Experts adviseren Nederlandse overheid om beter AI-klimaat…

Pagina: 1
Acties:

• WCas
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12 02:11
Artikel: nieuws: Experts adviseren Nederlandse overheid om beter AI-klimaat te facilit...
Auteur: @YannickSpinner

In mijn opinie - en, zo te lezen, de opinie van een aantal anderen in de reacties - wordt er hier wel erg klakkeloos de mening van deze "experts" overgenomen. Een kritische noot omtrent wie deze experts zijn en wat hun belangen in AI zijn, zou de journalistieke waarde van dit artikel een stuk kunnen verbeteren.

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:39

YannickSpinner

Redacteur
Zeker een goeie voor een achtergrondartikel om ieder van die punten te behandelen en evt naar de experts te bekijken. Maar dit is een nieuwsbericht en mijns inziens volstaat dan om in kaart te brengen wát het advies van die experts is. Dat staat in vrijwel iedere tweede zin wel een keer vermeld; 'de experts stellen', 'volgens het Deltaplan' etc.

En zoals iemand in de comments ook stelt, tweakers maken Tweakers en dat is helemaal niet erg. Veel extra info is dus gewoon beschikbaar voor geïnteresseerden, zonder dat dit afdoet aan de kern van het verhaal.

Het is denk ik - even los van het Deltaplan - belangrijk om te realiseren dat geen enkel nieuwsbericht in een vacuüm verschijnt. Het zou onwerkbaar en onleesbaar zijn om in ieder nieuwtje álle mogelijk informatie, context en nuance te plaatsen. Dus maken we een afweging van wat wel en niet relevant is om te vermelden. In het geval van Deltaplan: ik kan geen 60 mensen doorlichten dan wel cherrypicken welke mensen wel en niet betrouwbaar zijn. Hoe tof is het dat mensen dat dan bijdragen in de comments!