoudige kostendrukking.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alleen de basis zoals ik in de lijst hieronder heb.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Tips of enkel onderdeel misschien nog goedkoper kan. Het moet wel zoveel mogelijk lijken op een build van 1000+ euro computer. Daarom bijvoorbeeld gekozen voor aparte videokaart en waterkoeler in plaats van eenvoudige fanprocessor van 20 euro.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 44,90€ 44,90
1MoederbordenASRock B450 Pro4 R2.0€ 73,66€ 73,66
1VideokaartenINNO3D Geforce GT 1030 2GB GDDR5 LP€ 74,90€ 74,90
1BehuizingenSharkoon VS8 Black€ 43,95€ 43,95
1WaterkoelingInter-Tech LC-120 RGB€ 43,-€ 43,-
1VoedingenLC-Power LC600H-12 V2.31€ 40,99€ 40,99
1Interne SSD'sIntenso Top Performance M.2 256GB€ 22,95€ 22,95
Totaal€ 344,35

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:21
Ga voor tweedehands, mobo en gpu kunnen flink goedkoper.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:34

Cheezus

Luiaard

Als 'oefenen om een pc te bouwen' het enige doel is: een goedkope PC van marktplaats halen en uit elkaar trekken/opnieuw in elkaar schroeven?

• Klaas25
Het mag best iets.. kosten.
Nieuw uit het doosje is toch leuker.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:12
Voeding kopen die al meteen door kan naar de mileustraat is ook wel zonde

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:00

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik zou "om te oefenen" lekker een tweedehands ding kopen. Mocht je toch echt je geld willen weggooien, stuur me dan ff een DM voor mijn rekeningnummer ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00
haal je huidige pc uit elkaar en zet hem weer in elkaar. Of steek die 350 euro direct in je nieuwe PC en bouw die.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:12

Compizfox

Bait for wenchmarks

Beetje zonde om nieuwe hardware te kopen alleen om te "oefenen".

Als je echt wil oefenen zou ik dat zoals al door anderen gezegd met afgedankte tweedehands hardware doen. Je kunt je ook afvragen of "oefenen" echt noodzakelijk is; waarom bouw je niet gewoon direct de PC die je eigenlijk wilt bouwen?

Hoe dan ook, dit is niets anders dan e-waste creëren.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:11
Eens met de andere, ik snap ook niet wat je er daarna mee gaat doen. Dan heb je een computer staan van 400 euro, die onder doet voor wat je eigenlijk wil. Kan je net zo goed voor 50 euro totaal doen, met 2de hands hardware. Waarom Ryzen 3600, en niet een 1500x van een 10tje? v&a aangeboden: AMD Ryzen 5 1500X
Er zit echt geen verschil in het leerproces hoor.

Eigenlijk schreeuwt dit hele topic gewoon: https://www.pcbuildingsim.com/ of https://store.steampowere...60/PC_Building_Simulator/ :P

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:41

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Klaas25 ik zou echt iets gaan kiezen wat in je budget ligt om zelf te bouwen en daarna gewoon kan gebruiken. Je hebt de interesse, en heel veel meer is niet nodig als je een beetje geduld hebt en voorzichtig doet tijdens het bouwen. Met YouTube filmpjes kijken kom je echt al heel ver.

Als je het echt nog spannend vindt, ongetwijfeld is er een tweaker die bij je in de buurt woont en voor een kop koffie en gevulde koek met je meekijkt en helpt.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-11-2025 15:37 ]

youtube.com/@hisrep

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:59

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Ik snap de goede bedoelingen, maar het komt over als erg duur om dingen te leren. Het grootste deel van een computer bouwen tegenwoordig, bestaat uit het insteken van modules, insteken van kabels. Finetuning bestaat uit veel configureren(dus software).

Wil je jezelf nieuwe dingen leren: Geen grote aankopen doen daarvoor: Na een maandje ofzo, belandt het in de kast. Daar is echt geen nieuwe hardware voor nodig. Als leren hardware uitpakken, dat extra is wat we nodig hebben, zou ik meer rondkijken voor 2dehands met doos of retourdeals.

Als een nieuwe PC echt op zijn plaats is, dan zou ik omschrijven waar deze voor zal dienen, en wat eraan/erop moet zitten. En gewoon in 1x uitgeven(wel op een redelijke manier)

Staat uw huidige PC in een wenslijst?

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:06
Wat al gezegd is, als je wil oefenen koop dan een goedkope tweedehands set en haal die een paar keer uit elkaar. Of zet een vraag uit op een weggeefhoek op facebook o.i.d.

Nu dreig je 350 euro uit te geven aan een PC waar je eigenlijk niks mee kan, en waar je ook weer verlies op maakt als je hem gaat verkopen omdat het uit goedkope zooi componenten bestaat.

Catch a smile out there!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:04

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ha, leuk idee. Ben het niet eens met de rest hier; het is toch anders als alle onderdelen los van elkaar in doos aankomen. En het spannend is of alles wel bij elkaar past en of het wel doet.
Alleen zou ik niet heel erg oude componenten gebruiken maar de CPU/mobo van de laatste basis pc nemen.
https://tweakers.net/best-buy-guide/desktops/beste-basis-pc
Ook zou ik die antieke videokaart achterwege laten. Die waterkoeling is wel leuk.

weet het niet meer

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Vishari Beduk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:58:
Ha, leuk idee. Ben het niet eens met de rest hier; het is toch anders als alle onderdelen los van elkaar in doos aankomen. En het spannend is of alles wel bij elkaar past en of het wel doet.
Alleen zou ik niet heel erg oude componenten gebruiken maar de CPU/mobo van de laatste basis pc nemen.
https://tweakers.net/best-buy-guide/desktops/beste-basis-pc
Ook zou ik die antieke videokaart achterwege laten. Die waterkoeling is wel leuk.
Maar koop dan gewoon direct de PC die je hebben wilt, dat spaart 400 euro uit...

• Klaas25
Ik kan niet zeggen dat jullie geen ongelijk hebben.. 400 euro is veel geld.

• pandahunterz
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:41
heel veel goede punten genoemd hierboven. kan me ook wel iets bij je verzoek voorstellen, maar probeer de reden waarom voor jezelf duidelijk te krijgen. Zelf zou ik adviseren om direct voor je definitieve build te gaan. Als je het niet aandurft omdat je bv bang bent fouten te maken, neem dan die 400 euro en vraag iemand of een winkel of ze mee willen kijken terwijl je het zelf bouwt voor 100 euro. Heb je 300 over, een backup die zorgt dat alles goed gaat en in 1 keer de PC van je wens.
enigste reden die ik zelf voor je voorstel kan bedenken is als je een goede bestemming voor de goedkope PC hebt maar kan die niet zo gauw bedenken.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pandahunterz schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:43:
enigste reden die ik zelf voor je voorstel kan bedenken is als je een goede bestemming voor de goedkope PC hebt maar kan die niet zo gauw bedenken.
Zou eventueel een homelab kunnen worden? :)

• pandahunterz
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:41
CH4OS schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:18:
[...]
Zou eventueel een homelab kunnen worden? :)
i guess :p
heb er zelf niet zoveel verstand van maar zou denken dat je dan toch voor wat meer degelijke onderdelen zou gaan die net iets langer blijven werken of een setup die net iets beter bij dat doel past, bv met een iGPU ipv losse kaart
Pagina: 1