Advies over prebuild systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bificommander
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-12 15:41
Ik was bezig met het samenstellen van een 1440p game PC, toen ik de onderstaande pre-build PC tegenkwam. Die lijkt heel redelijk geprijsd, en grotendeels te voldoen aan wat ik zocht. Ik vroeg me af of ik een addertje onder het gras over het hoofd zie.
https://www.bol.com/nl/nl...dEeQ.4_41.42.ProductImage

Voeding: 750W 80+
Moederbord: Gigabyte B650M Gaming Plus WiFi
Processor: AMD Ryzen 7 7800X3D
Processorkoeler: DeepCool AG400 RGB 12CM
Geheugen: 32GB DDR5 6000MHz RGB6
Opslag: 1TB SSD M.2 NVMe met 6000MB/s
Grafische Kaart: AMD Radeon RX 9060 XT 16GB

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil nieuwe en toekomstige PC games op 1440p resolutie kunnen spelen. Meer dan 60fps is niet heel nodig. Ik wil ook wat taken als videobewerken kunnen uitvoeren

Wat mag het systeem gaan kosten?
Deze PC is aangeboden voor 1475. Toen ik zelf PCs samenstelde kwam ik standaard hoger uit, al koos ik daar misschien net wat optimalere onderdelen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil een AMD processor, en bij voorkeur een Radeon videokaart.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben geen handige bouwer, en meestal kocht ik een PC systeem, die ik na een paar jaar upgraden met meer geheugen en een nieuwe videokaart. Als het bovenstaande systeem een GPU bottleneck heeft is dat niet zo erg, zolang het de eerste paar jaar maar afdoende is.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet

Wat verwacht je van ons?
Zie ik iets over het hoofd waarom dit systeem niet goed zou werken voor 1440p 60 fps gaming voor de aankomende paar jaren, met een upgrade van de videokaart en mogelijk het geheugen over een jaar of 4?
Het moederbord heeft geen PCI-e 5.0 sloten voor SSD of de videokaart. Voor zover ik heb uitgevonden is dat momenteel voor gamen geen groot gebrek. Klopt dat?
De SSD schijf is niet heel duidelijk omschreven, maar zal niet heel speciaal zijn. Als ik er Samsung 990 Pro 2TB bij stop, is het dan verstandig de OS te (her)installeren op die SSD om de voordelen van de de DRAM-cache te krijgen?

Alle reacties

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-12 20:41
Deze PC is aangeboden voor 1475. Toen ik zelf PCs samenstelde kwam ik standaard hoger uit, al koos ik daar misschien net wat optimalere onderdelen
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 339,90€ 339,90
1MoederbordenGigabyte B650M D3HP AX€ 122,99€ 122,99
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB€ 354,99€ 354,99
1BehuizingenChieftec Night Hunter€ 54,90€ 54,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 29,22€ 29,22
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 229,90€ 229,90
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 84,90€ 84,90
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 81,93€ 81,93
Totaal€ 1.298,73
Met maximaal 2 verschillende winkels kom ik uit op 1342,79 als je bij proshop en alternate bestelt via de bestelkosten tool van de PW. Dan heb je dus nog 133 euro om aan Windows uit te geven. Een windows licentie opduiken voor 30 euro of minder is goed te doen.

Het addertje onder het gras is zeer waarschijnlijk de voeding bij die prebuilt.

Ik zou met dit budget voor een 1440p PC de CPU omlaag stappen naar de uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray
Op 1440p is de 9060XT toch altijd de beperkende factor en dus kun je die 200 euro direct in je zak steken.

[ Voor 5% gewijzigd door youridv1 op 25-11-2025 10:50 ]

• Dennis!90
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:11
Bij 1440p zou ik zeker de 9070 (XT) overwegen. CPU kun je dan kiezen voor een 7500f of 7600x3d om nog flink wat te besparen. Is bij 1440p normaliter geen bottleneck. Al ligt dat natuurlijk ook een beetje aan het spel dat je speelt, maar meestal is het de GPU, zeker op 1440p of hoger.

Dus, besparen op de CPU en investeren in de GPU :)

[ Voor 8% gewijzigd door Dennis!90 op 25-11-2025 10:55 ]

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:23
Voor bijna dezelfde prijs heb je ook deze prebuilt van Caseking https://www.caseking.de/e...rebuilt-pc/CKPC-0084.html

Wat je ook altijd nog kan doen als je echt niet zelf wilt bouwen is een kijkje nemen bij Azerty. Zij hebben voor 100 euro een assemblage service.

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-12 15:50
Je voeding is een van de belangrijkste onderdelen en in dat lijstje zie ik geen merk, zelfs geen bronze (klasse)

[ Voor 4% gewijzigd door Jets op 25-11-2025 11:13 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:36

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als ik jou zo lees, zou ik misschien toch zelf bouwen overwegen. Met YouTube filmpjes wordt je echt mooi en snel door de stappen geleid, als je het rustig doet is het echt niet moeilijk. Je hebt dan het voordeel van meer keuzevrijheid én betere prijs.

Zoals hierboven al wordt genoemd, wil je voor 1440P wel een RTX 9070 XT grafische kaart, en dat is nog steeds mogelijk voor €1500. Een goede basis is de Best Buy Guide: Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc, maar daar zijn best makkelijke besparingen te doen om hem richting de €1500 te krijgen.

De uitvoering: Samsung 990 EVO Plus 2TB bespaart je al €25 en ook de uitvoering: Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC 16G weer twee tientjes en met de uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K heb je weer 3 tientjes bespaard (wel moet je er met bestellen van die GPU en met name ram snel bij zijn want die deals zijn denk ik snel weg). De windows licentie is echt voor 1 of 2 tientjes via goede keysites te krijgen en dan zit je onder de €1500 ex verzendkosten.

Dan heb je ineens voor hetzelfde bedrag een pc met RX 9070 XT GPU en 2TB SSD, beide voor gaming toch wel lekkere upgrades, en de 7800X3D is op 1440P niet zo spannend meer (maar de 7700 CPU is wel stuk fijner dan de 7500F die hier genoemd wordt). En dan daarbij opgeteld inderdaad een goede voeding, kortom een stuk beter 1440P gaming systeempje voor €1500

youtube.com/@hisrep

• bificommander
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-12 15:41
Bedankt voor de adviezen.

Ik had een schatting gemaakt dat, indien ik 60 fps genoeg vind, de 9060 XT de komende paar jaar genoeg is voor 1440p. Maar ik zal jullie advies overnemen en voor de 9070 XT gaan.
Qua processor denk ik dat ik het bij de 7800x3d hou, ook al is die nu wat overkill. Maar dat ie niet al te veel performance inlevert bij productie taken, en hij future proof is, vind ik wel fijn.
Dat van die prebuild de voeding niet fantastisch leek viel me ook op, dus ik zal daar ook iets beters voor vinden.
En ik had al gekeken naar assemblage van azerty en andere. Dat was een reden waarom ik vaak hoger uitkwam dan de pricewatch, omdat ik niet ieder onderdeel bij de goedkoopste winkel kocht. Waarschijnlijk zou zelf bouwen me ook wel lukken, maar ik word zenuwachtig van prikkelen met dure onderdelen. Maar ik zal van tevoren een tutorial zoeken, en kijken of ik het aandurf of laat doen.
Een laatste vraag, ik weet dat het koffiedik kijken is, maar durft iemand te schatten of het ontbreken van PCI-e 5.0 sloten op het moederbord bij toekomstige upgrades een bottleneck gaat vormen?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:36

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

In principe niet, alleen de RTX 5090 is marginaal langzamer met een PCIe 4.0 poort, dus kortom kans dat je gaat opgraden naar een GPU die écht de PCIe 5.0 nodig gaat hebben is niet groot. Maar... wel is het weer zo dat er al best goed geprijsde moederboren te vinden zijn die PCIe 5.0 hebben: uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI

Kost weer een paar tientjes extra, zelf zou ik het in dit geval dus niet doen, maar het is ook niet héél duur.

youtube.com/@hisrep

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:03
Bol heeft ook een slechte klantenservice. Ik zou het niet riskeren. Ook die website van GamingLand ziet er verdacht uit.

https://www.paradigit.nl/...md/80069911/product/18459
Of
https://www.paradigit.nl/...md/80064883/product/18459
Of
https://azerty.nl/product...-xt-ryzen-5-7500f/9380187

Vind ik zelf betere deals bij een vertrouwde verkoper. Maar zoals gezegd is zelfbouw de beste value. Met een filmpje als deze moet dat lukken!

[ Voor 12% gewijzigd door Dekar op 26-11-2025 10:00 ]

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:45
bificommander schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:06:
Een laatste vraag, ik weet dat het koffiedik kijken is, maar durft iemand te schatten of het ontbreken van PCI-e 5.0 sloten op het moederbord bij toekomstige upgrades een bottleneck gaat vormen?
Heb je ook een monitor waarbij dat een mogelijke bottleneck zou geven? :P

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik plaats graag een kleine aantekening bij de opmerkingen over de prebuilds. Ja, het zijn vaak geen ideale of goed uitgebalanceerde systemen, maar binnen de grenzen krijg je wel een werkend systeem. Het is niet zo dat je met een B- of C-tier voeding niet uit de voeten kunt. De verkoper heeft er immers weinig aan als ze massaal worden teruggestuurd. Waar ik vroeger dan ook elke prebuild stevig affakkelde is dat voor sommigen nou eenmaal de beste keus, tenzij je voor hetzelfde geld hetzelfde of beter krijgt, inclusief assembleren en Windows. Want dat laatste is waar kopers van prebuilds vaak tegenop zien en waar in topics vaak overheen gekeken wordt.

Je moet scherp zijn op de beperkingen van een prebuild. Wil je makkelijk kunnen upgraden? Niet doen. Wil je een stil systeem? Niet doen. Wil je beste value for money? Vaak niet de beste keus. Wil je A-tier componenten? Niet doet.

Wil je dit allemaal wel, dan kan je kijken naar assembleren. Dat kost extra geld, maar dan heb je volledige flexibiliteit en kunnen wij je helpen met het zoeken naar de juiste onderdelen.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-12 08:51
br00ky schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:50:
Wil je dit allemaal wel, dan kan je kijken naar assembleren. Dat kost extra geld, maar dan heb je volledige flexibiliteit en kunnen wij je helpen met het zoeken naar de juiste onderdelen.
Kleine kanttekening dat je volledig flexibel bent binnen de grenzen en prijzen van het aanbod dat die specifieke (web)winkel bied. Vooral nu met de huidige RAM gekte is het niet altijd verstandig hiervoor te kiezen.
offtopic:
Los van dat je vaak ook de hoofdprijs betaalt voor een Windows licentie, maar ja grijs gebied ;)
Pagina: 1