Vraag

• CowboyDolf
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-01 13:53
Beste Tweakers,

Recent heb ik 16 st. HR93 knoppen toegevoegd aan mijn Evohome systeem. Hiervoor had ik nog conventionele radiatorknoppen, dus dit zijn mijn eerste "slimme" radiatorknoppen. Aangezien de HR93 vrij recent is uitgekomen is er alleen een Quick Start handleiding en geen volledige handleiding.

Nu zie ik op mijn Evohome dat de kleppositie 100% is, dus volledig open. Maar de radiator wordt niet gloeiend heet, dit terwijl de CV ook op 100% staat. Hierop heb ik een knop losgehaald en ben ik erachter gekomen dat de HR93 de fysieke kraan voor maar 50% opendraait. Ondanks dat hij meerdere keren een CYCL melding (soort kalibratie om dicht/open op de kraan te kalibreren) geeft blijft hij maar tot 50% opendraaien terwijl hij denkt dat het 100% is.

Is iemand al een HR93 handleiding tegengekomen? Of weet iemand hoe ik dit moet oplossen?

Ik heb al geprobeerd met de HR92 handleiding eruit te komen, maar de indeling van het menu is veranderd. Dus dit gaat niet.

gr Job

Alle reacties

• LoftedDwarf
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-02 03:01
Hoi Job,

Ik heb net 11 kranen geinstalleerd en zie soortgelijke problemen. Heb jij ooit een oplossing gevonden?

• Kriseh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:05
Wanneer de Evohome Controller onder Systeemoverzicht 100% aangeeft, betreft dit niet de klep- of ventielpositie, maar de warmtevraag van een zone. Het percentage geeft aan in welke mate die zone warmte vraagt van de ketel of warmtepomp:

0% = geen warmtevraag
100% = maximale warmtevraag

In de praktijk betekent 100% meestal wel dat de radiatorknop (het ventiel) volledig wordt geopend. Wat “volledig open” precies inhoudt, is echter relatief. Bij de voorganger, de HR92, had je bijvoorbeeld parameter 6 (uit mijn hoofd) waarmee je de slaglengte (stroke) kon instellen. Standaard staat deze slaglengte op een beperkte stand om batterijvermogen te besparen. Voor de meeste rechte Honeywell-thermostaatventielen werkt dat prima, mits het voetventiel goed is ingeregeld. In mijn geval had ik echter een Honeywell-ventiel met een 90-graden bocht. Daar werkte de standaard slaglengte niet goed en bleef de radiator onvoldoende warm. In het menu van de HR92 kan je wél de daadwerkelijke klep-/ventielpositie zien, en die stond op 100%, maar dat was dus 100% van de verkorte standaard slaglengte. Het voetventiel stond volledig open, maar alsnog onvoldoende doorstroming. Na de slaglengte te hebben aangepast naar de volledige stand (waarbij de motor dus verder open/dicht draait) was het probleem direct opgelost. De vraag is nu of de nieuwe HR93 een vergelijkbare instelling voor slaglengte heeft. Ik heb zelf geen handleiding kunnen vinden, dus het is waarschijnlijk het verstandigst om dit even bij Honeywell / Resideo na te vragen. Hopelijk heb je hier iets aan!